Många Frågor!!!

#1 - 27 december 2003 06:15
1. När jag ska stabilisera vattnet för första gången så ska jag ha i X antal vätska, men när jag ska byta ut 1/3 av vattnet sen för att regelbundet byta vatten, hur mycket ny vätska ska jag ha i då?

2. Kan termometern stå igång när jag stoppar handen i akvariet?

2.1 Kan termometern skada fiskarna för att den är varm?

3. När jag väl städar sen, får jag plats med mina fiskar (som inte finns än, de kanske inte blir så stora men det lär bli ganska trångt.) i en sån liten burk, och hur länge ska de ligga innan jag ska kasta i fiskarna igen (efter rengöring)?
#2 - 27 december 2003 07:16
1. Normalt när man tillsätter ngt när man byter vatten tillsätter man efter den bytta mängden vatten.
2. Jag utgår från att du med termometern menar doppvärmaren, normalt sett kan du arbeta i vattnet med den inkopplad, men som extra säkerhetsåtgärd kan man dra ur sladden. två saker kan hända om den blir för varm, a) finns det vatten blir det för varmt och fiskarna kan dö, 2) finns det inte vatten kan doppvärmaren spricka.
3. Hur stora fiskar i hur stort akvarium ?
#3 - 27 december 2003 08:15
Stäng av alla elprylar (pump, doppvärmare och ramp) när ni sticker ner händerna i akvariet. Själv har jag haft en exploderande doppvärmare och även tappat i rampen i akvariet.
#4 - 27 december 2003 23:13
Är rampen lampan eller? och sen angående temperatur, jag funderade på 26c.. e det lagom?
#5 - 27 december 2003 23:31
Ursprungligen skickat av Scorpio

och sen angående temperatur, jag funderade på 26c.. e det lagom?

Det beror ju på vilka sorters fiskar du menar?
Olika fiskar vill ju kanske ha olika i temperatur...

Mvh. Sara
#6 - 30 december 2003 11:19
Jag tror att du menar nån typ av vatten-preparat (Aqutan el Aquasafe) när du frågar om vätska i fråga 1. Jag är själv nybörjare och har undrat det samma. Alltså: man ska ha X antal ml preparat till x antal liter när man sätter igång akvariet, men när man sedan byter 1/3 av vattnet, ska man då ha i preparat beräknat på hur mycket vatten man bytt eller beräknat på hela akvariets storlek???

Jag håller med de andra: Slå av allt elektriskt! Jag har en spotlight på väggen över akvariet som jag slår på när jag rengör istället.

Temperatur beroende på fiskarter...

Om du menar att du flyttar fiskarna till en annan behållare när du rengör, så har i alla fall jag blivit strängt avrådd från detta. Jag har fått instruktioner om att använda slamhävert för att få ut vatten och skit på botten samtidigt. Tömma 1/3 av vattnet ca var 10:e dag (om man har akvarium under 350l). Men låta fiskarna vara kvar. De blir bara mer stressade om man först ska jaga dem med håv, sen ha dem i en trång behållare, sen jaga dem en gång till, för att slutligen slänga ner dom i det nya vattnet. De flyttar sig när du kommer med sugen(häverten).
En så kallad rengöring där man tömmer allt, flyttar fiskar, och gör rent grus och så, har jag blivit rekommenderad att göra typ en gång om året.

Jag mottar gärna kritik på mitt inlägg. Som sagt så är jag nybörjare själv, och böjer mig för de med större kunskap.

/B
#7 - 30 december 2003 12:50
1. Du får deffeniera vad "vätska" är för något innan det går att ge ett vettigt svar...

2. Dumenar värmaren va? Ja den kan var igång när du stoppar i handen. Men som sagt, vill man vara på den säkra sidan så kan man stänga av den. Glöm bara då inte att sätta på den igen.

2.1 Ja fiskarna kan bränna sig på den. Men dom är inte så dumma att dom frivilligt simma mot den och gosar med den. Möjligtvis om dom bli skrämda och sticker iväg i full fart utan att se sig för. Finns även skydd man kan sätta på den så dom inte kommer åt glaset. Men jag skulle inte oroa mig för det.

3. Det låter om su har tänk att tömma akvariet helt och göra rent det. Detta är inget man gör ofta (väldigt sällan). När akvariet har kommit giång biologiskt så kommer t.ex. den avföring som samlas på botten att brytas ned. Skulle du då byta vatten kommer alla nyttiga bakterier försvinna och du skulle ha ett "nystartat" akvarium igen. Inte kul med andra ord.

Det du gör istället ät att rensa och anasa växterna samt byter vatten. Möjligtvis man man slamsuga botten lite försiktigt innan "systemet" kommit igång ordentligt.
#8 - 30 december 2003 15:26
Men ska jag ha i sån aquasafe eller va den heter varje gång jag bytar 1/3 av vattnet?
#9 - 31 december 2003 14:53
Använder Aqutan själv, men det ska visst va det samma som aquasafe. Det ska du ha i varje gång du byter. Medlet minskar stress hos fiskarna, och stress kan vara ett skäl till att sjukdom bryter ut.
Enl. Karon som skrivit ett inlägg här tidigare, ska man beräkna enligt den bytta mängden vatten.
Mina firrar verkar inte ta skada eller bli så väldigt stressade när jag byter, man bara planerar allt innan, så man har alla grejer till hands när man håller på, då går det snabbt och smärtfritt.
Gott nytt år!
#10 - 31 december 2003 15:59
Jag har hört många olika saker och undrar nu vad som gäller: Om man nu inte behöver använda s.k sughävertar och dammsuga botten med, eftersom det borde brytas ned av sig självt, vad är då sughäverten till för?
#11 - 31 december 2003 16:57
Såhär gör jag:
Jag fyller bara på med kranvatten (ingen acuatan/aquasafe e.d.) när jag gör delvattenbyten.
Slamsuger gör jag bara för att ta bort skräp som ligger ovanpå botten och som ser fult ut.
Jag tömmer aldrig karet helt för att rengöra.
#12 - 1 januari 2004 18:51
Själv använder jag hävert på botten till det mest synliga skräpet eller 1/3 är borta... vilket som nu kommer först. Fyller på med kranvatten i samma temp som akvarievattnet tillsammans med aqutan. Fortsätter nog i samma anda för det har funkat hur fint som helst, men självklart finns det säkert 100 sätt som är lika bra eller kanske bättre. Man lär så länge man lever...

Du får ändå inte kliniskt rent på botten med en hävert, det blir "skräp" kvar som kan brytas ner naturligt också.
#13 - 1 januari 2004 19:11
Det vi i alla fall kan vara överens om är att man inte ska flytta fiskarna när man veckostädar och att man inte bör göra en så kallad storstädning en gång per år då det totalt förstör balansen i akvariet.

Annons