Många frågor om lowtec

#1 - 30 augusti 2011 17:54
Hej jag går i funderingar på att starta ett lowtec kar men har lite frågor, jag har läst lite i olika trådar men känner att jag behöver mer kött på benen innan jag startar ett.:)
Hade enbart tänkt använda lampa inga andra elektriska prylar.

Måste man ha torv under sanden?
Vilka sorters fiskar klarar ett kar utan filter eller pumpar?
Läste att man inte behövde göra vattenbyten i ett sånt kar om balansen är rätt bara fylla på vatten, tror ni det stämmer?

Vad ska man tänka på i ett sånt här kar?

Kommer säkert mer frågor sen kommer inte på dom just nu bara.
#2 - 30 augusti 2011 19:43
Kan bara rekommendera att du skaffar Diana Walstads bok innan du sätter igång och planerar in ett studiebesök hos Jans akvarieaffär på söder.

Det är inte torv man har under sanden utan jord eller lera för järnets skull, dessutom skulle jag hälla ner kalk ocksåe.
#3 - 30 augusti 2011 20:35
Om det är för järnets skull så undrar jag om det räcker om det finns i vattnet?Vi har väldigt järnigt vatten,
Hur blir ph med jord sänks det eller höjs det?
Om jag åker uppåt landet någon gång ska jag försöka ta en runda dit men det händer inte så ofta, vad heter affären Jans akvarieaffär eller heter den något annat så man vet vart man ska söka efter affären?
#4 - 30 augusti 2011 20:45
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/

Iden med att ha järnet bundet i botten är att algerna inte får något vilket gör att de inte växer till sig men som sagt det står utförligt om detta i Dianas bok. Hon kör dock med liten pump i sina akvarier, men det gör inte Janne och det verkar gå finfint ändå.

Jag har ett 19L yngelakvarium och ett 72L för mina ca 20 Danio Margaritatus som körs "low-tech". Dock har jag inte kalkat och vi har ganska mjukt vatten så därför byter jag ca 15-20% med 2-3v mellanrum. Vilken vecka som helst kommer jag till skott att skaffa kalk och då kommer jag att öka intervallen.

Posthornssnäckor och Amanoräkor är finfint att ha som städpatrull.
#5 - 30 augusti 2011 20:51
Tack jag får spara länken ifall tillfälle kommer, kör helst inte 100 mil tur och retur för att kolla i affären jag får nog ha ett annat ärende med;)
Ok då förstår jag med järnet, admin skrev i någon tråd att han använde kaktusjord.

Använder du pump i dina kar?

Kalket varför använder du det?
#6 - 30 augusti 2011 20:53
Har massor av körsbärsräkor som jag kan använda så det är en idee, hade tänkt mig kampfiskar med
#7 - 31 augusti 2011 06:07
Är det någon mer som har erfarenhet av detta men kar utan pump?
Vill gärna ha andras erfarenheter om hur det gått både bra och dåligt, vad ni använde i era kar för att det skulle funka eller vad som blev fel:)
#8 - 31 augusti 2011 07:01
solis skrev:

Använder du pump i dina kar?

I det lilla kör jag utan och i det "stora" kör jag med en liten Eheim aquaball.

solis skrev:

Kalket varför använder du det?

Se här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147844
#9 - 31 augusti 2011 07:27
Hur länge har du kört med karet utan filter, vad har du för bottenmaterial?
Tack för länken jag har läst den nu men fortfarande lite förvirrad, behöver ph vara högt eller är det själva kalket som är huvudsaken i fallet?
Känner mig väldigt trög just nu, kanske du kan ge mig lite ljus i tillvaron:)
#10 - 31 augusti 2011 11:18
Ca 1 år.
AquaClay och Tropicas substrat (lera och lite torv)
Kalket behövs för att hålla PH:t stabilt annars kommer det att dyka när det existerande kalket har förbrukats.

OBS, jag har bara begränsad erfarenhet av akvaristik (ca 1 år) men detta har fungerat finfint för mig.
#11 - 31 augusti 2011 11:46
Tack för svaret, att ha kar har jag god erfarenhet av men low tech ingen erfarenhet av därför alla frågor.
Just ph har jag alltid problem med för vi har egen brunn och där är dåligt ph i det vattnet, jag har löst det i mina andra kar genom att använda (hm nu har ordet försvunnit ur skallen igen) inte kalksten men är det koraller eller något sånt? jaja det är ph höjande ivarjefall.
Kommer säkert på det senare.
#12 - 31 augusti 2011 15:52
Jag läste Diana Walstads bok Ecology of the planted akvarium och blev inspirerad att starta upp ett low-tech akvarium. Jag följde även Admins tråd i ämnet. Jag har relativt noga foljt Walstads rekommendationer. Bottenmatrialet är kaktusjord blandat med snäckskal (finns på Granngården) med 2 - 5 mm grovt grus ovanpå. Innevånare förutom rikligt med växter är guppy, amano och körsbärsräkor. Inget vattenbyte under den här tiden. Växterna växer och fiskar och körsbärsräkor förökar sig flitig och ser ut att trivas. Ingen synlig algtillväxt överhuvud taget, kort sagt akvariet fungerar utmärkt med minimal skötsel.
#13 - 31 augusti 2011 16:22
Hur länge har du haft ditt igång?
Kul med fler svar.
#14 - 31 augusti 2011 19:33
solis skrev:
Hur länge har du haft ditt igång?

Kul med fler svar.

Nio månader.
#15 - 31 augusti 2011 20:16
Det låter som en dröm, slippa vattenbyten:) vad har du för växter i, är det såna som måste tas upp för att kunna korta ner dom eller lite mer slöväxande som rotar sig om man kan strunta i.
Vad började du med för växter?
Hur stort kar?
Har du haft några bekymmer?
Vad har du för ljus?
#16 - 31 augusti 2011 20:17
Har du något kort på karet?
Frågorna rullar i huvudet på mig hehe
#17 - 31 augusti 2011 20:34
solis skrev:
Det låter som en dröm, slippa vattenbyten:) vad har du för växter i, är det såna som måste tas upp för att kunna korta ner dom eller lite mer slöväxande som rotar sig om man kan strunta i.

Vad började du med för växter?

Hur stort kar?

Har du haft några bekymmer?

Vad har du för ljus?

Det är ett 54-liters med ett 18W lysrör. Solljus ett par timmar/dag. Växterna tog jag från ett större akvarium, Vallisneria, Cabomba, Javaormbunke, en svärdplanta + några till vanliga akvarieväxter. Har fått rensa bort och klippa av dem några gånger då de växt sig för stora. Några bekymmer har det hittills inte varit och jag planerar för att köra igång ett större low-tech kar.
#18 - 1 september 2011 05:47
Är jättesugen på detta, har du någon syresten eller något i eller är det enda elektriska du har en lampa?
#19 - 1 september 2011 06:02
Hade det funkat att ha salamandrar i low-tech akvarium eller skitar dom ner för mycket?
#20 - 1 september 2011 08:04
Har också funderat på low tech men kan inte komma ifrån att jag tycker det ser skräpigt ut med snäckorna. :/ var på Södermalms akvarier häromdan och fick en stor föreläsning, mycket intressant och spännande, och tanken på att ha ett litet fungerande ekosystem 'på burk' tilltalar mig enormt. För att inte tala om att slippa vattenbytena. Men snäckorna..... !

Kan inte ni som har low tech-kar lägga upp en bild så vi vanliga dödliga får se hur det kan se ut? :)
#21 - 1 september 2011 08:41
Någon syresten skall man inte ha, massor av växter är modellen.

solis skrev:
Är jättesugen på detta, har du någon syresten eller något i eller är det enda elektriska du har en lampa?
#22 - 1 september 2011 09:48
Tänker du på skräpsnäckor? Det finns ju vackra snäckor att ha i, äppelsnäckor eller zebra snäckor många fina varianter finns det ju.
Är man tvungen att ha snäckor?
Däremot så föredrar jag själv att ha snäckor för dom är duktiga städare:)
#23 - 1 september 2011 09:53
tomwid skrev:
Någon syresten skall man inte ha, massor av växter är modellen.

Syresten hade jag inte tänkt att ha jag var mest nyfiken på om toggaj hade det i sitt kar;)
Ska jag köra ett sånt kar blir det bara med lampa och massvis av växter, har slängt 2 spannar växter den senaste veckan men har en hel del extra ändå så det är inga problem.
Funderar starkt på att starta ett kar och då hade jag tänkt köra med kaktusjord, korallerna eller vad det var, vet ej om jag ska ha sten eller sandbotten men akvariesand måste väll bli bäst, massvis av växter och kampfiskar, funderade bara på om det hade funkat med salamander med och ha lite lägre vattennivå, och räkor och snäckor såklart:)
#24 - 1 september 2011 14:00
solis skrev:
Syresten hade jag inte tänkt att ha jag var mest nyfiken på om toggaj hade det i sitt kar;)

Ska jag köra ett sånt kar blir det bara med lampa och massvis av växter, har slängt 2 spannar växter den senaste veckan men har en hel del extra ändå så det är inga problem.

Funderar starkt på att starta ett kar och då hade jag tänkt köra med kaktusjord, korallerna eller vad det var, vet ej om jag ska ha sten eller sandbotten men akvariesand måste väll bli bäst, massvis av växter och kampfiskar, funderade bara på om det hade funkat med salamander med och ha lite lägre vattennivå, och räkor och snäckor såklart:)

Nej, ingen teknik förutom lysrör och timer till detta.
#25 - 1 september 2011 14:02
Ok då vet jag, funderar på om man ska köra stort eller litet kar till detta.
Hur mycket grus har du ovanpå jorden, du har fortfarande inget kort på det eller har du en tråd man kan kolla i?
#26 - 1 september 2011 14:17
Har också funderat på low tech men kan inte komma ifrån att jag tycker det ser skräpigt ut med snäckorna. :/ var på Södermalms akvarier häromdan och fick en stor föreläsning, mycket intressant och spännande, och tanken på att ha ett litet fungerande ekosystem 'på burk' tilltalar mig enormt. För att inte tala om att slippa vattenbytena. Men snäckorna..... !

Kan inte ni som har low tech-kar lägga upp en bild så vi vanliga dödliga får se hur det kan se ut? :)

Ska försöka ta en bild men fotografering är inte någon av mina starkare sidor. Akvariet skiljer sig inte från andra välpanterade akvarier förutom att man inte ser filter, doppvärmare m.m. Någon skillnad på förekomsten av "skräpsnäckor" jämfört med andra akvarier har jag inte märkt av.
#27 - 1 september 2011 15:06
Prova att ta utan blixt och bra belysning:)
#28 - 1 september 2011 15:23
solis skrev:
Prova att ta utan blixt och bra belysning:)

OK, jag försöker

[ATTACH=CONFIG]46737[/ATTACH]
#29 - 1 september 2011 15:38
solis skrev:
Ok då vet jag, funderar på om man ska köra stort eller litet kar till detta.

Hur mycket grus har du ovanpå jorden, du har fortfarande inget kort på det eller har du en tråd man kan kolla i?

Jag har tre till fyra centimeter jord blandat med snäckskal och två cm grus ovanpå för att hålla jorden på plats.
#30 - 1 september 2011 17:11
Det ser ju bra ut,var nära på att sätta upp ett ikväll men jag vet fortfarande inte ska kanske vänta tills jag fått igång mitt andra kar igen så jag inte har för många grejor samtidigt, måste planera var jag ska ställa det med för värmens skull.
Hur länge stod det igång innan du satte i invånare?
#31 - 1 september 2011 17:14
toggaj skrev:
OK, jag försöker

[ATTACH=CONFIG]46737[/ATTACH]

Ser riktigt fint ut :).
#32 - 1 september 2011 17:54
solis skrev:
Det ser ju bra ut,var nära på att sätta upp ett ikväll men jag vet fortfarande inte ska kanske vänta tills jag fått igång mitt andra kar igen så jag inte har för många grejor samtidigt, måste planera var jag ska ställa det med för värmens skull.

Hur länge stod det igång innan du satte i invånare?

Efter en vecka satte jag i Amano och körsbärsräkor. Sedan efter någon vecka Guppy men jag har allteftersom de förökar sig försett barnbarn och bekanta med guppyyngel och körsbärsräkor så inte karet blir överbefolkat. Har nu beställt ett gäng Pärlrasbora.
#33 - 1 september 2011 18:07
Hur ser det ut först när man fyller upp karet, varför väntade du med invånare?
Pärlrasbora är vackra fiskar.
#34 - 1 september 2011 18:15
solis skrev:
Hur ser det ut först när man fyller upp karet, varför väntade du med invånare?

Pärlrasbora är vackra fiskar.

Jag har fått för mig att det är bra om akvariet har varit igång ett tag så bakterier och annat kommer igång innan man belastar med djur och foder. Om man är försiktig när man fyller på vattnet så håller grus/sandlagret jorden på plats och vattnet är klart med en gång.
#35 - 1 september 2011 18:18
Ok som sagt så har jag ingen erfarenhet av low... bara vanligt kar och i det vanliga sätter jag i fiskar direkt när tempen är ok.:)
Bra att veta hur andra gör och hur det funkade.
#36 - 2 september 2011 17:15
Jag har kört low-tech till och från i trettio år, men det tog ganska många år att lära mig att inte ha för mycket fisk. Jag byter vatten ibland, men bara när jag tycker att det behövs, t ex för att trigga lek. Jag har alltid minst 10% gammalt vatten från ett annat akvarium innan jag startar ett nytt kar. Alltid mycket växter redan från start. Ingen jord, men gjutsand som bottenbeläggning (eller krossat tegel)som är tvättad, men inte jätteren. Dessutom ek/boklöv, torv och grenar om jag tycker det behövs. Allt beror på vilka fiskar jag har. Vanligtvis bara en fisk art/akvarium. Gärna sniglar, men aldrig räkor.
#37 - 2 september 2011 17:18
Intressant.Vad har du ovanpå gjutsanden/teglen, akvariegrus eller sand?
#38 - 2 september 2011 18:46
Jag har kört low-tech till och från i trettio år, men det tog ganska många år att lära mig att inte ha för mycket fisk. Jag byter vatten ibland, men bara när jag tycker att det behövs, t ex för att trigga lek. Jag har alltid minst 10% gammalt vatten från ett annat akvarium innan jag startar ett nytt kar. Alltid mycket växter redan från start. Ingen jord, men gjutsand som bottenbeläggning (eller krossat tegel)som är tvättad, men inte jätteren. Dessutom ek/boklöv, torv och grenar om jag tycker det behövs. Allt beror på vilka fiskar jag har. Vanligtvis bara en fisk art/akvarium. Gärna sniglar, men aldrig räkor.

Jag tror också att för att få ett low-tech akvarium att fungera får man inte ha för hög fiskbelastning.
#39 - 2 september 2011 19:10
Hade nog tänkt att ha mitt 56 liters kar(har även ett 200 liters stående hmm) med 4 kampfiskar och lite räkor och snäckor i.
Hur stora kar har du kört med Erik?
#40 - 2 september 2011 19:49
solis skrev:
Intressant.Vad har du ovanpå gjutsanden/teglen, akvariegrus eller sand?

Inget eller blad och pinnar
#41 - 2 september 2011 19:51
solis skrev:
Hade nog tänkt att ha mitt 56 liters kar(har även ett 200 liters stående hmm) med 4 kampfiskar och lite räkor och snäckor i.

Hur stora kar har du kört med Erik?

15-500 liter. Räkorna undviker jag sedan jag upptäckt hur bra de är på att äta fiskägg.
#42 - 2 september 2011 20:01
Visst är dom duktiga på att äta fiskägg, har jag också märkt när pansarmalarna lägger ägg:)
Men dom är duktiga på att hålla rent växter ivarjefall.
Har det varit någon skillnad på storleken på kar, jag menar om det är fördel att ha mindre eller större kar eller man märker ingen skillnad kanske?
#43 - 2 september 2011 20:25
När man väl lärt sig att se direkt om det fungerar eller om något ser fel ut så tycker jag inte storleken gör så stor skillnad. Jo, jag har svårt att få höga akvarier att fungera. Där får man ofta stoppa in en syresten eller ett filter för att få cirkulation. Det här gäller när jag har fiskar från lugna vatten. För forsfisk tar jag däremot ett krafigt överdimensionerat filter - inte i första hand för vattenkvaliteten utan för cirkulationen, men visst sådana fiskar lever ju dessutom i ett väldigt syrerikt vatten. Jag har sällan problem med alger, jag hade det förr, men förutom trådalger (som ofta är till fördel - i måttliga mängder - om små fiskyngel skall komma undan vuxna fiskar) får jag sällan grönalger. Men min avsikt är inte vackra akvarier utan små tester om olika fiskarter har lust att leka eller inte.

Jo, förutom få fiskar per volym är jag ganska snål på foder.
#44 - 2 september 2011 20:29
Men i låga kar har du inte haft något med sladd förutom lampan då eller?
#45 - 9 september 2011 06:26
Kan man bara ha kaktusjord eller behöver man grus eller sand på för att binda jorden:confused:
#46 - 9 september 2011 09:24
Du måste ha sand överst för att hålla jorden på plats.
#47 - 9 september 2011 09:28
Tack för svaret, har redan startat karet nu med sand överst och jag kommer snart starta en tråd om det:)
#48 - 9 september 2011 17:41
solis skrev:
Men i låga kar har du inte haft något med sladd förutom lampan då eller?

Doppvärmare måste jag ha en del vintertid, men bara där jag tycker det behövs. I något akvarium droppade temperaturen till runt 12 grader under en kortare period i vintras. Boraras (som kommer från ekvatorn) och en del andra fiskar mådde hyfsat ändå, men alla platy (som är snarast subtropisk) dog. Jag ska pröva UV om jag får tag i nya Ap iniridae, och den har sladd. Jag stoppar ned ett filter ibland i nåt akvarium om det råkat bli övermatat, men annars undviker jag sladdar.
#49 - 9 september 2011 18:49
Tack för din erfarenhets berättelse det kan vara till lite hjälp i framtiden.
Då kanske det skulle funka med mina gröna kubota rasboror.
#50 - 9 september 2011 20:39
Låter som ett bra val av fisk!

Och för att ingen skall missförstå: Jag rekommenderar naturligtvis inte att man håller tropisk fisk så kallt.
#51 - 9 september 2011 20:49
Hur lyckades vattnet bli 12 grader? var det ett kallrum?
Karet får köra in sig ett bra tag så jag ser att det funkar innan mina kubotaier kommer dit:)
#52 - 10 september 2011 07:41
Tvättstuga i källare anno 1925 på berggrund. En gammal elradiator. Men jag hoppas få in lite vattenburen värme snart.
#53 - 10 september 2011 08:20
Ah då förstår jag:)
#54 - 29 september 2011 11:13

Bättre sent än aldrig heter det ju [:o]

[ATTACH=CONFIG]47596[/ATTACH]
#55 - 29 september 2011 11:18
Ser mysigt ut, hur lång tid tog det innan du fick balans i karet?
#56 - 29 september 2011 11:21
Var det många fiskar som vandrade vidare i början eller har allt gått smärtfritt?
#57 - 29 september 2011 11:33
solis skrev:
Ser mysigt ut, hur lång tid tog det innan du fick balans i karet?

Tackar! Om man med balans menar ammoniak/nitrit/nitrat så har det varit i balans hela tiden. Har dock haft ett filter i tills jag tyckte att växterna blivit stora nog. Däremot hade jag ett riktigt kraftigt grönvatten problem i början men en vecka med UV löste det och sedan har det inte varit några problem alls.

solis skrev:
Var det många fiskar som vandrade vidare i början eller har allt gått smärtfritt?

Fiskarna har mått finfint hela tiden, och blivit några flera tom.
#58 - 29 september 2011 11:49
Japp jag menar a/n/n själv har jag ammonik men ingen nitrit, satte just i ett filter för att få väck en massa partiklar (kommer ta bort det snart igen)som blev när jag rotade rundor efter en fiska jag saknar.
Skönt att dom mått bra.:)

Annons