Många frågor till 500 L

#1 - 22 juli 2006 10:43
Ja.. Jag har nu haft mitt 500 l ett tag nu och det har inte gått så lyckat så nu behöver jag lite hjälp för att få mig på fötter igen.

För det första så är det väldigt mycket svartalger (?) eller svarta toffsalger kanske det heter. Jag har prövat mycket men det har inte gjort något resultat bl a har jag testat att trycka i med många snabbväxande växter och dessutom släckte jag ner karet under en tid när jag hade svävalger och detta ökade mängen av svartalger. Jag har även gröna tofsiga alger.
Hur gör jag för att få bort alla alger?

Det känns som min pump är alldeles för dålig för mitt 2.5-3 (?) meter långa akvarium. Pumpen pumpar 540 l / h och det är en eheim Typ 2005 öhh? :) jaja hittade inget modell namn. Det är en väldigt seeeeg snurr på vattnet och insuget sitter längst ner vid botten och drar in partiklar som är 1-2 cm från insuget så det hjälper inte så mkt.
Är pumpen tillräcklig eller behövs det en ev. två nya pumpar? Isåfall vilka?

Jag har väldigt mycket javamossa och javaormbunkar för det är de enda växter som tycks trivas förutom algerna :) .
Förslag på nya växter som är fina och som är väldigt lättskötta?

Sen var det ytan som det inte är mycket rörelse på. Där ligger det som en oljig yta som är där hela tiden inte bara efter man matat fiskarna.
Återigen behövs det mer rörelse alltså en pump som rör på ytan.

Sen så behöver jag lite malar som äter mycket alger och bajs på bottnen. För det är otroligt mycket av båda delarna. Just nu har jag 2-3 ancistrus och 1 lite större som jag för tillfället glömt namnet på. Det känns inte som dessa jobbar :D. Förslag på malar som kan äta bajs och annan skit på bottnen? . Behöver också några/någon som kan äta rikligt med vanliga grönalger för jag tror inte det finns några som kan äta min toffsalger?

Mycket frågor men tack på förhand :)

// Jag
#2 - 22 juli 2006 13:01
Dessutom ska jag satsa på något roligt i detta 500 L akvarium, jag tänkte börja med något enkelt som ett levandefödarkar eller guppykar men jag är också sugen på att odla upp ett stim av t ex sorgmanteltetra eller sebrafisk i mitt ~50 L och ha ett stort stim av dessa. Några förslag / tips?

och ja jag är nybörjare därför jag skriver här :)
Bilagor:
#3 - 22 juli 2006 14:34
Om det ligger otroligt mycket bajs på botten så behöver du mer filtrering, kanske mata mindre, filtrering är alltid bra, det kan man knappast få för mycket av. Malayanska sandsnäckor rotar i bajset och äter det som det finns något som helst näringsvärde i, de kan vara riktigt bra på att hålla botten ren i akvarier där man matar mycket. Fiskar är mycket sämre på att tillgodogöra sig något ur bajset.

Även om du är nybörjare ska du inte ha några som helst problem med att odla upp tillräckligt med sebrafiskar för att fylla ditt 500liters akvarium med så mycket fisk du kan ha däri. Läs på och kör bara, det skulle kunna bli hur häftigt som helst med ordentlig filtrering och starkt ljus och massor av sebrafiskar, att de kommer att vara av lite olika storlek så länge du fyller på med nya egenodlade ungfiskar kommer bara att förstärka intrycket av att stimmmet är stort och att akvariet är stort.

Inte för att det är att rekommendera, men proffs-stor-odlarna som odlar sebrafisk håller dem ofta fler än 100st/per liter vatten upp till minsta storleken man hittar i butik, men de använder också extrem filtrering och ganska avancerad utrustning i övrigt. Vad jag vill påpeka med detta är att du lugnt kan ha mer än en sebrafisk per liter vatten om du har kraftig filtrering, alltså flera gånger mer än vad du har nu.

Det behöver inte vara malar för att äta alger, snäckor, många räkor och levandefödare och många karpartade (tex Siamesisk algätare, eldstjärt, regnbågshaj och svarthaj) äter alger, även om man behöver ta hänsyn till vissa aggressiva tendenser hos de tre sista art-exemplen.
#4 - 22 juli 2006 15:17
Tack för responsen.

Kan du förklara lite om det där med filtrering .. Dessutom behöver jag ny pump. vad jag har läst så är 500 l / h ganska lite till ett 500 l kar? Har sett siffror upp mot 1000-2000 l / h.

Jag blir mer och mer sugen på att odla egna sebrafiskar i det lilla och ha ett stort stim av dem i det stora. Jag har testat lite innan och fick fram yngel men jag kände att jag varken hade sugen eller orken att ta hand om dessa 2-10 så jag lät dom växa lite och satte sedan ner dom i det stora så fick det antingen bli en fullvuxen sebrafisk eller en krydda på måltiden för de andra glupska fiskarna. Om jag nu satsar på detta ska det blir mer än 10 i stöten annars känner jag mig lite dålig :)

Kanske ska ha någon större stimfisk att skrämma och fylla upp de luckor som blir i mellanregionen och nederregion. Eller kör jag bara på sebrafiskar + städpatrullen. Mina tidigare sebrafiskar ha stimmat ganska bra innan och chansen borde öka att de stimmar ju mer dom blir (?)

Av dom arterna som åt alger som du nämnde klarar dom att äta tofsalger ? jag har läst att det är få arter som äter alger som sitter som tofsar på 1 cm i diametern?

mycket frågor igen
#5 - 22 juli 2006 16:02
"Den är en bra algätare i akvarium (av många ansedd som den allra bästa), som också tar tofsalger." Klingade gott i mina öron. Hur många kan jag få ner i ett 500 L kar som är ca 2.5 - 3 m långt? = mycket botten!
#6 - 22 juli 2006 16:53
Det här med filtrering handlar om mer än bara liter per timme, det handlar också om filtervolym, men helt klart bör du skaffa mer cirkulation och mer filtervolym. Jag har pumpar som sammanlagt pumpar mer än 2500 liter per timme i mitt 200 litersakvarium, och mer än 6 liter filtervolym av filtermattetyp, men jag gillar att ha mycket fisk.

Antar att citatet handlar om siamesisk algätare, jodå du kan ha så många du behöver, ett dussin räcker mer än nog. Dom är inte så bottenbundna som många malar är.

I princip all odling kräver lite övning, jag skulle börja fundera på att ta hand om 50 sebrafiskyngel, inte mindre, dom leker ju med några dagars mellanrum, och man kan hålla yngel tillsammans som skiljer en vecka i ålder. Desstuom lägger de oftast hundratals ägg åt gången per hona, om man räknar bort väldigt unga avelsdjur. Ett tips är att sätta två hanar och tre - fyra välmatade sebrafiskhonor i den största modellen födkasse med gallerbotten sätt en kompaktlysrörslampa direkt ovanför och ha botten inder fri från grus. luta gärna hela födkassen så att ena gaveln kommer mycket nära vattenytan, och använd locket. Du borde få någonstans mellan 200 och tusen ägg per försök. Ta ur fiskarna oavsett om de lekt eller inte på eftermiddagen dagen efter att du satt dit dem, dom brukar leka på morgonen efter man satt dit dem. Efter ett par uppfödningsförsök borde du kunna få fram runt 500 sebrafiskar till 2 cm per gång i ditt 30 liters. Mycket syre, mycket vattenbyten och mycket filtrering kommer att behövas.
#7 - 22 juli 2006 17:08
Hur många sebrafiskar kan jag ha i 500 karet? du sa att jag kunde ha mer än en per liter det kan alltså bli uppmot 1000 sebrafiskar utan problem?

Denna filtrering är det nåt man kan köpa för lagom summor? Isf vilket märke och modell rekommenderar ni ..

Annons