Mangroverot..

#1 - 12 april 2006 13:58
Har köpt mig en modell större av mangroverot som jag tänkte ha i mitt kommande 420l akvarium...nu till frågan..tänkte lägga den i blöt i regnvattentunnan i sommar så den är urlakad och blöt så den sjunker ordentligt..går det bra å göra så???:confused: :confused:
Ska bara rusta huset lite innan jag köper min nya akvarium...har redan börjat planera inredning och köpt vissa saker..så man slänger ut lite då och då på rötter och annat matrial man kan tänkas att behöva:D så man inte får alla utgifter på en gång....
#2 - 12 april 2006 14:07
Tror inte det är något problem med att lägga roten i en regnvattentunna men se till att koka den innan du lägger den i akvariet, kan va massa parasiter i den efter att ha legar där.
#3 - 12 april 2006 14:16
det ska jag göra bara jag hittar en kastrull som e stor nog...
#4 - 12 april 2006 14:29
elda på roten.

Nej, jag skojja, jag har faktiskt ingen aning :confused:
#5 - 12 april 2006 14:56
Wile E: så farligt är det inte med lite parasiter, de där om du bara kokar vatten och häller över din rot, men jag vill bara fråga, om du köpt roten i akvariehandeln så brukar de sjunka som en sten när man kommer hem med dom. iaf av min erfarenhet, så du kan gott ha den i garderoben och låte den
sköna te-effekten komma i akvariet och inte i din regnvattentunna.
#6 - 12 april 2006 15:23
Eld + oljefat :D
#7 - 12 april 2006 15:30
[quote=Opus]Eld + oljefat :D[/quote]
JAAAAAAAA..och förpesta hela granskapet med en massa rök...:D [:-176]
#8 - 12 april 2006 15:46
*skrattar* Får bjuda in dom på grillfest samtidigt ;)
#9 - 12 april 2006 22:16
jag tror jag gör så...när röken ligger över dalen är det dax...:D
#10 - 12 april 2006 22:32
ja har två st STORA rötter i mitt 400l som ja bara sköljde o skrubbade i varmt vatten. de brukar inet va några problem . annars kan du ju lägga roten i badkaret o hälla över med kokande vatten. då dör dom eventuella parasiterna o bakterierna som finns..

nån som vet hur farligt det är egentligen??? ja menar.. man kokar ju inte växterna innan man planterar dom i karet,, de borde väl finnas lika mycke parasiter o grejer på dom som på en rot.. eller???
#11 - 13 april 2006 01:12
[QUOTE=andreassofus]nån som vet hur farligt det är egentligen??? ja menar.. man kokar ju inte växterna innan man planterar dom i karet,, de borde väl finnas lika mycke parasiter o grejer på dom som på en rot.. eller???[/QUOTE]

Har hört någonstans att dom odlar växterna i väldigt fuktiga växthus och inte under vatten. Tror det var tropica som gjorde så. Om det är sant eller ej det vet jag inte! nån som har en aning??:confused:
#12 - 13 april 2006 08:02
Ja, dom odlar växterna över vatten, men även om dom skulle odlas under vatten (vissa gör det) så skulle det ju vara akvarievänliga parasiter som normalt sett finns i akvarium. Att ta grejer från naturen och stoppa i ett akvarium som inte har nordisk biotop skulle ju vara dumt iom att dom inte alls har samma bakterier eller parasiter.
Man får nog hälla kokande vatten några gånger över roten så att alla platser på den verkligen på varmt vatten över sig, jag skulle inte vilja vara osäker när jag stoppar ner roten iaf, men bästa sättet är nog att hälla kokande vatten över den några gånger i badkaret/ duschen (om den får plats) och sedan skölja och skrubba noga.
#13 - 13 april 2006 08:15
Så stor är den inte så att den inte får plats i duschen....men den var tung... :)
#14 - 13 april 2006 09:46
om de nu sitter parasiter o saker på roten då, o man inte kokar den eller nåt.
kommer dom leva i akvariet för all framtid då??? eller dör dom till slut??
ja har nämligen inte kokat mina rötter

Annons