mangroverot..få den att sjunka

#1 - 5 mars 2006 10:51
införskaffade mej en mangroverot på 10.5 kg..en rätt maffig grej...men den e en rackare på att flyta..vilket jag inte vill...plus den tar upp hela mitt badkar och jag har rätt stor lust att duscha oxå hehe..drygt att gå över till grannen.[:o]
men kan man få den att sjunka fortare???
har lite svårt att hitta en balja att ha den i..svårt att koka den oxå.
just nu ligger den med metall rör ovanpå så den e helt under ytan med varmt vatten.
#2 - 5 mars 2006 10:52
tålamod är nog enda altenativet. kanske kan hjälpa o borra massa små hål rätt igenom så flytkraften inte blir så stor.
funkar de?
#3 - 5 mars 2006 10:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vår rot kunde vi knöka på med stenar. Du skall inte prova att sätta fast den i några kraftigt tunga stenar? Ibland kan man tycka att man kunde köpa dem sjunkfärdiga, va smidigt det hade vart! [:o] [/COLOR][/FONT]
#4 - 5 mars 2006 10:55
ja har aldrig råkat ut för detta problemet med att dom flyter.
har ja bara haft tur när ja köper dom eller?
#5 - 5 mars 2006 10:56
jo de kan jag testa att borra en massa hål..:)
sätta stenar på roten kan jag testa...hur satte du dit dom du hade?
#6 - 5 mars 2006 10:58
[quote=andreassofus]ja har aldrig råkat ut för detta problemet med att dom flyter.
har ja bara haft tur när ja köper dom eller?[/quote]

hehe jag trodde jag skulle ha den turen oxå i och med den var så tung...den förra jag köpte var betydligt mindre men den sjönk direkt..
#7 - 5 mars 2006 11:03
[quote=andreassofus]ja har aldrig råkat ut för detta problemet med att dom flyter.
har ja bara haft tur när ja köper dom eller?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag sa precis som du för nåt år sedan åsså hittade jag en kanonrot som var som gjord för att plantera anubias och javaormbunke på. Å den flöt som en kork....:mad: I flera dagar. Som tur va så fanns det många ställen att trycka ned stenar på så det var ett rejält stenröse som vi överröste den med innan vi tröck ner den i akvariet. Nu efter två månader så har den slutat flyta så vi har börjat plocka bort stenarna. Nån komis vet jag har spänt fast sin rot på botten. Så visst har du haft lite tur andreas!:p [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv har jag aldrig limmat fast några stenar men det var det tipset när jag frågade i akvarieaffären vad man skulle göra för att fö roten att sjunka. Limma fast en tung sten i botten med lite silikon var tipset jag fick[/COLOR][/FONT].
#8 - 5 mars 2006 11:06
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv har jag aldrig limmat fast några stenar men det var det tipset när jag frågade i akvarieaffären vad man skulle göra för att fö roten att sjunka. Limma fast en tung sten i botten med lite silikon var tipset jag fick[/COLOR][/FONT].[/quote]

låter rätt vanskligt för om inte roten sitter ordentligt fast utan lossnar så kan den ju fara upp å krossa allt va täckglas å lysrör heter.
#9 - 5 mars 2006 11:07
jag är ute efter en stor rot till mitt discus kar, då vänder nog turen när ja hittar nån :)
#10 - 5 mars 2006 11:08
mmm har inget silicon hemma så jag får väl surra fast stenar med snöre eller nåt liknande...tyvärr får den ligga på "sidan" för den e 55 hög o 110 lång o den e 35 djup...så de blir djupet uppåt...skumt förklarat men nån kanske fattar hehe..;D
#11 - 5 mars 2006 11:09
[quote=heimdall]mmm har inget silicon hemma så jag får väl surra fast stenar med snöre eller nåt liknande...tyvärr får den ligga på "sidan" för den e 55 hög o 110 lång o den e 35 djup...så de blir djupet uppåt...skumt förklarat men nån kanske fattar hehe..;D[/quote]

får man fråga var du fick tag i den o va den kosta?
#12 - 5 mars 2006 11:24
köpte den av en kompis som har haft den i ett 1200 liters kar, men roten har legat i hans förråd nu i drygt 2 år..fick den för 250 kr..kompis pris.:)
han köpte den inne i en akvarieaffär i malmö, vet ej vilken...kan fråga honom.
kan fråga oxå hur mycket han gav för den då..men priserna e väl annorlunda nu och då.
#13 - 5 mars 2006 11:26
oj. 250kr den lär ju kosta låååångt över 1000kr i en affär i alla fall
#14 - 5 mars 2006 11:29
[quote=andreassofus]oj. 250kr den lär ju kosta låååångt över 1000kr i en affär i alla fall[/quote]

jo förmodligen...men de e ju en bra vän ...de var mer att jag sa priset hade jag inte sagt 250 hade jag säkert fått den gratis..:)
#15 - 5 mars 2006 11:39
[quote=Raven]låter rätt vanskligt för om inte roten sitter ordentligt fast utan lossnar så kan den ju fara upp å krossa allt va täckglas å lysrör heter.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det var väl den bilden vi såg framför oss också och därför avstod... Surra fast den med sten kan ju funka, annars får den väl ligga och flyta i akvariet så det bli fult ett par veckor framöver?? Om du kollar igenom gamla trådar på rötter som vägrar sjunka, använd sjunka som sökord kanske, så kommer du få riktiga mardrömsexempel.. Vill inte alls oroa...;)[/COLOR][/FONT]
#16 - 5 mars 2006 12:15
Köp en stor regntunna med lock, lägg i roten och fyllt på med vatten till kanten och sätt på locket. Då kan du ha den stående hur länge som helst, och den hålls nere i vattnet med locket.
#17 - 5 mars 2006 12:45
du menar dom blå tunnorna...dom e inte tillräckligt höga..:(
men jag gjorde en sak nyss som damen inte kommer att gilla för 5 öre...jag tog vår soptunna..en grön plast tunna på 240 liter...den ligger i den nu...;)

jo jag gjorde en sökning och såg några som hade hållt på i typ halvår innan den ville sjunka...hoppas inte det blir så här...men kollar jag på min rot nu så är det ungefär 5cm som ligger över ytan när jag tar bort tyngden från den..
#18 - 5 mars 2006 12:48
[quote=heimdall]du menar dom blå tunnorna...dom e inte tillräckligt höga..:(
men jag gjorde en sak nyss som damen inte kommer att gilla för 5 öre...jag tog vår soptunna..en grön plast tunna på 240 liter...den ligger i den nu...;)

jo jag gjorde en sökning och såg några som hade hållt på i typ halvår innan den ville sjunka...hoppas inte det blir så här...men kollar jag på min rot nu så är det ungefär 5cm som ligger över ytan när jag tar bort tyngden från den..[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast damen får väl stå ut ;) ? Det blir ju jättefint i "badkaret" sen?:D Se där ja, 5 cm... då finns det ju hopp!! :) :p[/COLOR][/FONT]
#19 - 5 mars 2006 13:43
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast damen får väl stå ut ;) ? Det blir ju jättefint i "badkaret" sen?:D Se där ja, 5 cm... då finns det ju hopp!! :) :p[/COLOR][/FONT][/quote]

hehe jap hon får stå ut...jag får mej väl en utskällning, men som sagt nu e badet fritt här hemma ju..;)
spolar av det där ute...fan om det börjar läcka bara hehe.
funderar på till sommaren skaffa ett kapat oljefat där man kan koka upp rötter i, borde underlätta rätt mycket..för fler rötter blir det ju alltid..:D
#20 - 5 mars 2006 13:58
[quote=heimdall]funderar på till sommaren skaffa ett kapat oljefat där man kan koka upp rötter i, borde underlätta rätt mycket..för fler rötter blir det ju alltid..:D[/quote]Jamen det är väl en lysande idé så du inte "sotar ned" spisen?? :D :D För det gillar väl inte damen? :p :) :D [B)]
#21 - 5 mars 2006 14:28
[quote=Lenmar]Jamen det är väl en lysande idé så du inte "sotar ned" spisen?? :D :D För det gillar väl inte damen? :p :) :D [B)][/quote]

hahaha du får mej o låta som en toffel ju..:P :)
#22 - 5 mars 2006 19:39
Heimdall:

Hur gjorde din kompis när han hade köpt den? Var den "svår" då med? Kanske kan få något tips där... *prövar bara* :)
#23 - 5 mars 2006 19:45
[quote=Fly]Heimdall:

Hur gjorde din kompis när han hade köpt den? Var den "svår" då med? Kanske kan få något tips där... *prövar bara* :)[/quote]

enligt honom var det inga problem typ 1 dag sen flöt den inte mer..men nu har den stått 2 år i hans förråd .
jag låter den ligga i vattnet ..bytar ut det mot varmt vatten lite då och då...har borrat en del hål undertill på den oxå..så de e väl bara att vänta ut den..:)
när jag hade borrat, allt spånet som kom upp var torrt...drygt värre hehe
#24 - 5 mars 2006 20:42
kan man inte bara lägga den på en plexiglassiva och binda fast med fiskelina ?? och sen ha det vanliga akvariegruset över !!
jaja hoppas ni fattar vad jag menar :)

//kim
#25 - 5 mars 2006 21:00
[quote=heimdall]hahaha du får mej o låta som en toffel ju..:P :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Toffel?? Nejdå!! Hänsynsfull akvarist! Som mig litegrann, fast min man hänger på lite grann å tycker det är liiiite kul ;) ![/COLOR][/FONT]
#26 - 5 mars 2006 21:15
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Toffel?? Nejdå!! Hänsynsfull akvarist! Som mig litegrann, fast min man hänger på lite grann å tycker det är liiiite kul ;) ![/COLOR][/FONT][/quote]

hehehe ok..:)
min dam tycker inte det är kul alls...fast det är lite bättre nu än innan..hehe

neon_kimpan:
det blir en jälla stor skiva då..verkar lite jobbigt..men jag har tänkt den tanken oxå..:)
#27 - 5 mars 2006 21:39
Jag tog några klinkerplattor som blev över efter att ha byggt om köket.
Band nylonlina runt plattorna och tryckte ner dom under grusen i akvariet, sen band jag fast roten runt dom.
Efter 14 dagar flöt den inte nåt mer.

Annons