Mantis kar - Havre

#1 - 15 december 2007 22:28
Efter en häktisk fredagskväll då allt utom lysrörsarmatur kom hem och en lååång lördag på arbetet är nu mitt mantis kar på gång. Tänkte visa en liten sneak-preview där karet är igång och skall få rätt temperatur så att saliniteten blir korrekt. Ingen ide att jag babblar på, utan är det något som undras över är det bara att fråga!

Före
[ATTACH]9283[/ATTACH]
"Aquarium-cat is not amused"

Efter
[ATTACH]9282[/ATTACH]

Mvh Thomas
#2 - 15 december 2007 22:42
haha jag är såld på lolcats så det var kul. mer konstruktiv än så blir jag nog inte ikväll :D
#3 - 17 december 2007 14:47
vad blir det bakom slimlinen ?
#4 - 17 december 2007 23:28
Det kommer att bygga på samma princip som i mitt Molly hotell, dvs ytavrinning, returpump, filtermatta, biobollar (två hemska ord inom saltvattenakvaristiken) och ett innerfilter med fosfatremover samt kol.

Skall se hur det går utan skummare, kommer vara väldigt låg belastning i och med att det endast kommer vara en invånare.

En undring bara. Testat för nitrit 3 gånger nu men alla ggr har den visat 0.0 - 0.025. Karet startades på riktigt igår då levande stenen åkte i. Jag tycker det är lite märkligt att den inte ger utslag för nitrit. Har inte kört nitrivec eller motsvarande. Undrar om det är fel på testkitet...tillverkaren är JBL.

Mvh Thomas
#5 - 18 december 2007 22:49
Men nitrit uppkommer väl oftast av avföring från diverse djur och i och med att du har tomt på sådana så kanske det är förklaringen. Jag är ingen kemist så rätta mig om jag har fel!
#6 - 19 december 2007 19:55
Det stämmer, men eftersom man har LS inom saltvatten följer det ofta med en del döda ting m.m och dessa orsakar nitrit vid uppstart.

Nu har det kommit in lite mer sten för att hämta hem lite godsaker från olika håll. Dessutom har armaturen kommit! Så här blev resultatet.

[ATTACH]9353[/ATTACH]

Största utmaningen nu är aquascapingen som jag får kämpa på med

Mvh Thomas
#7 - 20 december 2007 21:46
Främst riktat till Lasse, om du inte svarar här pmar jag dig ;)

Eftersom valet av invånare till detta kar har fallit till en mantisräka står jag inför en väldigt stor utmaning, den största som jag ser det. Då en mantis är väldigt aggresiv och äter framförallt skaldjur (eremiter, krabbor, sniglar m.m.) undrar jag hur jag skall lösa algproblematiken. I mitt andra nanokar kan jag ju köra som i Paris för att stävja algerna. Hur skulle du Lasse lösa det utan städare? Eller ska jag tänka om helt och köra ett revkar med fiskar?

Mvh Thomas
#8 - 20 december 2007 22:17
havre skrev:
Främst riktat till Lasse, om du inte svarar här pmar jag dig ;)

Eftersom valet av invånare till detta kar har fallit till en mantisräka står jag inför en väldigt stor utmaning, den största som jag ser det. Då en mantis är väldigt aggresiv och äter framförallt skaldjur (eremiter, krabbor, sniglar m.m.) undrar jag hur jag skall lösa algproblematiken. I mitt andra nanokar kan jag ju köra som i Paris för att stävja algerna. Hur skulle du Lasse lösa det utan städare? Eller ska jag tänka om helt och köra ett revkar med fiskar?

Mvh Thomas

Har faktiskt ett litet 27 litrare igång med en liten ca 6 cm mantis :). Jag har snäckor som lev där hela tiden och en rätt bra matta med stjärnpolyper. Karet växte igen ett tag med allsköns skitalger - det fick vara till näringen verkade ta slut. Nu matar jag det lite med nitrat och mina stjärnpolyper har hämtat sig. Satsa på stjärnpoylper och övriga mjukkoraller. Ha lite snäckor i - det verkar gå i alla fall om mantisen inte är för stor. Kör i någon typ av makroalg. Acceptera ett lite skitigare kar :) Mantisarna är värda detta.

MVH Lasse
#9 - 20 december 2007 22:31
Hehe där ser man!

Problemet är att det inte är den minsta mantisen, utan en peacock. Ett skitigare kar kan jag acceptera, men madrömscenariot är skogar av trådalger och det är vad som gör mig orolig. Har skaffat lite rowaphos som jag tänkte köra i filterfacket, vilket förhoppningsvis minskar algerna lite.

Macroalgerna är en självklarhet för mig numera! :) Förutom att de är fina så verkar de göra sitt jobb utomordentligt.
#10 - 23 december 2007 13:47
Nu har karet gått några dagar och en av mina trogna clowner har blivit tvångsförflyttad. Tanken är att precis som i det förra karet skall han hjälpa till med uppstarten. Har även flyttat över och införskaffat några nya städare samt macroalger. Har inte placerat ut något bottensubstrat än, vet dock inte varför. Var väl rädd för hur den skulle se ut utan städare, men jag tror att det positiva med dess mircofauna väger upp den estetiska våldtäkten.

Här är en bild i dagsläget.

[ATTACH]9393[/ATTACH]

Mvh Thomas

PS Invånarna kommer att förflyttas när den stora stygga vargen anländer.
#11 - 24 december 2007 09:44
Läckert som fan. När kommer terroristen då?
#12 - 29 december 2007 11:11
Nu har terroristen kommit hem och fört ett djävla liv hela natten. Slimline bakgrunden har nog tagit mest stryk och jag är glad att jag inte använde ett gammalt sötvattenskar, för det hade nog spruckit vid det här laget. Det är dock ingenting som undgår honom/henne. Den slår på allt, tom stenar som väger över 5 kilo, ihop om att flytta på den. Är som att se ett litet barn få sin vilja igenom. Här är i alla fall lite bilder på han.

På spaningsuppdrag i de afghanskabergen
[ATTACH]9559[/ATTACH]

[ATTACH]9560[/ATTACH]

Paparazzin blev för störande vilket resulterade i en tjurrusning á la (sätt in valfri kändis)
[ATTACH]9561[/ATTACH]

[ATTACH]9562[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Mvh Thomas
#13 - 29 december 2007 20:32
Den var riktigt cool faktiskt. Får komma och titta på han live någon gång. Jahapp vad är ditt nästa projekt? Jag antar att det kommer något mer.. Det är väl få akvarister som står still =) Man måste alltid ha nåt nytt på g.. Hur går brorsans kar förresten`?
#14 - 2 januari 2008 07:18
En riktig fining... hur stor är han/hon nu? vad ger du för mat?
#15 - 2 januari 2008 09:52
Det här projketet är inte över, nu ska det i massa koraller :)

Den är ca 12 cm och den har ätit lite blandat, några städare ( :( ) och de räkbitarna jag ger den. Köpte ett paket med mixad seafood, men den ratade crabsticks (vilket jag förstår ;) ) och tänkte prova med bläckfisk idag.

Märks att det är ett rovdjur då den är otroligt nyfiken och studerar allt man gör. Våran katt var dessutom ännu mer intressant när den gick förbi akvariet. Lyfte upp katten och mantisen blev helt exalterad medan katten inte kunde bry sig mindre. Förstår varför dessa inte skall kallas räkor, det är ett helt annat typ av djur och har en annan hjärnkapacitet.

Mvh Thomas
#16 - 2 januari 2008 10:17
Mitt intryck har alltid varit att bönsyrseräkor spelar i en helt egen division bland kräftdjuren vad gäller syn och reaktionsförmåga, och gav intryck att vara "intelligent". Jag tyckte den lärde sig snabbare och hade en större plasticitet i beteendet än många fiskar.

Fast hur kul är de som akvariedjur? Min bönsyrseräka såg jag aldrig annat än vid matdags, när den gjorde blixträder mot matbitar i närheten av hålan. Annars hörde jag den bara, när den slog ihjäl räkor eller grävde gångar i den levande stenen, jag såg den som mest i ögonvrån när den pilade mellan gömställen.
#17 - 2 januari 2008 10:59
Vet du vilken art du hade? Storlek m.m.. Hade du fiskar i beror det troligen på det. Mantisar har ryktet om sig att vara hänsynslösa mördare och kan döda allt, men de fruktar fisk och håller sig gärna gömd.

Edit: Hjälp att artbestämma http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Nu har jag inte haft min länge, men den är framme (mer eller mindre) hela tiden. Den har ett par platser den sitter och spanar från så att halva kroppen syns. Ställer jag mig 1 dm från glaset å tittar på den backar den några centimeter och tittar på mig som om jag var dum, efter några sekunder kommer den helt ut igen. Vid tändningen gör den dessutom en inspektion av karet och rör sig helt öppet.
#18 - 2 januari 2008 12:16
Nej, den gick inte artbestämma.
Den är inte med bland de där arterna, men det var en Gonodactylus-art, liknande falcatus fast klargrön med metallicblå fläckar på flank och uropoder. Mycket vackert djur.

Det fanns frökenfiskar i akvariet, och möjligen var det därför den så sällan visade sig, men mitt intryck var att den helt enkelt var väldigt hemlig och 100% nattaktiv. Det tog mig månader att upptäcka vad det var som knackade i akvariet, och sen ytterligare nån månad innan jag till slut fick fast den och kunde ta ut den - den spred total förödelse bland mina räkor och eremiter, så den kunde inte vara kvar. Jag donerade den till Korallrevet i södertälje. Jag har för mig att de sa att de skulle mata bläckfisk med den.
#19 - 2 januari 2008 12:55
Ok, var den lika bra kamouflerad som falcatusen förstår jag att du inte såg den ofta, dessutom är en frökenfisk är ändå en ganska stor fisk för en sån liten mantis. Vissa är ju 100% nattaktiva och det gör ju inte saken enklare. Scyllarus är däremot aktiv dynget runt och dess storlek gör väl att den har lite mer pondus. Nu kan jag inte det, men om jag hade slängt ned en större fisk hade nog mantisen varit mer tillbakadragen och mer nervös. Fisk går väl förövrigt oftast ganska säker med en mantis, förutom scyllarus pga av dess storlek. Emellertid gick en scooter blenny på 5 cm med en scyllarus på 10 cm utan problem, så jag tror de flesta fiskar klarar sig.

Bittert slut för den lille rackarn. Har sett en mantis som dödar en blåringad bläckfisk på bara några sekunder, ett av mina favorit klipp.

Mvh Thomas
Guest
#20 - 2 januari 2008 15:21
mantis räkor är så häftiga, har sätt dom typ spela fotboll med krabbor:)
#21 - 3 januari 2008 14:51
Mantisar är häftiga, men jag har alltid haft svårt för de där filmerna. Tycker inte att det är tjusningen med en mantis och jag kommer aldrig att släppa ned en levande krabba medan jag skrattar och lägga ut det på youtube. Det är här mitt moraliska dilemma dyker upp. Mantisen behöver nöta ned sina raptorial appendages (det dem slår med) för att få en bra cykel på ömsningen. Eftersom jag inte kommer släppa ned levande till min mantis kan det bli ett problem. Skall dock försöka läsa det genom att stoppa in räk- och bläckfiskbitar i tomma snäckskal och annat hårt.

Lite nya bilder

Nu verkar mantisen ha bytt bostad till där jag hoppades att den skulle bo från början. Det är en liten grotta jag byggt åt den med lite små stenar utanför som den kan inreda med.

[ATTACH]9633[/ATTACH]

Katten har nu fattat intresse för sin ofrivilliga sambo och de har stirra på varandra ett par timmar idag. (Katten är i bakgrunden, ursäkta att fokus hamna på stenarna)

[ATTACH]9632[/ATTACH]

Dessutom är det dags att sluta kalla mantisen för "den" och ge den ett namn. Sambon kommer hem senare idag och har kanske ett förslag, annars är ni andra mycket välkommna att ge förslag :)

Mvh Thomas
#22 - 3 januari 2008 18:18
havre skrev:

Dessutom är det dags att sluta kalla mantisen för "den" och ge den ett namn. Sambon kommer hem senare idag och har kanske ett förslag, annars är ni andra mycket välkommna att ge förslag :)

Mvh Thomas

Rickard är ett fint gammalt kunganamn bara appropå sådär
#23 - 22 januari 2008 17:46
havre skrev:
Mantisar är häftiga, men jag har alltid haft svårt för de där filmerna. Tycker inte att det är tjusningen med en mantis och jag kommer aldrig att släppa ned en levande krabba medan jag skrattar och lägga ut det på youtube. Det är här mitt moraliska dilemma dyker upp. Mantisen behöver nöta ned sina raptorial appendages (det dem slår med) för att få en bra cykel på ömsningen. Eftersom jag inte kommer släppa ned levande till min mantis kan det bli ett problem. Skall dock försöka läsa det genom att stoppa in räk- och bläckfiskbitar i tomma snäckskal och annat hårt.

Lite nya bilder

Nu verkar mantisen ha bytt bostad till där jag hoppades att den skulle bo från början. Det är en liten grotta jag byggt åt den med lite små stenar utanför som den kan inreda med.

[ATTACH]9633[/ATTACH]

Katten har nu fattat intresse för sin ofrivilliga sambo och de har stirra på varandra ett par timmar idag. (Katten är i bakgrunden, ursäkta att fokus hamna på stenarna)

[ATTACH]9632[/ATTACH]

Mvh Thomas

Blev det nåt namn? coolt djur :)
#24 - 22 januari 2008 18:44
Tyvärr inte...men den börjar bli så modig att det går nog inte att utföra ett dop.

Här är en lite filmsnutt

http://s223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/?action=view&current=8fd7bb48.pbr
#25 - 22 januari 2008 22:53
Vad är en Mantis?
#26 - 22 januari 2008 22:58
Du skrattade gott på saltvattensguiden nyss - nu är det min tur att skratta. Vänta du när mantisen slår katten på nyllet genom glaset :). Eller när katten kommer på att det går att attackera uppifrån för det verkade ju inte vara en liten dum raskatt. Det där lilla krafsandet på bordskanten efter den misslyckade attacken är typiskt för en intillegent katt- det var ju kanten jag skulle ta - inget annat :)

MVH Lasse
#27 - 23 januari 2008 07:59
Men jag är ung och naiv så jag trodde han ville lätta upp stämningen, inte dra ned den. Verkar dock som alla andra tolkar det som negativt och jag får väl rätta mig efter det.

Vidare smart skulle jag inte kalla våran katt, den har gjort en hel del klumpigheter ;). Den dagen mantisen säger ifrån vill jag vara där med kameran!

Mvh Thomas
#28 - 23 januari 2008 14:04
Fridas skrev:
Vad är en Mantis?

En introduktion till mantisar samt bilder på olika arter.

http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Mvh Thomas
#29 - 23 januari 2008 14:53
havre skrev:
En introduktion till mantisar samt bilder på olika arter.

http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Mvh Thomas

Oj vilka coola ena [:P]

Annons