Många frågor utan svar!

#1 - 4 juli 2004 12:43
hej jag har startat uppe tt akvarium för cirka fyra veckor sedan och har nu lite frågor!
i mitt akvarium har jag:
en kampfisk hane
2 guppys en hona en hane
2 platys en hona en hane
och en algätare.
akvariumet är på 54 liter. jag har ett innefilter och en doppvärmare. det är ca 25 grader i vattnet.
jag har även endel växter. cabomba och någon slags ormbunke samt en lägre växt med ganska stora blad. som dekoration har jag en del stenar och lite snäckor. en del snäckor är satta som en liten grotta.

om nu min platy eller guppy hona skulle få yngel någongong, kommer de att överleva? utan att man lyttar dem?
är det en bra kombination av fiskar jag har?
är det en lagom temperatur?
min guppyhonas dräktighetsfläck är välldigt mörk, är det ett tecken på att hon är gravid?

tack på förhand!
Frida
#2 - 4 juli 2004 13:30
jag har ett 54 liters med en stor rot en stengrotta och många växter. och när min guppy födde så hittade jag 6 stycken överlevande. jag tog upp 4 (för dom andra kom jag inte åt). dom som jag inte kom åt hade inte en chans dom var borta efter 1 dag :(ps jag hittade ett platy yngel kvar) om det betyder att hon är gravid vet jag inte men jag tror de :) man märker fort om dom e gravida dom blir smällfeta 8D
#3 - 4 juli 2004 13:31
det är en bra kombination iaf för mig..

jag har 26-28 grader i mitt akvarium alla mår prima!
#4 - 4 juli 2004 14:18
okej!

men om jag nu får yngel någongång, kan de överleva i en glasskål? med en växt och regelbundna vattenbyten?
annars så har jag ju en pump och en doppvärmare till men vattnet blir välldigt strömt om jag sätter det i skålen, finns det något annat man kan ha dem i? jag har ju bara ett akvarium!

aha låter fint, jag funderar också på att köpa en rot men jag tror jag väntar lite för att se om mina firrar överlever i mitt vatten!
mvh frida
#5 - 5 juli 2004 16:38
Om du har en pump och en värmare till övers kan du köpa en 20-25-liters plastback någonstans, de kostar inte många kronor (ex IKEAS Flajback à 19 kr). Grus behövs inte i yngelkar. Ta några cabombastjälkar och låt dem flyta så ynglen kan gömma sig. Gör små täta dagliga vattenbyten och mata lite men ofta (5-6 ggr/dag) så växer de fort.
#6 - 6 juli 2004 09:38
okej! tack så jätte mycket för hjälpen!
men nu har jag köpt en liten ställning med nät runtomkring som man kan hänga i akvariet. är den bra? annars gör jag som du sa med plastbacken!
#7 - 6 juli 2004 10:15
Jadå, en sk födkasse fungerar bra, fast den tar plats i ett litet akvarium. Den blir också smutsig och är svår att hålla ren. Jag föredrar plastbackarna för de ger större vattenvolym, därmed mer plats åt ynglen och är lättare att sköta. Vilket du än väljer så önskar jag lycka till med dina yngel - alltid roligt med en kull. :)
#8 - 20 augusti 2004 15:28
nu har jag fått yngel!
jag lyckades få in 7 i min födokasse, sen ville jag inte ta in fler utan offrade dem till mina andra fiskar.
hoppas att de överlever. de ser friska ut och har börjat simma omkring lite inne i buren. någon som har några goda råd som man kan ha användning av ang yngelskötsel?
tack på förhand!
#9 - 20 augusti 2004 16:19
Jag tycker inte du behöver sätta ynglen i en yngelkasse, skaffa några flytväxter, tex. hornsäv eller vattenpest så kommer några få per kull att överleva (de starkaste) eftersom den kan gömma sig i växterna. Man blir lätt översvärmad med yngel om man har ungfödare.
#10 - 20 augusti 2004 18:39
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=14129&langId=-11&parentCats=10106*10195

Det räcker nog, inte särskillt dyr heller

Annons