månljus

#1 - 2 januari 2010 19:34
hej!
funderar lite på månljus till mitt 55l akvarium,,
ngt speciellt å tänka på?
vad är lagom ljusstyrka?

tips på ljusslingor som ni har provat å funkar bra?
bygger gärna ngt själv om man kan hitta billiga delar som behövs..
kanske några länkar här på några bygge?:)

hur har ni er månbelysning tänd tid? timer?

mvh ola
#2 - 2 januari 2010 19:53
Blå 3 meters ljusslang från rusta, typ 60 spänn.
Timerstyrd, tänds en timme innan rampen släcks och är tänd i 2 timmar efter det.
Vet inte om 3 m kanske är för mycket till ett så litet kar...
#3 - 2 januari 2010 20:18
NIC skrev:
Blå 3 meters ljusslang från rusta, typ 60 spänn.

Timerstyrd, tänds en timme innan rampen släcks och är tänd i 2 timmar efter det.

Vet inte om 3 m kanske är för mycket till ett så litet kar...

En sån här? http://www.rusta.se/flexineon_startser_3_m_bla_p91951200.html
#4 - 2 januari 2010 20:20
Yup, fast min kostade inte 99...
#5 - 2 januari 2010 20:31
såg ju vettig ut..
någon som vet om man kan kapa denna slingan?
#6 - 2 januari 2010 20:42
Var satte du fast den? I eller utanför rampen?
#7 - 2 januari 2010 20:54
Dessa fungerar fint annars, har en själv. Dyr, visst. Men ljuset den avger är tokfint, sugpropp osv följer med så det är lätt att sätta fast den. Dessutom är den helt dränkbar så det går att sätta den var som helst i karet. Men som sagt, den kostar ganska mycket.
#8 - 2 januari 2010 21:11
tycker inte 179kr är dyrt...Om det inte blir ljusslingan på Rusta så blir det spotlighten från guldfisken
#9 - 2 januari 2010 21:22
diesel82 skrev:
såg ju vettig ut..

någon som vet om man kan kapa denna slingan?

Hade nog inte viljat kapa den nä...
#10 - 2 januari 2010 21:22
Erik.M skrev:
Var satte du fast den? I eller utanför rampen?

Ovanpå täckglaset men går säkert kanon att fästa upp i rampen om man vill!
#11 - 2 januari 2010 22:27
Kör samma variant som ImPulse (fast röd) sedan drygt ett år. Supernöjd!
#12 - 3 januari 2010 01:04
#13 - 3 januari 2010 08:11
NIC skrev:
Ovanpå täckglaset men går säkert kanon att fästa upp i rampen om man vill!

ok
#14 - 3 januari 2010 10:14
Peter1904 skrev:
Kör samma variant som ImPulse (fast röd) sedan drygt ett år. Supernöjd!

Underligt med rött "månljus"... ;)
#15 - 3 januari 2010 11:06
Vi har testat både en blå 3m ljusslang från rusta som vi vek dubbel eftersom vårat kar bara är 150 cm långt och ledlampa från Jula (2 st med 3 ljuspunkter i vardera), men vi är inte nöjda med någon av grejerna.

NIC, har du skärmat av slangen på ngt sätt eller ligger den bara på glaset och lyser åt alla håll?
#16 - 3 januari 2010 13:15
ImPulse skrev:
Dessa fungerar fint annars, har en själv. .

Nu har jag beställt en sådan, får se om den lever upp till sitt rykte :D
#17 - 3 januari 2010 13:44
sara s skrev:
Vi har testat både en blå 3m ljusslang från rusta som vi vek dubbel eftersom vårat kar bara är 150 cm långt och ledlampa från Jula (2 st med 3 ljuspunkter i vardera), men vi är inte nöjda med någon av grejerna.

NIC, har du skärmat av slangen på ngt sätt eller ligger den bara på glaset och lyser åt alla håll?

Jag har haft den intryckt i rampen men har den nu liggandes på täckglaset bakom rampen. Har ett 225 liters och det lyser helt perfekt!
Bilagor:
#18 - 4 januari 2010 19:59
måneljus

NIC skrev:
Jag har haft den intryckt i rampen men har den nu liggandes på täckglaset bakom rampen. Har ett 225 liters och det lyser helt perfekt!

Ja jag var inte nöjd med ljusslängan från Rusta, men nu kan jag så klart gi den till dig. Jag har en liten skärm ( bakform ) med en blå lampa.
Jag tar den med til dig - inte lampen men slängen.
#19 - 4 januari 2010 20:22
lilleulv skrev:
Ja jag var inte nöjd med ljusslängan från Rusta, men nu kan jag så klart gi den till dig. Jag har en liten skärm ( bakform ) med en blå lampa.

Jag tar den med til dig - inte lampen men slängen.

Hehe.. :)
#20 - 4 januari 2010 22:53
Jag har lött en egen slinga av blå och vita dioder. Blir kanonfint månljus. Då måste man iofs tänka till ang. motstånd o räkna lite men om man som jag tycker det är kul så... Dioderna får en liten strålkastareffekt som tar fram grymma skuggor. Jag tycker det blev snyggast med en 60 -40 blandning av blå och vita.. Annars blev det så discoblått. Det börjar bli många timers... 2 till rampen, en till månljuset o en till co2:n Funderar på en halogenramp som kan dimras också för skymning...
#21 - 5 januari 2010 21:54
Nu har jag fått hem mitt månljus http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-color-spotlight-blaa-p-4657?osCsid=9bceac9ab010ac86349e5a2a19abada99

Eftersom jag inte har täckglas så placerade jag den på ljusrampen, på sidan (där var inte ljusrörshållarna ivägen för ljuset).
Alternativet hade varit att fästa den på sidoglaset men jag vill inte se den när det vanliga ljuset är på .
#22 - 5 januari 2010 21:56
F*n va fint:D
#23 - 5 januari 2010 22:06
köp 2 spottisar till?
#24 - 5 januari 2010 22:12
zoomi skrev:
köp 2 spottisar till?

är rädd för att det blir för ljust då (den har rätt starkt ljus)
#25 - 5 januari 2010 22:31
Samma fina resultat som jag fick i mitt kar. Tycker dock att en sådan spotlight i vardera hörn skulle passa bättre, iaf i mitt. Det ger nog ett mer fördelat ljus liksom. :]
#26 - 5 januari 2010 22:39
Är du nöjd med det då?

Jag funderar på att skaffa samma sak så man vill ju höra allas åsikter.. är det värt det?
Är blå neonslinga bättre?

OT: Zlatan är bäst.
#27 - 5 januari 2010 22:45
rödtoppen: galet snyggt!:D

Någon som vet om algerna kan tillgodogöra sig det blå ljuset och börja tokväxa eller så?
Bilagor:
#28 - 5 januari 2010 22:48
zoomi skrev:
Är du nöjd med det då?

Jag funderar på att skaffa samma sak så man vill ju höra allas åsikter.. är det värt det?

Är blå neonslinga bättre?

OT: Zlatan är bäst.

minus är att det blir så stark koncentrerad ljusstråle, skulle vilja ha mer spridning (heter det så [:o]) och lite mjukare ljus
#29 - 5 januari 2010 22:55
ImPulse skrev:
Samma fina resultat som jag fick i mitt kar. Tycker dock att en sådan spotlight i vardera hörn skulle passa bättre, iaf i mitt. Det ger nog ett mer fördelat ljus liksom. :]

Helst skulle jag vilja placera den i mitten men ljusrörsarmaturen är i vägen och mittstaget är för smalt för sugproppen.
Jag tänkte ha den på hela natten så det får inte bli för ljust (fiskarna måste få vila)

Jag har en dimmbar ramp (som ska påminna om sol upp/ned-gång som ändrar sig var 12:e timma) men även när den är på den lägsta styrkan så blir den för ljus, fiskarna simmar på som vanligt och det är ju inte bra.
(det är därför jag är rädd för att det blir för ljust om jag skaffar fler spotlights)
#30 - 5 januari 2010 23:01
Om man löder dioder själv kan man bestämma spridningsvinkeln lite själv genom att köpa olika dioder. Dessutom kan man köpa linser som antingen sprider eller fokuserar till dem om man vill. Jag valde att skrapa lite med sandpapper på mina clasohlsson-dioder för att sprida lite... Men det är sneak-varianten. Dessutom kan man blanda vitt och blått och plasera dem vart man vill.. Jag tycker det är snyggt med strälkastareffekten... Jag har riktat dem på stenar och utskjutande föremål. Har försökt att fota med nallen men det syns inget vidare...
#31 - 6 januari 2010 00:43
Nu är jag nöjd [^]

Det är dubbelt så ljust i verkligheten än på bilden
Jag placerade spotlighten på framsidan av locket på ljusrampen, precis brevid mittstaget.
Det blev ett mjukare och större spridning av ljuset (känns det som iaf :D)

En liten fundering bara:
Jag har min spotlight ovanför vattenytan (det går bra enligt manualen), jag läste att man inte skull titta direkt på ljuset för det kunde vara skadligt för ögonen.
Kan det inte irritera fiskens ögon om man har spotlighten i karet (i mitt fall så borde det inte vara så farligt eftersom den inte är i vattnet,)
#32 - 6 januari 2010 01:13
Tror inte att det är en bra ide att ha på ljuset hela natten, tänk dig själv att alltid somna med en liten mängd ljus.
Tror nog att fiskarna även i naturen "somnar" med ganska så bestämt mörker!
#33 - 14 januari 2010 20:51
Drar upp denna tråden till ytan igen då jag undrar en sak..
Om man har den blåa spotlighten på på dagen, får man då ett blått kallt sken som tränger igenom den vanliga lysrörsfärgen eller man märker ingen skillnad?
Jag ska ha malawi men vill ha lite skiftningar i ljusfärgen för att allt inte ska ha samma belysning.
Så fungerar de att använda blåa spotlights eller vad rekommenderas?
#34 - 14 januari 2010 21:42
zoomi skrev:
Drar upp denna tråden till ytan igen då jag undrar en sak..

Om man har den blåa spotlighten på på dagen, får man då ett blått kallt sken som tränger igenom den vanliga lysrörsfärgen eller man märker ingen skillnad?

Jag ska ha malawi men vill ha lite skiftningar i ljusfärgen för att allt inte ska ha samma belysning.

Så fungerar de att använda blåa spotlights eller vad rekommenderas?

Den tränger nätt och jämt igenom på dagen, knappt märkbart
#35 - 14 januari 2010 21:55
Rödtoppen -Hur lång är ditt kar?

Jag har planer på att skaffa spotlight till mitt kar. Den är 2m lång och 60 bred. Frågan är om man då måste ha två st från varsin sida eller om det räcker med en i mitten....
#36 - 14 januari 2010 21:57
1 meter långt är karet.

Kan berätta att jag börjat störa mig på det blå ljuset, det känns som om det är saltvattens kar (hade jag köpt ett nu hade jag köpt ett med vitt ljus (nån som vill byta [:-103] ;))
#37 - 14 januari 2010 22:28
Kan man inte byta lampa bara ?

Jag har en liten lampa som står på täckglaset på mitt 225L
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60159407 och det ger en mysig känsla men inte lika mysigt som jag kan tänka mig att det blir med blått :D
#38 - 15 januari 2010 03:03
Så även om man har blåa spotlights så kommer man knappt märka någon skillnad :( ? vad rekommenderar du för att få de lite kalla och blåa skenet?

Kanske lägga saker för ljusrampen på vissa ställen så att ljuset i karet blir mer oregelbundet?
#39 - 15 januari 2010 04:46
zoomi skrev:
Så även om man har blåa spotlights så kommer man knappt märka någon skillnad :( ? vad rekommenderar du för att få de lite kalla och blåa skenet?

Kanske lägga saker för ljusrampen på vissa ställen så att ljuset i karet blir mer oregelbundet?

Lysrör med högt kelvin-tal har ett blåare ljus, 20000k tex är riktigt blått.
#40 - 16 januari 2010 23:36
Hallo! Jag har haft power-glo men har gått över till de billigare aqua-glo som båda ligger på 18000k Jag ser dock att power-glo ger lite blåare ljus... hmmm vaffödådå? Ni som kan...
#41 - 9 mars 2010 22:25

Annons