Mängder av snäckyngel

#1 - 6 december 2004 21:15
Noterar att mitt akvarium lagom till halvårs-dagen börjar befolkas av massor av små larv-liknande prylar som helt klart är snäck-ungar.

Skall jag få panik? Suger då och då upp dem jag ser med hävert fast de flesta kommer väl undan den åtgärden.

Gör snäckor någon skada i akvariet?
#2 - 6 december 2004 22:03
inte vad jag vet. jag har alltid haft några stycken som kommit med växterna..däremot så skitar dom ner en hel del..!
#3 - 6 december 2004 22:16
endel snäckor kan äta växter och det är ju inte så kul
#4 - 7 december 2004 21:57
Det var just det med växterna jag var lite orolig för. Jag öste bort något tiotal igår, verkar ha kommit lika många nya Hur fort kan de tänkas föröka sig?
#5 - 7 december 2004 23:23
Hur fort kan de tänkas föröka sig?

Fort – om det finns mat som fiskarna inte ätit upp. Prova att mata lite mindre.
I måttliga mängder är snäckor rena nyttodjuren.
mvh Daniel
#6 - 8 december 2004 01:10
Kulfisken är absolut bästa motmedlet om man fått in snäckor. Men när snäckorna är slut blir de lätt fenbitare. Speciellt i mindra akvarium (funkar bra i 450l, mindre bra i 110l).
Men snäckr gör inte larver, vad jag har sett. De är små, små snäckor nästan från början.
#7 - 9 december 2004 10:07
Praktbotia skall väl vara ganska bra oxå har jag förstått.
Har ännu ingen egen erfarenhet, men lär väl snart få. Köpte ett akvarium för några dagar sedan där en praktbotia fanns med. Har haft lite sniglar innan, får se om de försvinner.
#8 - 9 december 2004 11:15
Jag kan gå i godo för att Praktbotian gör nytta vi snäckproblem. Har återigen startat upp mitt kar efter en viss tids frånvaro. Fick givetvis med snäckor av två olika arter i ngn av växterna jag köpte. Har nu införskaffat mig två st Praktbotier härom dagen och tycker mig se resultat redan.
På dem bara.

Annons