Många guppy yngel

#1 - 12 augusti 2008 15:50
hej!
Mina guppy ynglar av sig som tusan, har redan gett bort till nära å kära men nu är det fullt överallt! jag vill/tänker inte köpa ett större akvarium (det skulle vara det enklaste) eller skaffa ett till. Vad brukar ni göra när ni får för många? Hur stora ska/bör de vara när man lämnar ifrån sig fiskarna?

Känner att problemet börja närma sig efter som att jag har många yngel, fick fler för en vecka sen plus att det kommer vilken dag som helst. Det är "bara" 2 honor som orsakat detta kära problem.. :)
#2 - 12 augusti 2008 15:52
Mehemed skrev:
hej!

Mina guppy ynglar av sig som tusan, har redan gett bort till nära å kära men nu är det fullt överallt! jag vill/tänker inte köpa ett större akvarium (det skulle vara det enklaste) eller skaffa ett till. Vad brukar ni göra när ni får för många? Hur stora ska/bör de vara när man lämnar ifrån sig fiskarna?

Känner att problemet börja närma sig efter som att jag har många yngel, fick fler för en vecka sen plus att det kommer vilken dag som helst. Det är "bara" 2 honor som orsakat detta kära problem.. :)

Bra levandefoder!
Bilagor:
#3 - 12 augusti 2008 16:01
synd att du inte bor nära mig.. du hade gärna fått donera lite matfisk te mina påfågelsabborrar ;)
Bilagor:
#4 - 12 augusti 2008 16:17
ha ha, ni är inte snälla ni! :) det är ju det jag inte vill ska hända med mina små.
#5 - 12 augusti 2008 16:31
Mehemed skrev:
ha ha, ni är inte snälla ni! :) det är ju det jag inte vill ska hända med mina små.

måste säga att vi är omåttligt generösa.. mot rovfisken.. :)
#6 - 12 augusti 2008 16:34
he he, det tvivlar jag inte på, det kan jag lova! men finns det ingen som har något annat förslag än att mina små ska bli mat?
#7 - 12 augusti 2008 16:37
nä.. det är helt enkelt bara att antingen fortsätta ge bort, skaffa större kar eller ha i några fiskar som kan hålla yngelbeståndet nere..
#8 - 12 augusti 2008 17:31
Du kan ju fråga din fiskhandlare om dem vill ta imot guppy. Men dem vill nog bara ha näst intill fullvuxna!
#9 - 12 augusti 2008 18:55
tycker att de första kullen kan man rädda sen så klarar de som klarar sig liksom det är ju inte som om det inte kommer fler
#10 - 12 augusti 2008 19:38
Är det vanlig guppy du har?
Den äter ju sina yngel som smågodis!
Hur kan det bli så många då?
Har du endlers då förstår jag!
Jag får nog över fullt av palletciklider och blå ciklid för dom ynglar av sig som tusan och tar hand om avkoman också till skilnad ifrån guppy!
#11 - 12 augusti 2008 19:42
SKänk/Sälj guppys till närmsta djuraffär, eller skaffa 10 tetror, så löser sig snart problemen innan du hinner se det om du inte har yngelbur. ;)
#12 - 12 augusti 2008 19:46
Ha ha... Jag har 10 tetror... De har gett upp!!! Karet kryllar av yngel.. ;)
#13 - 12 augusti 2008 21:33
Det är vanliga guppy, det försvinner inte spec mycke yngel inte som smågodis iallafall.. :) jag får nog gå å snacka med dem hos fiskhandlaren å se om de ta emot dem. jag vill inte ha dem men jag kan nte döda dem heller.. kanske lite blödig men man lägger trots allt ner enerig och intresse på dem..
#14 - 13 augusti 2008 05:12
Här blir det inga yngel på ett tag iallafall, hanen fick torpedsjukan eller något liknande, har sett han simmat lite mysko några dagar, men då simmade han ju vanligt också.

Men idag simmade han bara runt i looper, cirklar och "volter", så fick klippa honom. Dessutom hade han fastnat bakom pumpen på natten, så han nästan bara låg och flämtade på bottnen, men när han väl försökte simma såg det ut som jag skrev innan.
#15 - 13 augusti 2008 07:45
hej min lokale akvariebutik vill gärna köpa in yngel av mig så nu har jag startat upp ett kar till. var då jag var inne å ville ha en fisk som kunde äta upp dom som han sa det kanonbra. man får inte pengar men tillgodokvitto att köpa fisk eller tillbehör för. mat å annat behövs ju hela tiden så på så vis "går det ju runt"
#16 - 13 augusti 2008 08:15
Finns ju alltid algätare som är rovdjur typ knorrmal släpp i en sån så har du snart nere ditt antal på låg nivå. dom 2 som jag flyttade till ett annat lunchade upp 14 kardinaler på 1 vecka nattetid.....
#17 - 13 augusti 2008 08:38
Mehemed skrev:
Det är vanliga guppy, det försvinner inte spec mycke yngel inte som smågodis iallafall.. :) jag får nog gå å snacka med dem hos fiskhandlaren å se om de ta emot dem. jag vill inte ha dem men jag kan nte döda dem heller.. kanske lite blödig men man lägger trots allt ner enerig och intresse på dem..

Jag skulle köpt 4 platys. De är kända för att inte ge sina barn lika mycket kärlek som guppyhonorna gör ;)
#18 - 13 augusti 2008 08:58
Mehemed skrev:

Hög produktivitet och överlevnad och snabb tillväxt hos guppy är bra tecken på god skötsel, så du sköter nog dina fiskar bra. Om man matar dåligt får de färre yngel och fler äts upp. Inte för att jag tycker att du ska sköta dom sämre, men sälj överskottet, butiker vill som sagt ha rätt stora individer med stora stjärtar, troligtvis behöver du sälja en del innan den storleken, prova att sätta ut annons och sälj dom relativt billigt, men inte "foderbilligt".
#19 - 13 augusti 2008 09:24
XenOn skrev:
Jag skulle köpt 4 platys. De är kända för att inte ge sina barn lika mycket kärlek som guppyhonorna gör ;)

Jag tror att de vänjer sig vid att det är yngel... Alla mina yngel blev uppätna ända tills alla mina stora honor ynglade samtidigt och jag samtidigt stoppade tillbaka förra månadens yngelskörd från yngelkaret. Då blev babyboomen övermäktig och alla vande sig vid att det fanns så mycket yngel. Däremot åt man fortfarande upp de röda ynglen???

Jag fattade ingenting, så jag köpte ännu fler platys och nu har klarar sig även platyyngel.. Men sjutton vad jag har yngel nu!!! Måste ta mig tid att fånga upp lite... :D
Att skapa en babyboom är alltså det bästa sättet att vänja fisken vid att det finns en massa bebisar i karet och att sedan låta dem vara... Tänkte kanske försöka skaffa Mollys nu och se vad som händer med de svarta ynglen.. :D
#20 - 13 augusti 2008 13:40
Baf2 skrev:
Är det vanlig guppy du har?

Den äter ju sina yngel som smågodis!

Hur kan det bli så många då?

Har du endlers då förstår jag!

Jag får nog över fullt av palletciklider och blå ciklid för dom ynglar av sig som tusan och tar hand om avkoman också till skilnad ifrån guppy!

Det där med att vanig guppy skulle äta sina yngel skiljer sig väldigt mellan olika individer. Ibland uppstår problemet lite oftare med guldfärgade guppyyngel, men inte alltid; det är svårt/farligt att säga så generellt.
Att du svämmar över av paletter och blåciklider hör knappast hemma i denna tråden, men samtidigt blir jag inte förvånad.....:p:D
#21 - 13 augusti 2008 13:43
Katharina skrev:
Jag tror att de vänjer sig vid att det är yngel... Alla mina yngel blev uppätna ända tills alla mina stora honor ynglade samtidigt och jag samtidigt stoppade tillbaka förra månadens yngelskörd från yngelkaret. Då blev babyboomen övermäktig och alla vande sig vid att det fanns så mycket yngel. Däremot åt man fortfarande upp de röda ynglen???

Jag fattade ingenting, så jag köpte ännu fler platys och nu har klarar sig även platyyngel.. Men sjutton vad jag har yngel nu!!! Måste ta mig tid att fånga upp lite... :D

Att skapa en babyboom är alltså det bästa sättet att vänja fisken vid att det finns en massa bebisar i karet och att sedan låta dem vara... Tänkte kanske försöka skaffa Mollys nu och se vad som händer med de svarta ynglen.. :D

Risken är stor att alla BM (Black molly)drabbas av vita prick, de är lite känsliga för det när man blandar olika arter, BM bör man helst hålla som enda levandefödare, i alla fall enligt mina erfarenheter, men det finns säkert olika erfarenheter som säger det motsatta, allt beror på VILKEN BM-variant du får tag i och hur denna odlats.
#22 - 13 augusti 2008 22:13
Jag har bestämmt mig för att ta kontakt med en av fiskhandlarna här i närheten å se vad de säger, ska vänta lite så att fiskarna har vuxit på sig lite till.

Tack för alla goda råd! :)

/Elin "mehemed"
#23 - 14 augusti 2008 11:23
Katharina skrev:

Vad roligt att de klarar sig :) Ska försöka göra samma sak med mina guppy yngel. Frågan är då om jag ska lägga ner platyynglena också :D
#24 - 14 augusti 2008 13:33
XenOn skrev:
Vad roligt att de klarar sig :) Ska försöka göra samma sak med mina guppy yngel. Frågan är då om jag ska lägga ner platyynglena också :D

Det funkar bäst om ynglen är lite i olika storlek, men satsa på att sätta i alla yngel av båda sorterna samtidigt, se till att ha gott om gömställen och mata de stora fiskarna före ynglen får flytta.....

Annons