Föregående person har helt rätt, maneter är rov-djur. Detta innebär inte dock inte att de borde gå att ha i akvarium, det finns många som inte har speciellt mycket nässelceller. Dom kanske tar yngel/as och sådant, men större fiskar bör klara sig. Det finns ju dock vissa maneter man bör undvika. T.ex. den giftigaste som jag inte minns namnet på, denna kan bli upp mot 500kg tung.
Som kuriosa kan nämnas en del om manetens livscykel. Efter leken sprids rommen(?) och sätter sig på klippor i strömmt vatten, och där blir den en anemon! Den lever sedan som anemon ett bra tag innan denna anenom utvecklas till ett 20-tal små maneter.
Det kan hända att detta rör sig om en specifik art, såg det på något naturprogram för nån vecka sedan.
Jag måste dock tillägga att detta osäker information, om minnet är som det brukar =)
Jag har inte hört om någon som haft maneter i akvarium så det kanske inte går, men man vet inte innan man tar reda på det.. det vore intresant att höra ett mer kvalifiserat svar =)
När vi ändå är igång kan jag smyga in och fråga om någon har bläckfisk i akvarium? Det finns ju pygme-bläckfiskar som inte blir mer än en decimeter, de borde gå lika bra att ha som maneter?