Många guppys = yngel

#1 - 22 maj 2007 19:05
Någon här som har 20 eller mer guppys i ett akvarium? Hur många yngel får ni med så många guppys i ett akvarium?
#2 - 22 maj 2007 19:46
Jag har runt 30 halvuxna yngel i ett akvarium + 20 mindre yngel och tre vuxna fiskar. Hur många yngel jag kan få av dem vet jag dock inte...
#3 - 23 maj 2007 18:51
Tack för svaret, någon fler här som har fler guppys? eftersom vi tänker köpa 20st guppys och vill veta ungefär hur många yngel man får räkna med så vi kan förbereda oss.
#4 - 24 maj 2007 14:16
deror helt och hållet på hur många av de 20 som är honor, om någon eller några av dina guppys äter yngel, om det finns gott om gömställen och om det finns andra fiskar i karet.

Låt oss anta att du bara har gupps, ingen äter yngel, och hälften är honor.

Honorna kan få mellan 10-50 yngel (något sånär normalt snitt) för varje hona och månad. Det kan alltså för din del betyda mellan 100-500 yngel. he he

har dock skalat av en hel del faktorer som påverkar så detta e enbart teori
#5 - 24 maj 2007 14:51
Hej. Jag hade 12 honor & 7 hanar ett tag i samma akvarie, kan säga att jag ganska så omgående särade på dom igen & gav bort för jag fick ASMÅNGA yngel så det inte gick att hantera kände jag. Som tur var tog fiskbutiker emot mina sen för dom var väldigt fina.
Mvh Eva
#6 - 25 maj 2007 07:22
abbimicke skrev:
Någon här som har 20 eller mer guppys i ett akvarium? Hur många yngel får ni med så många guppys i ett akvarium?

Fick 20-30 yngel från en av mina guppysar igår. Skoj. Jag hade en hane och två honor.
#7 - 25 maj 2007 08:04
Det reglerar sig själv till sist tror jag...

.. när konkurrensen om mat och plats blir för stor så klarar sig färre yngel men det är inte roligt att titta och se på... Då är det bättre att köpa någon annan sorts firre som kniper lite yngel och ser till att bara de starkaste ynglen överlever, tycker jag...

Som jag har nu så får jag 20 yngel av de mindre honorna och 40 yngel av den största, med mina ciklider och platy i karet så överlever max 1 per kull. De ynglar av sig ca 1 gång i månaden och de äter själva inte sina friska yngel som simmar undan så då kan du ju räkna själv om man inte har någon ciklid eller liknande :D

Jag tjatar om kosten, men ska du ha guppyyngel så måste du satsa på maten, varierad kost och göda de nyförlösta honorna för jag tror att mångas guppyhonor svälter ihjäl.. De föder så ofta och är så magra när de är nyförlösta, hysteriskt hungriga... Efter mina första kullar höll jag på att förlora en nyförlöst som mager stod och hängde, sen var hon som ett rovdjur när jag matade... Jag gödde henne speciellt och några timmar senare var hon pigg...;)

Jag tror att det allra bästa skulle vara att plocka ut honan första dagen efter förlossning och göda henne lite enskilt. Det skulle också ge henne en paus från den intensiva uppvaktningen hon utsätts för av hannarna när hon är nyförlöst... Jag har inte gjord det själv men mina endlershybrider är mycket tåligare än vanliga guppy så det har gått bra än så länge...

Det är jättekul med småbebisar av alla sorter... Lycka till :D
#8 - 25 maj 2007 20:47
Jag plockar inte ut några honor, det är ju stressande för fisken, men jag ger gärna nykläckt artemia, det är inte bara guppyynglen som äter dem :)
#9 - 25 maj 2007 21:00
abbimicke skrev:

Detta är svårt att svara på, om du har dem i ett litet akvarium så kommer de inte att bli så många över tid, men om du ger dem mycket plats så kommer många yngel att överleva, skaffa istället bara 2-3 honor och några snygga hanar, de blir snart 20 individer och fler ändå....verkar bara dyrt att köpa så många på ett bräde.....sedan håller jag med om att kosten är viktig, men mitt tips är för ynglens del att mata med levande yngelfoder, artemiaNAUPLIER är bra men dyrt, micromask är billigt och enkelt att odla, jag matar själv med det i ALLA mina akvarier oavsett invånare, ALLA fiskar jag har äter dem trots att de(maskarna alltså) är så små...de vuxna fiskarna får dessutom en blandning av flera olika frysfoder och många olika typer av kommersiella foder. Vartefter ynglen växer till sig så börjar de äta av de vuxnas mat också... Och mina fiskar trivs.....:p:D
Jag har för övrigt ett akvarium med massor av platy(15-25 i olika storlekar) och guppy(25-50 stycken i olika storlekar), ett gäng pansarmalar och några ancistrus, det är väl många i samma akvarium? Vattenvolymen är bara på 60Liter........och jag vet, de borde ha större men tyvärr finns det begränsande orsaker till att de bor som de gör....trivs gör de däremot, några dödsfall pga dåligt vatten eller stress har jag inte upplevt hittills, och då har akvariet varit igång i 2-3 år....
#10 - 26 maj 2007 06:46
Tack för alla bra svar. Låter bra att endast låta de starkaste ynglen vara kvar, om man inte har tänkt sälja resten. Annars lär vi väl - som ni säger - drunkna i yngel =)
#11 - 28 maj 2007 20:54
abbimicke skrev:
Tack för alla bra svar. Låter bra att endast låta de starkaste ynglen vara kvar, om man inte har tänkt sälja resten. Annars lär vi väl - som ni säger - drunkna i yngel =)

[FONT=Arial Black]Det stämmer nog bra det, men du kan ju agera "sållare" själv också och skänka bort de som du inte gillar själv, och alla "överblivna" så att du har ett hanterligt antal vuxna djur kvar hela tiden. Du kan ju alltid byta bort dem mot lite mat i någon affär, bäst att kolla innan före man kommer dit med fiskarna. Annars så är ju [/FONT][FONT=Arial Black][SIZE=5][COLOR=Magenta]auktion[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Arial Black] något att tänka på också.:D
[/FONT]
#12 - 29 maj 2007 15:43
tummen skrev:
[FONT=Arial Black]Det stämmer nog bra det, men du kan ju agera "sållare" själv också och skänka bort de som du inte gillar själv, och alla "överblivna" så att du har ett hanterligt antal vuxna djur kvar hela tiden. Du kan ju alltid byta bort dem mot lite mat i någon affär, bäst att kolla innan före man kommer dit med fiskarna. Annars så är ju [/FONT][FONT=Arial Black][SIZE=5][COLOR=magenta]auktion[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Arial Black] något att tänka på också.:D[/FONT]

Hur gör man om man vill auktionera ut sina guppys?
(har ju som sagt ett litet överskott jag skulle vilja bli av med och annonsera verkar inte fungera.)
#13 - 6 juni 2007 17:13
tummen skrev:
[FONT=Arial Black]Det stämmer nog bra det, men du kan ju agera "sållare" själv också och skänka bort de som du inte gillar själv, och alla "överblivna" så att du har ett hanterligt antal vuxna djur kvar hela tiden. Du kan ju alltid byta bort dem mot lite mat i någon affär, bäst att kolla innan före man kommer dit med fiskarna. Annars så är ju [/FONT][FONT=Arial Black][SIZE=5][COLOR=Magenta]auktion[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Arial Black] något att tänka på också.:D

[/FONT]

får jag låna lite plats å fråga om det blir inavel till slut då eller om det inte spelar någon roll...

Annons