Månljus

#1 - 6 maj 2006 22:31
Jag har nyss blivit klart med min månbelysning som jag har tänkt att ha igång på natten, är det för starkt ljus för fiskarna att ha hela natten?

http://www.lysdiod.com/images/manljus.JPG
#2 - 7 maj 2006 02:29
går fiskarna till ro trots ljuset ?
#3 - 7 maj 2006 08:38
jag fick se min mal för första gången igår allafall :-D Så fiskarna borde ju tro att det är natt, de bli väldigt lugna. Jag har en hel del Guppys, och en mal som aldrig kommer fram under dagen.
#4 - 7 maj 2006 08:39
Snyggt ljus! Vad har du för lampor? hur många?
#5 - 7 maj 2006 08:59
Tack :-D
http://www.lysdiod.com/exempel.php

kolla lite längre ner på sidan så står det vad jag har använt
#6 - 7 maj 2006 09:06
Men då har den ju knappt kostat dig 100 kr!

Trodde det var fler lampor faktist. Snyggt som attans var det i alla fall.
#7 - 7 maj 2006 09:44
Hur har du monterat dessa dioder???lite nyfiken bara...har du några montagebilder???
#8 - 7 maj 2006 09:53
jag har monterat fast de i reflektorn i ljusrampen.
#9 - 7 maj 2006 10:27
Kopplar du ett motstånd till varje diod eller klarar ett motstånd 4 dioder ?
#10 - 7 maj 2006 10:36
använde inget motstånd.
Först så slipade jag lite på toppen på lysdioden för att få lite mer spridning och så att de inte skulle lysa för starkt. Sen seriekopplade jag dem till en 12 V nätadapter vilket betyder att de får 3 V vardera. Sen satte jag fast de i ljusrampen.
#11 - 7 maj 2006 10:44
Det borde jag ha fattat [:o]
3v x 4st =12v

Jag ska banne mig prova detta, tack för tipset.
#12 - 7 maj 2006 10:49
Seriekoppla 4 dioder, lägg 12V över så ligger det 3V över resp diod. Pajar en diod så slocknar alla.

Parallellkoppla 4 dioder, då drar de 80 mA tillsammans. Du behöver ett motstånd i serie och spänningen ska falla 12-3=9V över motståndet. U=RI -> R=U/I=9V/80mA=112.5 Ohm. Efter motståndet återstår alltså 3V som ligger över resp diod. Pajar en diod så lyser de andra tre vidare. Motståndet behöver klara nån Watt.

Behöver det fuktsäkras? Tycker lösningen var trevlig, men under mitt Juwels lock är det rätt blött.

/Magnus
#13 - 7 maj 2006 11:01
[quote=Nusse]Seriekoppla 4 dioder, lägg 12V över så ligger det 3V över resp diod. Pajar en diod så slocknar alla.

Parallellkoppla 4 dioder, då drar de 80 mA tillsammans. Du behöver ett motstånd i serie och spänningen ska falla 12-3=9V över motståndet. U=RI -> R=U/I=9V/80mA=112.5 Ohm. Efter motståndet återstår alltså 3V som ligger över resp diod. Pajar en diod så lyser de andra tre vidare.

Behöver det fuktsäkras? Tycker lösningen var trevlig, men under mitt Juwels lock är det rätt blött.

/Magnus[/quote]

Enkel matematik :confused:
Men jag fattar vad du menar.

Fuktsäkringen borde ju vara lätt att fixa med krympslang, smältlim, silicon eller dyl. Det är ju ingen livsfarlig ström det handlar om.
Själva dioden är väl helt tät.
#14 - 7 maj 2006 11:09
[quote=albjohn]Enkel matematik :confused:
[/quote]
:) Var väl mest en egen fundering på om jag skulle bygga med parallellkopplade dioder. Men de borde väl hålla tillräckligt länge för att man ska hinna samla kraft mellan reparationerna :)

Dock, om man behöver fler eller färre dioder så måste nog räknedosan fram.

Brainstorm: Hur stort kar har du, både volym, bredd och djup?
#15 - 7 maj 2006 11:13
Dioder brukar lysa i evinnerlig tid så det skulle väl vara fukten som knäcker dom i så fall, tex att bener ärjar bort.
(heter det ärjar ?, konstigt ord i alla fall)
#16 - 7 maj 2006 11:16
[quote=Nusse]:) Var väl mest en egen fundering på om jag skulle bygga med parallellkopplade dioder. Men de borde väl hålla tillräckligt länge för att man ska hinna samla kraft mellan reparationerna :)[/quote]

:D

De vi säljer ska hålla 100.000 h dvs. över 11 år enligt min leverantör. Så du hinner nog att sammla kraft och byta ut den som är trasig :p
#17 - 7 maj 2006 11:41
Brainstorm: Hur stort kar har du? Bredd, höjd, volym?
#18 - 7 maj 2006 11:44
[quote=albjohn]Dioder brukar lysa i evinnerlig tid så det skulle väl vara fukten som knäcker dom i så fall, tex att bener ärjar bort.
(heter det ärjar ?, konstigt ord i alla fall)[/quote]

Ärg. [:o]
#19 - 7 maj 2006 11:59
[quote=Nusse]Brainstorm: Hur stort kar har du? Bredd, höjd, volym?[/quote]

jag har ett rätt så litet kar

Bredd 20 cm
Höjd 25 cm
Längd 50 cm

om man har ett störe kar så är det bara att seriekoppla 4 st 2 gånger.
alltså från strömmkällan seriekopplar du 4 st sen drar du från strömmkällan igen och kopplar 4 st i serie
#20 - 7 maj 2006 12:33
Jag undrar om inte dom färdigkopplade skulle passa bättre för större akvarium, dom är mer ljustarka och går direkt på 12v
Däremot verkar dom sprida ljuset sämre.
http://lysdiod.com/product_info.php?cPath=41&products_id=65
#21 - 7 maj 2006 21:16
Det är upp till var och en att prova vilken metod som fungerar bäst.
Riktigt snyggt blir det allafall :)
#22 - 8 maj 2006 07:03
Hur kopplade du dem till nätadaptern?

Mycket snyggt måste jag säga. Skall starta upp ett akvarie under sommaren har jag tänkt och håller nu som bäst på att samla på mig information och inspiration...
#23 - 8 maj 2006 08:12
klippte av kontakten och lödde fast dem på sladdarna.
#24 - 8 maj 2006 10:53
Aha! Nästan fööör enkelt för att jag skulle komma på det själv...
Tack!
#25 - 17 februari 2007 17:20
Har beställt massa dioder från lysdiod.com och ska kolla runt vilka som funkar bäst till vilka akvariestorlekar från 54l till 720l. Sen får man beställa mer och bygga.
Skriver ner lite vad jag anser så snart jag har testat

Sen tänkte jag lösa motstånd med en potentiometer (som en dimmer) så man kan få ljusstyrkan precis som man vill
#26 - 17 februari 2007 20:10
albjohn skrev:
Det är ju ingen livsfarlig ström det handlar om.

Du vet väl om att folk har dött av att slicka på ett 9volts batteri? (Nej, det är inget skämt)

Känselgräns för fingrarna ca 5mA
Smärtförnimmelser, kramp ca 10mA
Fara för hjärtkammarflimmer, starka kramper mm ca 15mA
Termiska vävnadsskador ca 1A och uppåt

(Människor är olika känsliga för ström, detta är bara ca värden saxat ur en skolbok från eltele utbildningen)
#27 - 19 februari 2007 09:55
Att koppla in lysdioder utan serieresistans är att be om att de ska gå sänder. De måste har någon typ av strömreglering. Man kan inte behanda dom som glödlampor.

HerrBergh: Har du någon seriös källa till ditt påstående? I tungan stter inte så många livsviktiga organ.
#28 - 19 februari 2007 13:42
Förkopplings motstånd bör som sagt användas för att strömbegränsa dioden så den håller så länge det är tänkt.
Potentiometer för att reglera ljusstyrkan funkar, men tänk på att det är inte spänningen över dioden som reglerar ljussturkan utan strömen genom den.
Ska fler dioder kopplas parallellt och regleras med samma med en och samma potentiometer måste man tänka på att välja en som tål högre effekter. Redan vid 5st dioder parrallellt kommer man upp i 1W (räknat på 12V strömförsörjning, 3V över dioden och max ström genom dioden 20mA)
#29 - 19 februari 2007 13:54
Att koppala dioder parallellt med en resistor är inte heller någon bra ide. Dioderna är lite olika och risken är at någon diod tar mer ström än de andra och går sönder. Eller iafa får kortare livs längd. Har man dioder med ett spännigsfall på 3V och en stabil spänningskälla på 12V så kan man seriekoppla 2-3st med en serieresistans.
#30 - 19 februari 2007 15:21
Kan bara instämma.

Sen gäller det ju att ha koll på specen vad gäller spänningsfall och max ström så man räknar rätt.
#31 - 19 februari 2007 15:53
Danei skrev:
HerrBergh: Har du någon seriös källa till ditt påstående? I tungan stter inte så många livsviktiga organ.

Mythbusters är det seriöst nog? ;)
Nej, jag kommer inte ihåg vad boken heter men den hade ett blått omslag och den användes under min eltele utbildning på 90 talet.

Även en ellärare nämnde samma sak under min nuvarande utbildning, ska se om jag kan få en källhänvisning av honom.

Det sitter inte så många livsviktiga organ i dina händer heller, det intressanta är vart strömmen tar vägen i din kropp. Tar strömmen vägen över ditt hjärta så spelar det ingen roll vart den går in eller ur kroppen, du kan hälsa hem då.
#32 - 19 februari 2007 20:50
Nej Mythbusters är allt annat än seriöst. Mitt mellan dina händer sitter hjärtat. Det är tämligen vitalt. Det finns en anledning till praxisen med en hand i fickan om man pillar på spänings satta prylar. (vilket man naturligtvis inte ska göra alls om man ska vara på säkra sidan) Men mellan två punkter på tungan sitter det inget vitalt. Jag har hört påståendet men aldrig sett någon tillförlitlig källa. Men jag vet att man kan kola av gansla låga spänningar om man har otur.
#33 - 20 februari 2007 11:13
Ang. 9volts batteriet så har jag idag fått reda på följande av en läkare.
"En frisk person bör inte avlida genom att slicka på ett 9volts batteri, MEN om personen har en pacemaker så är det fullt möjligt att den störs ut och personen avlider till följd av att pacemakern inte fungerar"

Detta låter mer troligt än det jag tidigare påstod.
#34 - 20 februari 2007 11:41
Fullt möjligt enligt en läkare ja. Och då kan vi säga att läkare antagligen inte har en aning om hur känslig en pacemaker är. Jag tror inte att det finns en chans den störs. Men har man dåligt hjärta kan man kola av att man blir skrämd av katten också.
Du har med andra ord inte seriös källa? 20mA är visserligen livsfaligt. Men 9V lär inte driva 20mA genom kroppen på ett farlig sätt under normala förhållanden.
#35 - 20 februari 2007 11:53
Nepp, seriösare källa har jag inte... och boken hittar jag inte heller i källaren. Den åkte till tippen när jag flyttade.
Har dock inte fått tag på läraren som jag nämnde, men troligen så har han ingen bra källhänvisning han heller.
#36 - 20 februari 2007 11:55
Info

Rent informativt så klarar hjärtat max 60mikroA (inte milli) vid direktkontakt. Kallas mikrochock. Vid centralvenkateter eller strömförande föremål i anslutning till hjärtat. Läckström vid 30-60mikroA kan alltså sätta stop för hjärtat. Därför har man femledarsystem på sjukhus. En egen jordning från elektroniska höljen, utan kontakt med annan jord.
#37 - 20 februari 2007 12:01
...

Det är inte spänningen som är farlig, utan strömmen, men under normala förhållanden ska ett 9V batteri mot tungan inte orsaka några problem. Vävnadsresistansen vid huden är 1kOhm, den blir mycket lägre sen i kroppen pga de höga halter salter o vatten som kroppen har. Problemet med tesen att ett batteri skulle döda är att strömmen inte alls tar en väg genom kroppen utan från ena polen i batteriet till tungan, sen till andra polen.
Inget hjärta i vägen.
#38 - 21 februari 2007 22:26
Åter till ämnet kanske? :)

Nu har jag iallafall fått min första leverans med dioder, har för närvarande satt in 3st vita dioder i mitt 720liters, lyser svagt men tillräkligt för att se lite. Istället för motstånd så köpte jag en potentiometer så man kan reglera styrkan lite. Blev väldigt fint tycker jag.

Leveransen missade de blå dioderna så jag ska prova det senare.
#39 - 21 februari 2007 22:40
Hittade månljus på tradera om någon är intesserad.
http://www.tradera.com/auction/Husdjurstillbehor/aid_39399392
#40 - 21 februari 2007 23:00
Kan tillägas att jag betalade mindre än en hundring för mitt. Verkar inte som jag kan lägga upp en bild på det här dock.
#41 - 21 februari 2007 23:30
Här är en bild (stor som tusan)
Lysdioden i mitten har spridning på 30', dom på sidorna 100'

http://www.geocities.com/sincillas/images/moonlight.jpg
#42 - 22 februari 2007 08:56
Helt OT:

Ni som har/tittar på sidor hos geocities, vad har ni för internet leverantör.
Jag har inte kommit åt en enda geocities-sida de senaste åren varken via Telia ADSL eller Glcalnet ADSL, varken på jobbet eller hemma.
Skit skumt :S
#43 - 22 februari 2007 09:33
heeke skrev:
Helt OT:

Jag har inte kommit åt en enda geocities-sida de senaste åren varken via Telia ADSL eller Glcalnet ADSL, varken på jobbet eller hemma.

Jag har Bredbandsbolaget och kan se Geocities sidor utan problem. (På den tiden när jag hade Telia gick det också bra men det är dryga 2 år sen.)
#44 - 22 februari 2007 10:06
Här är en bild på min LED driver som jag skall styra min månbelysning med.
http://i16.tinypic.com/4g618yf.jpg
2 separata kanaler för styrningen av ca 4-10 LED på varje kanal. Kretskortet är ca 53x72 mm stort.

Detta är bara en prototyp som en god vän till mig kladdade ihop på en kafferast och även fixade kretskort till. Kommer att bli lite ändringar till nästa version. (Fler idér som spånats fram)
#45 - 22 februari 2007 10:18
Fasen vad ni krångal till de men de klart de blir ju snygg!

Själv gjorde jag de lite enklare och billigare köpte mej en night glo glödlampa från Exoterra(hagen) på 40W finns även svagare och starkare lampsockel och kabel och timer 3 pack då lampan kosta 45kr sokeln och kabel och timer från clas ohlson allt de gick på 19 + 22 + 49 (3pack) och lampa 45 totalt 135 kr lätt som en platt att skruva ihop och sätta upp :)
#46 - 23 februari 2007 03:53
Jag kan säga att jag bara användt:
2x vita 100' lysdiod
1x vit 40' lysdiod
1 potentiometer
1 430 ohm motstånd
1 12v likströmsadapter
några sockerbitar
lite kabel
och lite borrning i lysrampen
Seriekopplat för tillfället

När jag får nästa beställning med dioder kommer jag eventuellt att lägga till dioder och parallelkoppla dom.

kretskort är lite för avancerat för mig :-)

är det ngn i gbg (med omnejd) som vill se hur jag kopplat är det bara att höra av sig.
#47 - 23 februari 2007 07:48
vad menar du med 100'? 100fot?
#48 - 23 februari 2007 17:44
100 grader... hittar inget gradtecken :) dvs ljusspridning
#49 - 23 februari 2007 18:17
heeke skrev:
Helt OT:

Telia 24mb ADSL här, funkar fint.,

får jag föreslå att du ominstallerar windows?
eller kollar om din router blockar sidor
eller nån annan firewall du har aktiverad...
#50 - 25 februari 2007 08:00
Ah okej. alt+0176 => °
#51 - 11 juli 2007 10:15
albjohn skrev:
Jag undrar om inte dom färdigkopplade skulle passa bättre för större akvarium, dom är mer ljustarka och går direkt på 12v

Däremot verkar dom sprida ljuset sämre.

http://lysdiod.com/product_info.php?cPath=41&products_id=65

Samma modell finns på Biltema för 9,90 kr st. Ska köpa runt 10 st och koppla ihop månljus, kan lägga upp bilder på resultatet sen.
#52 - 26 juli 2007 14:26
overkills :P

Jättekul att dela erfarenheter och akvarieidéer a lá McGyver med er alla!

-Jag håller med 2bias, jag åkte och köpte ett 2 pack 15 watts lampor på clas ohlsson för 35 kr typ, kör dock bara den ena på natten annars blir det för ljust tror jag...

kolla gärna bilden och kom gärna med åsikter!

http://img514.imageshack.us/my.php?image=p7250047hh0.jpg

:)
#53 - 26 juli 2007 14:46
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/322126_X_2006-07-03_150720_402.jpg

en sån satte jag fast blå plast film runt och fäste med buntband i rampen, 49:- :D
#54 - 26 juli 2007 19:46
fox9racing skrev:
Samma modell finns på Biltema för 9,90 kr st. Ska köpa runt 10 st och koppla ihop månljus, kan lägga upp bilder på resultatet sen.

Oj! 10 öre billigare ;)

Annons