Mår fiskar dåligt av bara färdigfoder?

#1 - 16 december 2006 16:14
Jag har i mitt kar:

3 Diamanscalär
3 Praktbotia
1 Molly (hans flickvän dog :()
2 Ancistrusmal

De får granulat VibraGro, flingor Sera Vipan, tabletter JBL och Sera Viformo (Jag har lite olika eftersom jag tycker det verkar tråkigt att äta samma mat varje dag :p och jag läste att alla färdigfoder inte innehåller alla näringsämnen, så man bör växla lite). Men jag undrar om de mår dåligt av att inte få fint specialfoder, fryst och räxmix och vad det är. Jag har haft akvariet sedan i somras och tänkte vänta lite med specialgrejjerna tills jag lärt mig mer om akvaristik.
#2 - 16 december 2006 16:25
Nej, det går bra att bara ge dem färdigfoder. Däremot så är variation alltid bra, så om du vill kan du ju prova med lite frysfoder, t.ex. fryst artemia.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 december 2006 17:04
Många arter får ju inte så mycket variation i naturen och eftersom färdigfodren innehåller nödvändiga näringsämnen är det helt Ok att bara köra med ett sådant.
Dock skadar det knappast med en viss variation
#4 - 16 december 2006 17:10
Tack för svaren båda två! :)
Det verkar som att jag kan fortsätta ett tag med färdigmaten då och vänta lite med specialmaten. Känns skönt eftersom jag fortfarande har fullt sjå med vattenbyten och annan vardaglig skötsel! :)
#5 - 16 december 2006 20:53
Många arter får ju inte så mycket variation i naturen och eftersom färdigfodren innehåller nödvändiga näringsämnen är det helt Ok att bara köra med ett sådant.

Dock skadar det knappast med en viss variation
du glömde att börja med HOO HOO HOO!!!:D :D

Annons