många fiskar dör på kort tid

#1 - 13 januari 2005 18:30
Hej på er!

Den senaste veckan har 7st fiskar dött för mig (4st små ålar, 2st guldbarber samt en av mina nyinköpta malar som jag ej vet namnet på) Jag kan ej se något fel på dom och dom har normal avföring samt beteende. Dom som är kvar äter som dom ska och beter sig som vanligt.

Nitrit, ph mm är okej.

Någon som har en vink omvad det kan vara?

Mvh Daniel
#2 - 13 januari 2005 19:23
Du måste nog ge mer detaljer...
Akvarium storlek ,startat när, vattenbyten hur ofta, hur många andra fiskar, foder osv osv...
Ju fler detaljer du ger - desto större chans du har att någon kan ge dej den rätta vinken
#3 - 13 januari 2005 19:52
Akvariet är på 112 liter

Startat för cirka 6 månader sedan

Vattenbyten 2ggr i veckan (mellan 25-35% varje gång)

Fiskarna är:

2st viltfångade scalarer (små)
2st palettciklider
3st praktbotior
1st guldalgsmal
7st guldbarber (små)
3st Regnbågslabeo?? (påminner om dessa fast mina är mindre och har svart färg med röda fenor).

Foder:

tropical vitality & color
tropical spirulina flakes
tropical supervit granulat
tropical colorTabin till praktbotiorna (1/2 tablet per kväll)

Dom får mat 2ggr om dagen med en blandning av åvanstående, dock får dom enbart en halv tablet av colorTabin och endast på kvällen.

Något mer jag har glömt tro...
#4 - 13 januari 2005 20:20
Jag hittar inget anmärkningsvärt - någon annan?
#5 - 14 januari 2005 22:44
Du har inte en massa skit nere i gruset, där brukar bildas bubblor av metangas eller vad det nu är som skapar sjukdomar. Jag hade det för sju-åtta år sedan och jag hade en jäkla massa olika sjukdomar samtidigt. Men det borde kanske synas på vattentesterna du gjort. Är inte så bra på kemi tyvärr.
#6 - 16 januari 2005 07:46
Jag brukar suga upp så mycket avföring mm från översta lagret på gruset vid varje vattenbyte så mycket jag kommer åt (cirka 70% av botten är åtkomlig).

Jag har läst här på forumet att man inte ska suga upp för mycket av slammet mm i gruset pga att växterna behöver det som näring.

Kan det ha med strömavbrottet som vi hade här hemma tro? Ingenting fungerade då =(. Temperatren sjönk från 26 grader till cirka 17-18 grader under detta strömavbrott. Kan det blivit för stora temperatur-förändringar i karet?

Får alla fiskarna vitaprick-sjukan vid temperaturskilnader eller är det bara några arter som får det?

Det har inte dött några mer fiskar sedan mitt första inlägg som tur är.

Mvh Daniel.
HazelCR
#7 - 16 januari 2005 07:54
Har du medicinerat mot vita prick?
#8 - 16 januari 2005 08:03
Av det du nämnt hittills tycker jag det mesta tyder på att det är strömavbrottet som är orsaken. Strömavbrottet kan åtminstone ha orskat två saker, för det första en stor temperatur förändndring, för det andra så brukar bakterierna i filtret dö om inte filtret är igång utifrån vad jag har förstått och resultatet blir att när filtret kommer igång så kommer de döda bakterierna ut i karet och dessa tror jag kan vara giftiga.

Har du haft problem med vita prick, eller varför funderade du kring vita prick ?
#9 - 16 januari 2005 14:49
Nä, jag har inte haft några problem tidigare med vitaprick men jag tänkte/läste att stora temperaturskilnader = vitaprick.

Så om man får strömavbrott igen så borde man ta ur filtret och rengöra det innan strömmen kommer tillbaka, då borde man få bort dom döda bakterierna, eller?

Mvh Daniel.
#10 - 16 januari 2005 15:13
Eftersom syret försvinner från filtret så dör de nyttiga organismerma och bildar gift så du måste alltid rengöra filtret när det har stått stilla. Vet inte på rakt arm hur länge man kan ha filtret stilla innan det händer men efter någon timma så är det nog kört.

Guy
#11 - 17 januari 2005 16:12
o.k

kanske lite många vattenbyte¨, testa byta vatten en gånger i veckan eller 1 gång varrannan vecka =)
#12 - 17 januari 2005 16:14
Du kanske byter vattnet lite offta så det blir för mycket klår, Byta vattnet vartanna vecka ett tag istället
#13 - 17 januari 2005 16:15
filter

[QUOTE=Guy Palm]Eftersom syret försvinner från filtret så dör de nyttiga organismerma och bildar gift så du måste alltid rengöra filtret när det har stått stilla. Vet inte på rakt arm hur länge man kan ha filtret stilla innan det händer men efter någon timma så är det nog kört.

Guy[/QUOTE]

Filtret kan vara av ett ganska långt tag det finns medicineringa uner 2 veckor då flitret ska vara AV
#14 - 21 januari 2005 15:46
Jaha, då har ytterligare 2st fiskar dött. Min vackra guldalgsmal samt en av mina praktbotior. Hoppas att inga fler dör snart. Det ända jag kunnat se är att dom "viftar" ovanligt mycket med fenorna på kvällen och dagen efter är dom döda =(, Ingen som vet vad det kan vara.

Mvh Daniel.
#15 - 21 januari 2005 15:49
Vad har du för filter och hur ofta tvättar du det?
MVH
Magnus
#16 - 21 januari 2005 18:11
Jag hade också strömavbrott och temperaturen sjönk till 15 grader. Då dog minst tio prinsessan av burundi-variant och ca tio palettciklider.

En del palettciklider som överlevde dog dock i efterhand (upp till en vecka efter) och andades ganska fort och var väldigt slöa, låg mest på botten.

Samtliga hade en svart fläck på magen när de dog och därför har jag en liten teori om att magen inte har "kommit igång" efter strömavbrottet.
Ev förstoppning?

Vad tror ni?

Mvh Jesper
#17 - 21 januari 2005 18:13
Jag tror att filtret dog och nitrit accumulerades i livsfarliga mängder. Det var det som dödade fiskarna i efterhand och kunne undvikas. Det tar ungefär en vecka för nitrit att accumuleras i ett kar där filtreringen havererat.
MVH
Magnus
#18 - 21 januari 2005 18:23
Ja det är mycket möjligt. Jag har fortfarande palettciklider kvar och en massa burundi också. Strömmen var borta i 30 timmar.

Men just det här med den svarta fläcken på magen störde mig. Är det ett tecken på förgiftning?

Mvh Jesper
#19 - 21 januari 2005 18:38
Jag har ett aquael FAN-2 filter/pump som följde med i satsen när jag köpte akvariet nytt. Jag tvättade det för cirka 3veckor sedan (1 vecka innan avbrottet)

Mvh Daniel.

Annons