Mangroverot

#1 - 19 mars 2006 21:15
Hej, har en mangroverot i mitt akvariums centrum. Tänkte att den skulle fungera som en fin naturlig dekoration istället för den röda lavasten jag hade innan. Tyvärr missfärgar den vattnet ganska mkt, det blir gult och bakgrunden blir ful. :( Någon mer som har mangroverötter och har upptäckt problemet med färgat vatten? Har läst att roten mest färgar av sig i början, att det avtar med tiden, men verkar inte så... Sen undrar jag om mangroverötter ruttnar efter ett tag så man måste byta ut dem?
#2 - 19 mars 2006 21:19
vissa mangrove rötter färgar inte alls har ja märkt.. de beror på kvaliten.
vissa vill ha tefärgat vetten för att de t är snyggt men det gällde inte dig då :)
du kan ju lägga roten i en balja och hälla över kokande vatten , och sen fortsätta så tills den inte färgar mer.
sen finns det andra typer av rötter du kan köpa som inte färgar alls
#3 - 19 mars 2006 21:28
Ok, då är den väl av dålig kvalitet... Vattnet är inte tefärgat, så farligt är det faktiskt inte :), men ändå inte så snyggt, tycker jag. Vilka andra rötter finns då? Har bara sett mangrove i vanliga akvarieaffärer tror jag.
#4 - 19 mars 2006 21:29
[quote=crazyfish] Någon mer som har mangroverötter och har upptäckt problemet med färgat vatten? [/quote]

Problemet? Många använder rötter, preparat, kottar o dylikt just för att färga vattnet...! :D Men som sagt, roten kommer sluta färga så småningom!
#5 - 19 mars 2006 21:34
kommer inte på nått namn nu på vad dom andra rötterna heter. sen har du ju trasselrötter.

själv tycker jag det är ursnyggt med färgat vatten och håller på o planera mitt 160l akvarium som ja ska ha svartvatten i med torvbotten och eklöv bara för o få färgat vatten.. där i ska de gå apistogramma och kardinaler.
färgerna på fiskarna blir otroligt fina i sånt vatten
#6 - 19 mars 2006 21:38
Mopanirötter finns det också
#7 - 19 mars 2006 21:39
[quote=Nitra98]Mopanirötter finns det också[/quote]

är det dom som är ganska ljusa? så är det dom ja menade :)
#8 - 19 mars 2006 21:44
Nja, jag har en mörk, de är liksom "skrynkliga" på "undersidan"...Har sett fläckvis ljusa och mörka också...
#9 - 19 mars 2006 21:45
#10 - 19 mars 2006 21:46
Försvinner inte lite av tefärgen om man filtrerar med aktivt kol..? det brukar ju rena det mesta, tänkte jag :)
#11 - 19 mars 2006 21:48
[quote=Nitra98]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Mopanirot15a.jpg[/quote]

andreassofus, det var sådär du menade kanske?
#12 - 19 mars 2006 21:52
[quote=Nitra98]andreassofus, det var sådär du menade kanske?[/quote]

jodå de va nog en sån ja menade.. i mina ögon är den ljus ;) eller ljusare än en mangrove i alla fall :)
#13 - 19 mars 2006 21:55
[quote=andreassofus]jodå de va nog en sån ja menade.. i mina ögon är den ljus ;) eller ljusare än en mangrove i alla fall :)[/quote]

Ja, jag håller helt med dig, fick lätt kortslutning bara eftersom jag har en helmörk! :D
#14 - 19 mars 2006 21:56
[quote=Nitra98]Ja, jag håller helt med dig, fick lätt kortslutning bara eftersom jag har en helmörk! :D[/quote]

hehe ok ;)
den du har färgar ingenting eller?
#15 - 19 mars 2006 21:59
Nej den har inte färgat alls vad jag har märkt.
#16 - 20 mars 2006 01:57
[QUOTE=Nitra98]Nej den har inte färgat alls vad jag har märkt.[/QUOTE]

och tyvärr måste jag säga tvärt om om mopani rötter. jag köpte ett par och har hålt på att laka ur dom i.. 4 dagar och det blir fortfarande pissgult av dom i spannen...
#17 - 20 mars 2006 06:31
Mangroverot

Jeg har to mangroverøtter i tigerbarbetanken min som farget veldig av, selv om jeg hadde dem til utvanning i tre-fire dager, og vannet i bøtten de lå i var helt klart (byttet vannet de lå i én gang om dagen). For min del har det hjulpet veldig bra med vannbytter, og nå farger de ikke av like mye lenger :)
Jeg har hatt dem i kanskje to-tre uker nå... hvor lenge har du hatt røttene dine? Det kan gjerne ta litt tid før de slutter å farge av, men som nevnt av andre her tidligere har nok kvaliteten på roten mye å si. Røttene jeg kjøpte var veeeeldig billige, så jeg misstenker at det er grunnen til at de farget så mye av i begynnelsen.... :)
#18 - 20 mars 2006 13:46
Jo, min rot var också väldigt billig :) kommer inte ihåg exakt vad den kostade, men jag har i alla fall haft den sen mitten av oktober förra året tror jag, hmm.. :confused: och den färgar fortfarande av sig ganska mkt tycker jag, det märker man när man gör vattenbytena, ingen större skillnad mot från början. Men tack så mkt för tipsen allihopa, ska prova en annan rot tror jag. Eller gå tillbaka till stendekoration... Men jag har lyckats få tag i en väldigt bra rot tydligen, för er som strävar efter ett tefärgat vatten. :D Fast ni som vill ha sånt vatten, har ni ingen "bakgrund", färgad eller foto eller nåt? Jag känner att jag måste ha en bakgrund för att dölja sladdar osv på baksidan, inte så vackert att titta på nämligen.
#19 - 20 mars 2006 14:03
[quote=crazyfish]Jo, min rot var också väldigt billig :) kommer inte ihåg exakt vad den kostade, men jag har i alla fall haft den sen mitten av oktober förra året tror jag, hmm.. :confused: och den färgar fortfarande av sig ganska mkt tycker jag, det märker man när man gör vattenbytena, ingen större skillnad mot från början. Men tack så mkt för tipsen allihopa, ska prova en annan rot tror jag. Eller gå tillbaka till stendekoration... Men jag har lyckats få tag i en väldigt bra rot tydligen, för er som strävar efter ett tefärgat vatten. :D Fast ni som vill ha sånt vatten, har ni ingen "bakgrund", färgad eller foto eller nåt? Jag känner att jag måste ha en bakgrund för att dölja sladdar osv på baksidan, inte så vackert att titta på nämligen.[/quote]

varför tror du inte att man har bakgrund bara för att man har tefärgat vatten?? det ser ju inte EXAKT ut som te.. men det kallas väl så kanske. det finns bilder här på zoopet på akvarier med svartvatten.. sök lite så hittar du nog.. det är supersnyggt
#20 - 20 mars 2006 16:32
Jag har bara märkt att det inte funkar att ha en färgad bakgrund därför att den får "fel" färg då man ser den genom det gula akvarievattnet. Sen kanske man inte ska ha färgade bakgrunder, men även om man har ett foto, eller en sån plansch som man kan köpa i akvarieaffären, så får den en dassig färg. Det var därför jag undrade... :) Men du menar att man kan ha en "stenvägg" som bakgrund istället t. ex. och att det då inte gör nåt om vattnet är färgat, att det bara blir snyggt? Kanske flummar nu... :confused:
#21 - 20 mars 2006 16:36
jag tror att en helsvart bakgrund skulle va fint till de, eller btn amazonas bakgrunden så att det blir väldigt naturligt.. har inte bestämt själv va ja ska ha för bakgrund.. har ja gott om pengar så blir de en btn bakgrund, men ja får se.

färgade plancher med motiv på har ja aldrig sett ihop med svartvatten, men de spelar ingen roll. tycker alltid dom e fula så ;)
#22 - 21 mars 2006 19:20
Koka dem i en 20 min så fägar de inte vattnet mer
#23 - 21 mars 2006 19:24
[quote=gojan]Koka dem i en 20 min så fägar de inte vattnet mer[/quote]

det finns många som har provat de oxå utan positivt resultat..
finns rötter som kan färga av sig långt över ett år

beror nog som sagt på kvaliteten på roten.
#24 - 21 mars 2006 21:45
Ingen som vet om det kan hjälpa att filtrera med aktivt kol..? :) Brukar ju kunna "ta bort" de flesta "missfärgningar" (tycker det är vackert med tefärgat, så jag skulle egentligen inte kalla det en missfärging, men.. :p) bara en idé jag hade :)

Annons