Mangrove-rötter

#1 - 10 november 2009 13:41
Jag har två mangrove-rötter av modell större som jag har liggande i blöt i badkaret. Jag gjorde misstaget att stoppa ner dem i ett nystartat akvarie och tre dagar senare vaknade jag upp med ett väldigt grumligt brunt vatten (inga fiskar i det då). Jag fick tömma nästan allt vatten för att få det någorlunda fint igen. Det största problemet var att dessa bruna partiklar satte sig på glaset och de är inte helt lätta att få bort.

Sedan 1½ vecka ligger de som sagt i badkaret och först igår började en av dem sjunka. Jag har haft 4 helbyten av vatten i badkaret under denna tid men vattnet blir fortfarande brunt. Två frågor.

1. Hur länge brukar man behöva vänta innan de sjunker helt?
2. Kommer de alltid att smutsa ner vattnet eller lägger det sig?
#2 - 10 november 2009 14:03
hur lång tid det tar tills det sjunker vet jag ej!

men dom kommer alltid att färga av sig men om någon vecka till går det inte lika fort inann den bruna färgen kommer!
#3 - 10 november 2009 14:04
Hum, men jag vill ju ha kristallklart vatten :)
Finns det någon annan typ av rot som är lämplig för ett Sydamerika-tema?
#4 - 10 november 2009 14:50
jag kör med Redmoore rötter i mitt kar, dock tar det ett par veckor innan dom bestämmer sig för att sjunka. dom färgar inte av sig så vitt jag vet
#5 - 10 november 2009 14:58
alla rötter färgar av sig till viss del jag brukar ha dom länge i badkaret/baljor om jag inte vill ha gult vatten.

Något som jag brukar göra direkt när jag köper mindre rötter är att koka dom i en stor kastrull, så länge halva roten får plats i kastrullen är det bara att vända på den då och då...koka brukar jag göra i typ 12 timmar och byter när vattnet är helt brun/gult..

När jag badar större rötter brukar jag ta det varmaste vattnet som går att få i kranen och byta oftare, samt borsta på rötterna med en diskborste
#6 - 10 november 2009 16:56
E det inte rätt jobbigt att inte själv kunna bada om du har rötterna där i ??
Hmm.....smelly bastard :D
#7 - 10 november 2009 16:57
drd skrev:
E det inte rätt jobbigt att inte själv kunna bada om du har rötterna där i ??

Hmm.....smelly bastard :D

Jag badar i mitt 720L akvarium ;)
#8 - 10 november 2009 16:59
Ska kolla in Redmoore och se om det kan vara något.

Just nu fyller jag badkaret med varmt vatten och byter varannan dag. Duschar gör jag i samband med vattenbyte, såvida jag inte duschat på gymmet redan :)
#9 - 10 november 2009 17:01
Markus1984 skrev:

Häftigt att kunna snorkla när man badar (och se massa fina fiskar då) :D
#10 - 10 november 2009 17:04
Rockdoll skrev:
Häftigt att kunna snorkla när man badar (och se massa fina fiskar då) :D

Testade det en gång men när dom där satans cikliderna bet mig i näsan för jag var för nära ynglen då lacka jag ur och tröttna på det :d :mad:
#11 - 11 november 2009 19:45
drd skrev:
Testade det en gång men när dom där satans cikliderna bet mig i näsan för jag var för nära ynglen då lacka jag ur och tröttna på det :d :mad:

Haha! Du får väl bita tillbaks ;)
#12 - 11 november 2009 20:47
legis skrev:
Jag har två mangrove-rötter av modell större som jag har liggande i blöt i badkaret. Jag gjorde misstaget att stoppa ner dem i ett nystartat akvarie och tre dagar senare vaknade jag upp med ett väldigt grumligt brunt vatten (inga fiskar i det då). Jag fick tömma nästan allt vatten för att få det någorlunda fint igen. Det största problemet var att dessa bruna partiklar satte sig på glaset och de är inte helt lätta att få bort.

Sedan 1½ vecka ligger de som sagt i badkaret och först igår började en av dem sjunka. Jag har haft 4 helbyten av vatten i badkaret under denna tid men vattnet blir fortfarande brunt. Två frågor.

1. Hur länge brukar man behöva vänta innan de sjunker helt?

2. Kommer de alltid att smutsa ner vattnet eller lägger det sig?
Mangroverötter brukar sjunka på en gång, bara råkat ut för en flytande mangrove 1 gång! Jag har flera kar med mycket rötter och vattnet är kristallklart, färgningen brukar avta efter nån månad!
#13 - 23 november 2009 03:00
Brukar lösa sig efter ett tag ibland tar det längre tid innan hela roten är vattenfylld men tillslut sjunker den. Färgningen avtar också mer och mer.
Så förhoppningsvis kan du lägga i dom nån gång innan midsommar ;)
Nejdå borde gå liite fortare..
En liten fråga: Varför är det så många inom akvariehobbyn som envist bitit sig fast vid att dom har mangrove rötter i sina kar? Ganska säker på att mindre än 1% har verklig mangrove i sitt akvarium..
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/red/blue_pics/2008/02/01/mangrove460.jpg
Om nån här har såna rötter i akvariet så lägg in en bild!
#14 - 23 november 2009 09:04
Jag har...

Jag har just startat upp mitt första akvarie och köpte en stooor mangroverot (för jag tycker det är snyggt). Den har legat i en balja med vatten en vecka och har nu sjunkit. Bytte vatten några gånger under tiden. Sköljde och skrubbade ordentligt med varmt vatten innan jag igår lade i den i akvariet i samband med vattenbyte. Det gick fint och vattnet har inte blivit brunt ännu i allafall. Jag räknar med att göra vattenbyte varje vecka vilket jag har förstått behövs för att ha klart vatten när man har rötter i.

Ska ta en bild och försöka lägga upp....
#15 - 23 november 2009 10:24
Markus1984 skrev:

Det försökte jag göra i vårat 720L som vi hade när jag var 3 :P
#16 - 23 november 2009 11:50
Brukar lösa sig efter ett tag ibland tar det längre tid innan hela roten är vattenfylld men tillslut sjunker den. Färgningen avtar också mer och mer.

Så förhoppningsvis kan du lägga i dom nån gång innan midsommar ;)

Nejdå borde gå liite fortare..

En liten fråga: Varför är det så många inom akvariehobbyn som envist bitit sig fast vid att dom har mangrove rötter i sina kar? Ganska säker på att mindre än 1% har verklig mangrove i sitt akvarium..

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/red/blue_pics/2008/02/01/mangrove460.jpg

Håller med, de rötterna skulle nog vara ganska dyra om inte olagliga kanske tom..
#17 - 23 november 2009 12:29
Vad är det för något vi köper i butikerna som dom envist kallar mangroverötter igentligen ?
#18 - 23 november 2009 12:55
drd skrev:
Vad är det för något vi köper i butikerna som dom envist kallar mangroverötter igentligen ?

Halloj!
Jag tror det är olika sorter av asiatisk snabbväxande teak, jakaranda och liknande träslag.
:)
#19 - 23 november 2009 14:36

Jag har :) Levande rötter till och med:
http://mafshow2006.no-ip.com/images/TheShow/HTML/17_maf_show_2006_64ew0260_2048.htm
#20 - 23 november 2009 16:16
Har dom växt bra sen utställningen ? Dom borde ha gjort det om du har kvar dom eller ?
Kan du inte posta en nytagen bild danne ? ;)
#21 - 23 november 2009 19:10
Levande rötter vore något :)
En av rötterna ovan sjönk men efter 2½v gav jag upp den andra. Sedan dess har det blivit tre stora rötter till och de har alla fallit som stenar till botten. Fast dessa är en helt annan typ av trä. Det står mangrove på, men de är mycket grövre. Jag köpte också en som heter Manopi som verkar vara en udda liten sak.
#22 - 23 november 2009 19:14
drd skrev:
Har dom växt bra sen utställningen ? Dom borde ha gjort det om du har kvar dom eller ?

Kan du inte posta en nytagen bild danne ? ;)

Hehe saken är den att de växt en del, dock inte så mycket och inte så snyggt heller. Jag borde toppat dem så att de grenade sig - nu är de drygt 1 m höga skulle jag tro, men fortfarande bara en pinne, inga grenar.

Jag har dock nya yngre plantor som jag hoppas ska kunna växa snyggare.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 november 2009 19:19
drd skrev:

Det är nog massor av olika sorter. I Sverige har "mangroverötter" blivit ett slags samlingsnamn för en massa olika slag av tropiska rötter som dock ytterst sällan är äkta mangrove.
#24 - 23 november 2009 19:22
I USA brukar de benämna det som "driftwood", det är bättre och lite ärligare tycker jag!
#25 - 23 november 2009 19:55
men varför envisas vi med att köpa rötter, borde ju rent teckniskt gå att hoppa i en sjö och dra upp en från botten, eller? ska inte säga något jag har lagt en mindre förmögenhet (enligt sambon) på rötter och sten, "är väl bara att plocka från någon sjöbotten där den legat ett tag" är det jag hör henne säga så fort jag tittar på nya rötter, så nu tänkte jag kolla med er, kan man ta en gammal "driftwood" från någon sjö och slänga i?
#26 - 24 november 2009 07:21
Klart du kan ta träbitar från sjö och andra vattendrag. (Finns en del trådar om det). Akta dig för barrträdsved, med undantaget att det är en mosse, med gamla stubbar som är flera hundra, eller tusen år. Men lövträdsträ, i synnerhet ek funkar kanon (regalskeppet Vasa låg på botten i femhundra år, utan tryckimpregnering).
Så undvik: Färskt trä (en gammal lövträdsgren med flagnad bark går bra, även om den inte legat i vatten, men den flyter ju då), mjukt trä (dvs börjat brytas ner), "barrträ", och oönskade vatteninsekter (skrubba med rotborste och hård vattenstråle, men undvik högtryckstvätt)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 november 2009 09:17
åheim skrev:
I USA brukar de benämna det som "driftwood", det är bättre och lite ärligare tycker jag!

Där kallas nästan allt för driftwood även om det inte är "driftwood"
#28 - 21 oktober 2012 18:30
Någon konstig rot?

Hejsan allihopa verkar vara en bra tråg hoppas jag inte stör någon med att ställa en egen fråga?

Köpte en rot som kallades terrarium rot/akvarium rot, Hittade inget namn på den och den färgade av sig i månader i akvariumet trotts kokning och vatten badning i tunna. tröttnade till slut och står som dekoration i trädgården.

funderar nu på att ta in den igen men när jag kände på roten då den låg i akvariumet blir den mjuk rakt igenom ska rötterna bli mjuka och mossiga innuti? rotens yttersta hölje går att dra av som på ett barkträd släpper fint som trådar.
Fattar det som på denna tråd att det alltid kommer färga av sig men ska dom bli mjuka innuti verkligen?
På djuraffären där jag köpte roten rekomendera dom det till bådde terrarium och akvarium.
Det liknar vin ranka väldigt mycket och skulle till och med gissa på att det är det.
Har ni några ideer om man ska testa stoppa ner detta i akvariumet igen eller inte.
Vill ha en rot som är formad just som en båge över hela akvariumet och ingen liten fjutig rot :)
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 oktober 2012 18:33
Nej om roten blir mjuk hör den inte hemma i akvarium och borde inte kallas för akvarierot
#30 - 22 oktober 2012 08:35
Nej om roten blir mjuk hör den inte hemma i akvarium och borde inte kallas för akvarierot

Den blir inte mjuk utan på men små mjuk innuti. Vet inte hur man skickar bild har annars bilder som jag skulle vilja bofoga.
#31 - 22 oktober 2012 17:51
Läste nån stanns att de flesta rötter som sälj till akvarie ändamål är rötter från stora sankmarker/torvmyrar i tyskland? Undrar om de inte va specifikt redmoore rötter den artikeln handlade om. Någon som hört/läst något liknande?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 22 oktober 2012 18:26
Majkie88 skrev:
Läste nån stanns att de flesta rötter som sälj till akvarie ändamål är rötter från stora sankmarker/torvmyrar i tyskland? Undrar om de inte va specifikt redmoore rötter den artikeln handlade om. Någon som hört/läst något liknande?

Du har rätt. De flesta rötterna som säljs kommer inte från Tyskland (som du skriver är det bara Red Moore-rötterna som gör det) utan de kommer från södra Afrika och Asien och i regel så är det rötter från uttorkade områden.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 22 oktober 2012 18:26
Den blir inte mjuk utan på men små mjuk innuti. Vet inte hur man skickar bild har annars bilder som jag skulle vilja bofoga.

den skall inte bli mjuk alls

Annons