Många frågor

#1 - 17 december 2006 09:44
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu har den guppyhonan som var sjuk också dött. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tre av mina guppysar har nu dött med ungefär samma symptom och jag tänkte ta tag i det ordentligt nu och köpa vattentester eftersom jag inte har testat mitt vatten någon gång. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Frågan är nu vilka tester ska jag fråga efter i affären? Jag vill testa allt som går att testa i princip. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tråd om mina fiskars sjukdom: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96133[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ni kanske även har något tips på vad det kan vara för något mina fiskar dör av? Jag har bara guppy i mitt akvarium som jag vet är lite för litet, det är 27 liter. Jag har lite växter, två av dem är oidentifierade men jag tror att den tredje är vattenpest. Jag har även stenar från hemmaplan i akvariet men de har jag haft där långt innan mina fiskar började dö. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har heller ingen riktig akvariebelysning utan en skrivbordslampa på 20 W över akvariet, det är ganska ljust i akvariet ändå. (Jag hoppas på akvariebelysning i julklapp annars inhandlar jag efter jul.)[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En bild på mitt akvarium så ni ser hur ljust det är:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=969034&gid=1050977[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Just nu har jag bara en vuxen guppy och runt 20 yngel i mitt akvarium. Så jag undrar även om jag ska köpa en polare till henne? Det kan inte vara så roligt att bara umgås med barn hela tiden… [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman](Jag ska göra mig av med de flesta ynglen, de ska inte bo i akvariet som vuxna allihopa!!)[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sen en fråga som jag hoppas jag inte får för mycket skäll för. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag vet en pallettciklid som bor i en liten skål eftersom han är elak mot de andra fiskarna (av obestämd ras). Tror ni att jag skulle kunna ta hem honom till mitt akvarium istället och ge honom en tjej? Eller skulle han vara elak mot mina guppysar då? Jag vet att mitt akvarium är alldeles för litet men det kanske är schystare än att låta honom leva ensam i en skål?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Snälla idiotförklara mig inte för den frågan. Säga bara hur dålig ide ni tycker att den är.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman]Tackar jättemycket för svar![/FONT]
#2 - 17 december 2006 10:52
om den inte kan ebjudas nåt bättre så tycker jag det är bättre att avliva den av humana skäl... du har 27L och då är det svårt att få ett problemfritt kar men det går om man inte har alltför mycket fisk! du bör nog flytta upp filtret lite så du får ytcirkulation för i ett syrerikt vatten fungerar nedbryningen av smuts bättre. mindre och täta vattenbyten är av stor vikt och mer växter gynnar också vattenkvaliten!
#3 - 17 december 2006 11:50
Okey.
Tack så mycket för dina svar. Jag ska genast flytta upp filtret, har funderat på det innan om det satt för långt ner.
Jag byter en tredjedel vatten en gång i veckan, är det lagom?
#4 - 17 december 2006 12:20
Tredjedel i veckan, har jag inte en aning om =P Men några utav de tester du kan fråga om (som jag kan) är:
Gh
Kh
Ph
NO2
#5 - 17 december 2006 12:26
1/3 i veckan är ganska lagom.
Sedan tror jag inte du behöver köpa en kompis till Guppyn, dom små du har blir snart stora.

Belysningen tror jag inte fiskarna bryr sig om, däremot mår växterna bättre av riktigt ljus.

Ang vattentester tycker jag inte du behöver köpa en massa olika av utan vad du ev kan behöva är främst Nitrittest men det är viktigast vid uppstart men har du ett inkört filter och akvarium och matar sparsamt behöver du inte oroa dig så mycket över det.
Ev kan även ett Nitrattest vara bra att ha men med dina vattenbyten är det inte livsviktigt.

För övrigt tycker jag ditt lilla akvarium ser fint och välskött ut.
#6 - 17 december 2006 12:34
Okey då låter jag bli med det.

Vi får hoppas att jultomten kommer med det då, så kanske jag får tillbaka min skrivbordslampa också :P

Okey, då ska jag fråga efter det i affären imorgon. Jag har haft akvariet sen den 30/9.
Jag är alltid osäker på hur mycket jag ska fodra med. Ännu mer just nu eftersom det är så många yngel...

Tack det värmer att höra, eftersom jag har lite dåligt samvete eftersom det är för litet.

Annons