Många frågor om pH

#1 - 2 april 2009 16:03
Hej hej
Vi har ett relativt nystartat akvarium med två rötter i. Har inte mätt något pH, men vet att kranvattnet ligger på ca 7-7,5.
Finns det nån billig och bra metod att mäta pH? Vet att vi hade sånna pappersstickor i skolan, men går dom att få tag på nånstans? Antar att det är billigare än att köpa spec ph-kit i djuraffären.

Planen är att skaffa Jullar och multifaciatus, alternativt ocellatus. Då borde vi försöka åstakomma ett pH på mellan 7,8 och 9. Har fått kalksten som vi har tänkt lägga ner. Problemet är väl att jag vill ha rötter i akvariet också, så frågan är väl hur jag på ett lätt sätt får ett bra pH-värde?
Läste att man kan tillsätta natriumbikarbonat men det kändes lite krångligt i jämförelse med att lägga ner grejer i akvariet :)
Vet iof inte hur stor skillnad i pH värde rötter och stenar gör, behöver en guide genom akvarieinredningen och vattenvärdena helt enkelt :)
#2 - 2 april 2009 18:44
Har själv aldrig upplevt att rötter (Mangrove eller likn. köpta i zooaffär) har sänkt pH. Har i och för sig inte "fyllt akvariet" med rötter, utan användt en eller två större rötter. Däremot ser man väl sällan rötter i sådana akvarier som du planerar för.
#3 - 2 april 2009 19:22
Skippa rötterna om du skal ha de arter du beskriver. Vill du ha dessa arter så är ett bra knep att tillsätta lite bikarbonat vi vattenbytena (som bör vara en gång i veckan).

MVH Lasse
#4 - 2 april 2009 19:45
Lasse skrev:
Skippa rötterna om du skal ha de arter du beskriver. Vill du ha dessa arter så är ett bra knep att tillsätta lite bikarbonat vi vattenbytena (som bör vara en gång i veckan).

MVH Lasse

Kanske är vettigast att göra så, tycker att rötter är så himla fina. Får helt enkelt nöja mej med kalkstenar och snäckor :)
#5 - 2 april 2009 19:51
Ha i rötterna du, de påverkar knappt pH, och det lilla de gör motverkas garanterat i kubik av kalkstenen. Värre är kanske att de färgar vattnet gult (kan tas bort genom att filtrera med aktivt kol ett par gånger per år).

Bry dig inte om att mäta pH, kalkstenen kommer att hålla pH vid 7.5 - 7.7.
Stickor/papper är dessutom så opålitliga att de är värre än att inte mäta alls.
#6 - 3 april 2009 15:13
Azur skrev:
Ha i rötterna du, de påverkar knappt pH, och det lilla de gör motverkas garanterat i kubik av kalkstenen. Värre är kanske att de färgar vattnet gult (kan tas bort genom att filtrera med aktivt kol ett par gånger per år).

Får bli dom två rötterna jag har, tackade nej till fler. Och inga mätningar, kändes ju väldigt bra :)
#7 - 3 april 2009 17:08
Problemet med rötter och hårt vatten med högt pH är inte bara en fråga om de sänker pH:t. Enligt min erfarenhet så verkar det som hårt vatten påverkar vad som lakas ut ur rötterna. Jag har haft mycket tanganyika i min dag med vatten som är anpassat till dem - i samtliga fall har kombination med rötter påverkat akvariet negativt när jag testat detta (och det har jag gjort mer än en gång). Har också fått mycket input av andra som försökt med rötter och hårt vatten/ högt pH i samband med Malawi och Tanganyiker och som har liknande erfarenheter. Om det finns andra erfarenheter av denna kombination så får det stå för dessa personer men jag personligen rekommenderar inte (av dyrköpt erfarenhet) en kombination av rötter (vilka sorter det än är) med Malawi eller Tanganyiker.

MVH Lasse
Bilagor:
#8 - 3 april 2009 19:59
Har också kört rötter i hårt vatten, har det nu t.ex., och jag är ledsen, men jag tror helt enkelt inte på att trä är på något sätt dåligt för tanganyika. Jag är övertygad om att de problem ni sett berott på annat.
#9 - 3 april 2009 21:00
Problemet består i att alla rötter som säljs i akvarieaffärerna inte är lika och att ett stort antal rötter verkar kunna släppa saker som är negativt i ett Tanganyika eller Malawi och att man inte kan se detta genom en yttre inspektion. Okey du kan hävda att det berott på annat men när upprepade och kontrollerade experiment gjorts med samma rot (och andra rötter vid andra tillfällen) och problemen försvunnet genom borttagandet av roten så har jag dragit slutsatsen att rötter inte har i dessa kar att göra. Eftersom jag dessutom vid upprepade tillfällen tagit i och satt i rötter under samma kontrollerade förhållanden och så många gånger att slumpen kan bortses ifrån och fått samma resultat - rötterna var problemet - så föredrar jag att använda försiktighetsprincipen och inte rekommendera rötter i Malawi och Tanganyikakar. Vidare så vet jag inte hur många gånger som personer haft konstigheter (även i vanliga kar) där den enda ändringen för att få rätsida på problemet är att ta upp rötterna. Det verkar dock som om problemen med rötter är klart större om man har hårt vatten och högt pH - vilken parameter som är viktig i detta fall vet jag dock inte och inte heller vilka processer som är inblandade. Resultatet på fisken blir dock förgiftningssymptom som försvinner när rötterna tas bort och vattnet byts. Jag har sett detta i kar som varit igång i flera år utan problem men där förgiftning uppstått när rötter kom i och försvan när rötterna tags bort. Jag har sett det i nystartade kar också.

Min rekomendation är därför alltid att rötter skall undvikas till Malawi och Tanganyikakar.

MVH Lasse
#10 - 4 april 2009 23:04
Azur skrev:

så oavsett hur vattnet är kommer kalksten göra det till 7.5-7.7 ? låter bra de.
Bilagor:
#11 - 24 april 2009 13:34
Lånar denna tråden.
Jag skulle nog behöva några vattentester. Vet någon om det finns ett bra (och billigt) "all aroundtest" som testar ph, co2, osv, så jag kan hålla reda på de flesta nivåerna?

Annons