Har ett walstad paludarium, ca 100l vatten. Endlers o ancistrus, massor av växter. Nu är alla vattentester slut, men tidigare har det varit bra. pH~7,5, hög kalkhalt. Hoppas bli boende åt snäckor o grodor.

Jag har fått troligtvis sumpgas (metan) i botten. Jag undrar vilken effekt detta kan ha på vattnet och djuren. Påverkar det nitrit, pH eller liknande? Berätta gärna så mycket som möjligt.

En aktiv botten, kan det tas som ett tecken på hög nerbrytning?

Karet är ~6 månader, ändå måste det slamsugas regelbundet - något som jag hoppades skulle slippas i walstad. Jag slamsuger inte så ofta eller noga att karet inte har en chans att lära sig. Vad saknas när botten inte klarar att behandla skräpet? Ja, pumpen är liten men filterfunktionen bör ju ändå flyttas ner i botten med tiden.

Jag har också fortfarande en liten mängd kiselalger. Varför har karet inte kommit i balans ännu? I övrigt inga algproblem.

Innan snäckorna får komma i måste väl koppar mätas, men för grodorna måste väl ammoniak vara viktigare än nitrit med tanke på det höga pHt? Eller vad är det som är viktigast att mäta?

Växterna har relativt små blad vid nytillväxt. Jag har läst att detta kan bero på kalkbrist, men hur kan det komma sig i ett kar med enorm kalktillförsel? Finns det ett tidigare ämne i kedjan som kan saknas?