Månljus

#1 - 26 juli 2010 15:53
Har nu tänkt bygga månljus till min burk. Har läst hundratals trådar i ämnet och lösningarns verkar vara många.

Snyggast verkar det bli om man använder lysdioder som man fäster under ljusrampen. Det är nog inga problem att dra sladdar mm snyggt, men hur fäster ni egentligen diodremsan? Många remsor är självhäftande, men släpper inte det efter ett tag i en såpass fuktig miljö? Jag vill ju inte att något elektriskt ska ramla ner i vattnet...

Hittade en annan intressant variant, Hydor Aqua Color (http://www.pwss.se/product.php?productid=3409&cat=0&page=1). Någon som testat den? Den kan tydligen användas under vatten, vilket borde betyda att det är riskfritt även om den skulle lossna och ramla ner. Fästannordningen verkar vara sugpropp, vilket ju betyder att den förr eller senare kommer att ramla ned... Denna skulle jag även kunna fästa utanför burken och lysa in.

Hur har ni löst era månljus?
#2 - 26 juli 2010 15:54
Det är inte månljus jag har men för att hindra den ifrån att ramla ned kan man göra rent lite med t-röd först, sen använda smältlim.
Hoppas de blir fin fint för dig, månljus är grymt snyggt :)
#3 - 26 juli 2010 17:03
NMA skrev:
Har nu tänkt bygga månljus till min burk. Har läst hundratals trådar i ämnet och lösningarns verkar vara många.

Hittade en annan intressant variant, Hydor Aqua Color (http://www.pwss.se/product.php?productid=3409&cat=0&page=1). Någon som testat den? Den kan tydligen användas under vatten, vilket borde betyda att det är riskfritt även om den skulle lossna och ramla ner. Fästannordningen verkar vara sugpropp, vilket ju betyder att den förr eller senare kommer att ramla ned... Denna skulle jag även kunna fästa utanför burken och lysa in.

Hej
Denna lösningen har jag i 2 kar, och jag är mycket nöjd.
Ja den går att ha under vattnet och det är sugpropp så du kan fästa den på glaset i lämplig höjd och den går att rikta åt det håll du vill, har haft i 2 år och den har ännu inte lossnat.
#4 - 26 juli 2010 17:29
stefan s skrev:
Hej

Denna lösningen har jag i 2 kar, och jag är mycket nöjd.

Ja den går att ha under vattnet och det är sugpropp så du kan fästa den på glaset i lämplig höjd och den går att rikta åt det håll du vill, har haft i 2 år och den har ännu inte lossnat.

Du råkar inte ha en bild på lager? Är lite nyfiken på hur det blir.
#5 - 26 juli 2010 18:14
Sorry, har ingen bra kamera för få en tillräkligt bra bild, men gå in på min zoon och kolla på bilderna på 110 liters akvariet där är en dålig bild. :)
Finns även bilder där du kan se hur jag placerat den.
#6 - 1 augusti 2010 18:32
Har åxå en sådan från länken. Satte den dock inte på rampen utan på glaset bakom en stor sten och lite växter. Effektfullt, och bra sugpropp.
#7 - 1 augusti 2010 19:27
hur drivs dom där då? Är det sladd eller batterier? :)

Annons