Jag tror att du menar nån typ av vatten-preparat (Aqutan el Aquasafe) när du frågar om vätska i fråga 1. Jag är själv nybörjare och har undrat det samma. Alltså: man ska ha X antal ml preparat till x antal liter när man sätter igång akvariet, men när man sedan byter 1/3 av vattnet, ska man då ha i preparat beräknat på hur mycket vatten man bytt eller beräknat på hela akvariets storlek???
Jag håller med de andra: Slå av allt elektriskt! Jag har en spotlight på väggen över akvariet som jag slår på när jag rengör istället.
Temperatur beroende på fiskarter...
Om du menar att du flyttar fiskarna till en annan behållare när du rengör, så har i alla fall jag blivit strängt avrådd från detta. Jag har fått instruktioner om att använda slamhävert för att få ut vatten och skit på botten samtidigt. Tömma 1/3 av vattnet ca var 10:e dag (om man har akvarium under 350l). Men låta fiskarna vara kvar. De blir bara mer stressade om man först ska jaga dem med håv, sen ha dem i en trång behållare, sen jaga dem en gång till, för att slutligen slänga ner dom i det nya vattnet. De flyttar sig när du kommer med sugen(häverten).
En så kallad rengöring där man tömmer allt, flyttar fiskar, och gör rent grus och så, har jag blivit rekommenderad att göra typ en gång om året.
Jag mottar gärna kritik på mitt inlägg. Som sagt så är jag nybörjare själv, och böjer mig för de med större kunskap.
/B