Mangrovekrabban odlas

#1 - 27 augusti 2004 10:31
Mangrovekrabban odlas i Finland, fast "det är helt omöjligt eller mycket svårt" som det står så på många www.sidor.
http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm

"Raising the fry, is extremely difficult if not impossible. They will need very specialized tiny foods that are not easily obtained, and the fry can be so small they are almost, if not totally, invisible to the eye."

Hur är läget med dom annars i Norden. Odlas dom även i Sverige?
#2 - 27 augusti 2004 10:34
Här kan ni en mangrovegrabbans megalopalarva
http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais/dekapoda/taskrav/megalopa_1.jpg
Dom mår bra och växer dag efter dag.
#3 - 27 augusti 2004 13:42
shrimpcrabsandcrayfish is full of shit.
www.wirbellose.de är visserligen på tyska, men informationen & bilderna är tusen gånger bättre. Enligt wirbellose behövs bräckvatten, dvs ungefär som för Caridina japonica, och endast en lyckad odling är rapporterad.

Jag har inte hört att mangrovekrabba skall ha odlats i Sverige.
Har du nån länk till odlingen av mangrovekrabba?
#4 - 27 augusti 2004 13:56
Jo, men sidan skall skrivas först på: svenska, tyska, engelska och finska eftersom vi är ju de andra så vitt jag vet som har lyckats odla dom.
Nästa måndag tar jag nya bilder om dom små Sesarma.
#5 - 17 september 2004 09:03
Hej!
På min sida:
http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais/dekapoda/taskrav/osa6.php
kan ni se bilder av finska mangrovekrabbor. De är nu ca. 47 dygn gamla samt mår bra.
Lätt att odla är dom, bara man har bräckvatten samt lämplig mat för dom!
#6 - 17 september 2004 09:05
mm Det var ju lätt att hitta på den sidan när man inte kan Finska :-9
#7 - 17 september 2004 09:13
Du kunde inte haft en sida på språk som vi kan läsa i sverige?

hehe

// drd
#8 - 17 september 2004 09:20
Håller med drd. Ska man bjuda in folk internationelt så ska det vara på Engelska.

Nu vet jag inte om du bor i Finland Juuka men är det inte så att Finnarna är som Fransmännen att dom i princip vägrar använda Engelska ;-)

Det är den kännslan jag fått när jag har varit och jobbat i Finnland.
#9 - 17 september 2004 09:25
Hoppsan!
Har ändrad länken. Nu pratar bilderna svenska.
Text kommer så snart vi har skrivit det på tyska, svenska onh finska.
Jag vägrar absolut att använda engelskan.

#10 - 17 september 2004 10:07
Vad har du för problem med engelska?
Är det att du är dålig på engelska eller?
#11 - 17 september 2004 10:17
Klart intressant, alltid kul med odling som funkar.
Sen är det väl så att man bestämmer själv vilket eller vilka språk som man delger infon på?
#12 - 17 september 2004 10:18
Ursprungligen skickat av ViZiR

Vad har du för problem med engelska?

Är det att du är dålig på engelska eller?

hehe som jag skrev lite längre upp. Han är ifrån Finnland och dom är som Fransmännen när det gäller Engelska.
#13 - 17 september 2004 10:58
Varför skulle jag använda engelska. I Norden förstår rätt många svenska, samt i Tyskland tyska.
Det räcker bra för mig.
#14 - 17 september 2004 15:09
Alltså nu blir jag lite sur... Skall ni gnälla på en kille som levererar grymt bra information bara för att han inte också ger den på engelska!? Skärpning!

Bra gjort Jukka; jag har odlat amanos så jag vet att det nog inte var helt lätt att odla mangrovekrabba. Kommer du att lägga ut mer detaljer om odlingen så småningom? Jag är nyfiken på salthalt och vad du matar med.
Tänker du skicka in den till www.wirbellose.de?

#15 - 17 september 2004 17:14
Kan tänkas. Då behövs det absolut inte skrivas på engelska. [;)]
PatrikMalmo
#16 - 17 september 2004 21:26
Mm, helt enig med Azur - man klagar inte på folk som lägger ut värdefull info om odling av saker som sällan odlats. Är man tillräckligt intresserad översätter man själv. Jag kan t ex väldigt lite tyska, men har trixat till en del saker från nätet samt från DATZ som jag haft verkligt intresse i.

Keep up the good work, Jukka, för att använda lite engelska ändå!

Hilsen (dansk)!!
#17 - 23 september 2004 10:59
Jag har flera gånger haft rombärande krabbor i mitt kar, efter några dagar är rommen borta.

Jag antar att förutsättningarna för odling i mitt kar inte är de rätta, men jag ska kika på Jukkas sida för att se vad jag kan göra för mina krabbor.
#18 - 27 september 2004 08:11
Hej Jukka

Skynda översätt till svenska spännande sida!!!

Vänligen
// : Calle

Annons