Man uppäten av pirayor *varning starka bilder*

#1 - 4 februari 2010 17:17
Jag hittade en länk där en kille enligt texten ska ha blivit attackerad av pirayor;

"An excavator fell in a river in the Amazon while carrying out work on a gas-line for Petrobas. The operator broke the glass to free himself but wounded his hand trying to escape, the blood attracted Piranhas"

OBS klicka ej om du är känslig;
http://www.scribd.com/doc/7573872/Piranhas

Nu undrar jag, är det möjligt att pirayor har gjort detta? Fake eller inte? :confused: Det ser äkta ut tycker jag, men å andra sidan finns det mycket tillgjort på internet. Vänder mig till er fiskexperter för ett svar på frågan!
#2 - 4 februari 2010 17:21
kan det inte va så att han drunknade och sedan har fiskarna ''ätit rent'', kött som kött. men det känns lite konstigt om dom ''dödade'' han, men vad vet jag.
#3 - 4 februari 2010 17:24
Vet inte om du har kikat på bilderna, men det är endast ätet runt huvudet och en hand. Resten av kroppen är intakt, men på de ställen där det är ätit så är han helt "skalad"(bara ben kvar).. Ganska märkligt, tycker jag..
#4 - 4 februari 2010 17:31
Det kan ju vart så att han slog t.ex i huvudet och svimmade, blodet lockade till sej pirajorna och bara handen och huvudet låg i vattnet!
#5 - 4 februari 2010 17:39
taxidermy skrev:
Jag hittade en länk där en kille enligt texten ska ha blivit attackerad av pirayor;

"An excavator fell in a river in the Amazon while carrying out work on a gas-line for Petrobas. The operator broke the glass to free himself but wounded his hand trying to escape, the blood attracted Piranhas"

OBS klicka ej om du är känslig;

http://www.scribd.com/doc/7573872/Piranhas

Nu undrar jag, är det möjligt att pirayor har gjort detta? Fake eller inte? :confused: Det ser äkta ut tycker jag, men å andra sidan finns det mycket tillgjort på internet. Vänder mig till er fiskexperter för ett svar på frågan!

jag vet inte vad jag ska tro. det va inte mina pirayor iaf. hehe.
men för ett tag sen stoppade jag i en gädda som jag pimplat upp. de enda de inte åt var skallen och ryggraden. allt annars var bort gnagt. de har hiskeliga tänder.
skulle inte bli så förvånad om det var sanning .
#6 - 4 februari 2010 17:47
Jag sätter en peng på att den skallen inte hör till den kroppen. Kroppen i sin tur ser ut att vara obducerad.

Medicinstudenter som skämtar, kanske.
#7 - 4 februari 2010 18:02
Håller med Azur
#8 - 4 februari 2010 18:14
Kan säkert vara fake, säger jag inget om men kika på detta klippet:

De käkar rent en fågel rätt fort
" target="_blank">
#9 - 4 februari 2010 18:50
Tja, de flesta människodelar de hittar i döda hajar misstänks väl komma från drunkningsoffer om jag förstått rätt, och är det där med pirayorna sant så är i alla fall min teori att han redan var död, eller allvarligt skadad.
#10 - 4 februari 2010 18:52
Jag är tveksam till den där videon också - jag tippar det gick ett dygn eller mer mellan före & efter, inte "a few minutes". Anledningen är att skelettet är helt renplockat, inga slamsor nånstans, och pirayor är inte bra på att plocka helt rent, utan det görs av småfisk och insekter.
Jämför med den fisk som äts upp i den här videon (hoppa in till 1:20):
http://dsc.discovery.com/videos/planet-earth-making-freshwater.html
#11 - 4 februari 2010 19:08
Tycker det ser märkligt ut!! Bröstkorgen borde vara ett obducent snitt!

Hur länge låg han i vattnet? Kan kläderna ha skyddat bål och armar, men varför är det då ett hål i armhålan o.s.v? Bilderna skapar fler frågor än svar tycker jag!!!!
#12 - 4 februari 2010 19:29
De obducerade antagligen efteråt. Ser inte ut som han legat i vattnet jättelänge.. Han kanske hade linne?
#13 - 4 februari 2010 19:38
tror på fejk som azur sa några medicin studenter som skojjar
#14 - 4 februari 2010 19:40
Skulle han kunna haft dykardräkt som täckt kroppen, utom händer och huvud?
#15 - 4 februari 2010 19:50
Antagligen fejk, men vem vet som sagt. Pirayor utgår ju alltid från en skada och äter köttet kring den,de har svårt att slita bort hud och gräver sig därför in i djuret. Det finns exempel då de äter kossor (som i och för sig redan är döda då de börjar) och då är det ofta ett hål in och sedan är bålen tom.

Om personen var medveten har jag svårt att tro att de kan göra detta. Pirayor är liksom alla (nästan) djur, skygga och om han viftade med armarna skulle aldrig detta hända. Om han blev avsvimmad och fick ligga några timmar så vem vet??
#16 - 4 februari 2010 20:10
Tycker det ser fotoshopat ut, inte fan kan en piraya äta så att det är så jämna och fina kanter? :P
#17 - 4 februari 2010 20:19
Skulle det vara på riktigt så skulle dom nog satt i sig hela snubben innan dom fick upp han tror jag....

Fast å andra sidan om han hade nån dräkt på sig och hjälm och fick av sig hjälmen och skar sig på dens glas eller nåt så kanske ändå ;)
#18 - 4 februari 2010 22:41
Det ser som sagt lite för prydligt ut - inga slamsor, inga bettmärken, bara perfekt rengjort ben och en jämn fin linje till helt orört kött.

Kanske som sagt nån som haft dykardräkt på sig och legat i vattnet ett bra tag, så inte bara pirayor utan också småfisk och kräftdjur och insekter kunnat plocka rent alla exponerade partier. Men har han inte misstänkt kort hals?
#19 - 5 februari 2010 07:25
Det måste ju vara fejk, tänk er det hela med skinn på, halsen är en decimeter för kort. Dessutom är han inte det minsta skrynklig vilket han bode ha varit efter ett sådant bad. Dessutom om nu pirayor har svårt att ta sig igenom hud, varför har de valt att tugga i sig huvudet av alla kroppsdelar, det ligger ju inte på vägen ner i bukhålan heller... handen ger mig en mer syra känsla för övrigt...
#20 - 6 februari 2010 13:31
finns det nån fisk som äter sådär då?
#21 - 6 februari 2010 13:37
Fejk!
#22 - 6 februari 2010 13:38
mm men vet du nån annan fisk som äter så då?
#23 - 6 februari 2010 13:39
Har för mig att jag läst den här diskussionen på flashback-forumet där de kom fram till att den högst troligen var fake, ja.
#24 - 6 februari 2010 14:57
Usch...jag hade sånna i mitt akvarium för ett tag sedan.....

Men jag undrar om det inte ligger till som en annan hade skrivit, att killen hade drunknat och de hade ätit ren honom. Jag har svårt att tro att de skulle ge sej på och regelrätt döda en människa.

Har sett en hel del dokumentärer om just amazonas invånare, eftyersom jag själv har ciklider från de trakterna, och jag har även sett några med just de rödbukade pirayorna. De kan ta levande fåglar och så, men de tar inte större byten, om det inte redan är dött...och då är de mycket effektiva.

Annons