Mår de dåligt?

#1 - 31 oktober 2004 13:47
Jag har ett yngel-akvarium på ca. 5 liter. Där har jag just nu 2 st. Guppy honor som ska få ungar snart (tror jag iaf). Men de är jätte slö och rör sig typ inget. Har andvänt grus utifrån som jag har tvätat noga. Jag har ingen pump eller liknande. Varför blir fisken så slö?
#2 - 31 oktober 2004 14:12
Hepp !

Vad har du för vattentemp där i?
Har du några flytväxter för dem att gömma sig under.
Det kan vara stressande att flyttas oxå inte någonstans att gömma sig. Sen om de är väldigt nära att föda blir guppyn lugn och stilla, de för som inte runt, utan spar på krafterna....

//Jesper
#3 - 31 oktober 2004 14:38
Jag har ca 21 grader i akvariet o inte flyt växter, de finns nåra vanliga växter i akvariet och en grotta av sten. Kan man lägga in någon plast sak som flyter för att lugna dom? Eller en kruka eller liknande att simma in i?
#4 - 31 oktober 2004 17:02
5 Liter låter som ett lite för litet yngelakvarium, i alla fall om du vill att de ska frodas och må bra...
Till mina yngel har jag 37 liter temp runt 26C grader, svart grus, massa växter och en rot, en liten pump så att vattnet cirkulerar och oj vad de växer =)

Lycka till!
#5 - 31 oktober 2004 17:24
Ursprungligen skickat av junilla

5 Liter låter som ett lite för litet yngelakvarium, i alla fall om du vill att de ska frodas och må bra...

Till mina yngel har jag 37 liter temp runt 26C grader, svart grus, massa växter och en rot, en liten pump så att vattnet cirkulerar och oj vad de växer =)

Helt rätt, men jag tyckte det lät som de bara skulle födas där i och sedan flyttas på? Jag gör nämligen själv så för att det är lät och smidigt. Karet är defenetivt för litet för dem att leva något längre i.......

//Jesper
#6 - 1 november 2004 11:24
Alltså jag tänkte flytta tillbaka honon på en gång när hon fått ungarna. Hon skulle bara vara där för hanen inte skulle käka upp ungaran när hon fick dom. Men tyvärr fick hon inga ungar, hon såg inte ut att må så bra så jag satt tillbaka henne i de stora akvariet och då blev hon pigg igen :) Fast jag vet inte om hon fått ungarna än eller inte?
#7 - 1 november 2004 13:44
okej att man har 5 liter till födselkar, men inte till uppväxtkar :/ jag har 37Liters karet till både födsel och uppväxtkar och gissa om jag blev förvånad när ingen av de 2 födselhonorna inte rörde ett enda av ynglen :) så numera delar runt 40 yngel kar med 8 neonisar :) ska flytta dem när de växt till sig lite, som går i illfart!

Ledsamt när man tror att de skall yngla sen blir det inget, hon kan ha ynglat och tuvärr kan alla yngel ha blivit uppätna!

Lycka till i alla fall!
#8 - 1 november 2004 14:17
21 grader... brrrr... [:-25] Är det stor temperaturskillnad mellan det lilla akvariet och det där guppisarna brukar vara i vanliga fall? Är de inte vana vid så pass kallt vatten kan det ha varit den saken som gjorde att de blev konstiga...
#9 - 1 november 2004 17:20
Jag skrev fel. 23 grader va de i yngel-akvariet. Men jag ska koa gruset. Tog de nämligen utofrån. Kan de har varit de som gjorde att de mådde dåligt? Gyppysarna är fortfarande rund och har en dära svartafläcken, men nu e den röd :S SKa jag vänta yngel snart eller har de redan fått dem?

Annons