månljus

#1 - 17 januari 2011 18:09
har nu äntligen byggt klart min ramp och funderar på hur jag ska göra med månljuset. har en aqua color (blått ljus) men funderar på att köpa en aqua moonlight istället. någon som vet om det är stor skillnad på ljuset? vem ska jag ta?
#2 - 18 januari 2011 10:20
Är det någon speciell anledning till att du kör på ett sådant "finlyse" ?

Vill du bara ha svagt blått ljus kan du lika gärna köra på blå diodslangar från Rusta eller dioder från Ikea. :)
#3 - 18 januari 2011 14:21
det är ju helt smak och tycke men kan bara hålla med föregående talare..
Bilagor:
#4 - 18 januari 2011 19:34
Jag har en ledlist som jag köpte på Clas Ohlson. Den satte jag fast i ljusrampen med självhäftande kuddar.
#5 - 18 januari 2011 19:46
...
#6 - 18 januari 2011 19:48
Har också funderat på månljus både till 300 liters karet och till 30 liters kuben. Vet inte riktigt vad jag ska köra med.
#7 - 18 januari 2011 19:52
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150828179

Det är denna jag har , längre ner på sidan står art.nr för batterieleminatorn.

Akvariet är på 105 liter och rampen är 75 cm.

Här kommer en bild på hur det ser ut, fast det är inte så mörkt i verkligheten. Får inte till kamerainställningarna...
#8 - 18 januari 2011 19:57
...
#9 - 18 januari 2011 20:02
Snyggt och enkelt :d

Man kunde koppla på flera lister på samma batterieleminator kan vara bra om man har stort kar.
#10 - 20 januari 2011 19:28
Provade dessa i mitt 200-liters kar...och shit vilket ljus det blev.......men...de lossnade under natten från smältlimmet och trillade i spat, vilket ledde till att fukt kom in längs kretskortet:p. Så de fick användas till annat.

Men köper ni dessa så se till att täta ändarna med silikon innan;)

I övrigt mkt starkt ljus som består av små SMD chip
#11 - 20 januari 2011 19:45
Jag har täckglas under min ramp så de kan inte trilla i vattnet.
#12 - 1 februari 2011 22:36
Har hittat en riktigt bra slinga som jag just satt in i mitt växtakvarium.
Dock behöver man en 12-transformator och sen så måste man löda ihop ett par sladdstumpar.
Men verkar vara som gjort för detta ändamål.
http://www.kjell.com/?item=63126&path=45000000,73000000
#13 - 3 februari 2011 07:18
Har också hittat en lämplig lösning på Kjell och Co (artikelnr 63498). 4 st blå ledlister á 30 cm långa. Jag har ett 350 liters Malawikar och jag tycker det ger en härligt ¨månljus¨. Just denna produkt klarar fukt (klass IP44). Produkten har en klisterremsa (dvs inga fästkuddar behövs) men fukt gör att att risken finns att de lossnar men har man täckglas så ¨no problem¨. Det följer också med skruv om man vill montera i sin ramp på ett mera robust sätt. Tips: innan fastskruvning - testa ut vart du får bäst effekt genom att bara lägga ledlisterna på täckglaset först.
#14 - 3 februari 2011 09:43
Norpis skrev:
Har hittat en riktigt bra slinga som jag just satt in i mitt växtakvarium.

Dock behöver man en 12-transformator och sen så måste man löda ihop ett par sladdstumpar.

Men verkar vara som gjort för detta ändamål.

http://www.kjell.com/?item=63126&path=45000000,73000000

vadå? följer inte transformatorn med??
#15 - 3 februari 2011 21:08
hannesc skrev:
vadå? följer inte transformatorn med??

Nop. Man får göra lite DIY.
Så kan man säga att man gjort det själv sen. :)
#16 - 3 februari 2011 21:15
det blev min aqua color som åkte i rampen. blev riktigt bra.
#17 - 3 februari 2011 23:00
PiaJo skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150828179

Det är denna jag har , längre ner på sidan står art.nr för batterieleminatorn.

Akvariet är på 105 liter och rampen är 75 cm.

Här kommer en bild på hur det ser ut, fast det är inte så mörkt i verkligheten. Får inte till kamerainställningarna...

Åhh.. Vad snyggt och enkelt. Vet du vilken IP säkerhet de har. Läste på Clas Ohlson och det framgår inte.. Googlade lite och leds kan tydligen ha olika IP.
Även om man har täckglas så skulle det ju kännas skönt med IP 65..
#18 - 4 februari 2011 17:28
Katharina skrev:
Åhh.. Vad snyggt och enkelt. Vet du vilken IP säkerhet de har. Läste på Clas Ohlson och det framgår inte.. Googlade lite och leds kan tydligen ha olika IP.

Även om man har täckglas så skulle det ju kännas skönt med IP 65..

Tyvärr det vet jag inte.
Men Gobben var med och sa han att det var ok och tror jag på hans ord, han brukar vara vis i sånna frågor :)
#19 - 5 februari 2011 12:00
Den jag skaffade har IP65. Men man måste ha en 12V transformator och skarva på ljusslingan.
Bifogar lite bilder jag tog med mobilen.
den lyser upp mycket mer än vad det ser ut på bilden.
#20 - 5 februari 2011 12:08
Jag köpte en fyrameters julgransslinga för utomhusbruk med blå led på jula för 129:-, Eftersom jag har reflektorer i min juwelramp så la jag den så den sticker ut över kanten på reflektorn och drog eltejp på ovansidan för att fästa den. Lyser riktigt bra och bara att plugga i väggen. Ser ju inte så snyggt ut när man öppnar matningsluckorna men ska fixa till det. Billigt och riktigt enkelt.
#21 - 5 februari 2011 23:51
Ursäkta en nybörjares enkla funderingar. Men vad har man månljuset för? Är det av estetiska skäl eller trivs fiskarna bättre?
#22 - 6 februari 2011 08:47
Jag har det för att jag tycker det är fint
Sen hade jag Apistogramma i karet, för att det inte skulle bli becksvart och honan inte skulle kunna försvara rom eller yngel så ville jag ha ett svagt ljus så att hon kunde hålla koll på sina småttingar.
#23 - 6 februari 2011 21:45
Det är underbart vackert.. Jag känner att jag vill ha IP 65 även om hela huset har jordfelsbrytare...

Tack för alla tips, det blir helt klart en kvälls och nattbelysning här hemma.. Det blir ju superläckert att det lyser blått även på kvällen, sådär efter 22, tänker jag.. Och man slipper hålla nere antalet belysningstimmar också, månbelysningen lär ju inte stimulera algtillväxten.. (Ska starta ett malawikar som inte blir så mkt växter i med andra ord)

Någon som har provat de man har i karet, som finns på Zooaffärerna? Fast de är väl betydligt dyrare, 300-500 kr någonstans har jag för mig..
#24 - 7 februari 2011 18:43
dem aqua color jag har kan man ha i vattnet. har dock ej provat, satte den i rampen istället.
bra att den tål vatten om den mot alla odds skulle lossa..
#25 - 8 februari 2011 21:13
Tänk på en sak: korrekt månljus är inte blått, utan ett relativt vitt ljus med ett kelvintal på kanske 9000K...många tror felaktigt att blåljus är månljus....ritkig moonlight finns som dioder som lyser svagt helvitt...

I ssltvatten har det en plats då de kan trigga korallförökning etc...i sötvatten är jag nyfiken på om det finns fördelar...antagligen...brukar ju aldrig va fel att efterlikna naturen:)
#26 - 8 februari 2011 21:15
Jonasroman skrev:
Tänk på en sak: korrekt månljus är inte blått, utan ett relativt vitt ljus med ett kelvintal på kanske 9000K...många tror felaktigt att blåljus är månljus....ritkig moonlight finns som dioder som lyser svagt helvitt...

Precis skulle jag vilja ha det egentligen, tycker att det är lite för blått....
#27 - 8 februari 2011 21:18
PiaJo skrev:
Precis skulle jag vilja ha det egentligen, tycker att det är lite för blått....

Ska se om jag hittar nån länk med dessa dioder...
#28 - 8 februari 2011 21:19
Har ett akvarium där jag har blåa och vita dioder blandat.
Och den tycker jag har blivit bäst.
Men det blev mycket DIY. och inte bara ett par enstaka lödningar.
Så därför valde jag en slinga med enbart blå till mitt växtakvarium.
#29 - 8 februari 2011 21:24
man kanske kan ta vita dioder och måla dem lite så att det blir lite svagare sken.....
#30 - 12 maj 2012 22:16
Kan man köpa några dioder eller lysslingor som man bara kan typ tejpa fast på juwellocket och sätta i kontakten? Vill inte ha så starkt ljus. Några tips?
#32 - 14 maj 2012 18:13
Tröttnade på att leta efter nån bra lösning! De var aldrig vettiga att ha i samband med vatten eller så blev det dyrt! Den blå slangen alla jiddrar om verkar heller inte finnas längre i butik! Det jag hittade skulle kosta lika mycket som att skicka med en "riktig" månlampa i en beställning från Pwss!!! Den drar förövrigt 1w/h.....
#33 - 14 maj 2012 19:12
Falconer skrev:
Kan man köpa några dioder eller lysslingor som man bara kan typ tejpa fast på juwellocket och sätta i kontakten? Vill inte ha så starkt ljus. Några tips?

Ja, jag tog Ikeas list för 300:- , limmade fast plåtklippsen med epoxy och tätade alla skarvar med akvariesilikon.

Annons