Ja.. Jag har nu haft mitt 500 l ett tag nu och det har inte gått så lyckat så nu behöver jag lite hjälp för att få mig på fötter igen.
För det första så är det väldigt mycket svartalger (?) eller svarta toffsalger kanske det heter. Jag har prövat mycket men det har inte gjort något resultat bl a har jag testat att trycka i med många snabbväxande växter och dessutom släckte jag ner karet under en tid när jag hade svävalger och detta ökade mängen av svartalger. Jag har även gröna tofsiga alger.
Hur gör jag för att få bort alla alger?
Det känns som min pump är alldeles för dålig för mitt 2.5-3 (?) meter långa akvarium. Pumpen pumpar 540 l / h och det är en eheim Typ 2005 öhh? :) jaja hittade inget modell namn. Det är en väldigt seeeeg snurr på vattnet och insuget sitter längst ner vid botten och drar in partiklar som är 1-2 cm från insuget så det hjälper inte så mkt.
Är pumpen tillräcklig eller behövs det en ev. två nya pumpar? Isåfall vilka?
Jag har väldigt mycket javamossa och javaormbunkar för det är de enda växter som tycks trivas förutom algerna :) .
Förslag på nya växter som är fina och som är väldigt lättskötta?
Sen var det ytan som det inte är mycket rörelse på. Där ligger det som en oljig yta som är där hela tiden inte bara efter man matat fiskarna.
Återigen behövs det mer rörelse alltså en pump som rör på ytan.
Sen så behöver jag lite malar som äter mycket alger och bajs på bottnen. För det är otroligt mycket av båda delarna. Just nu har jag 2-3 ancistrus och 1 lite större som jag för tillfället glömt namnet på. Det känns inte som dessa jobbar :D. Förslag på malar som kan äta bajs och annan skit på bottnen? . Behöver också några/någon som kan äta rikligt med vanliga grönalger för jag tror inte det finns några som kan äta min toffsalger?
Mycket frågor men tack på förhand :)
// Jag