Man blir bara så trött och förbannad.

#2 - 8 april 2010 16:22
Säger bara - America, FUCK YEAH! *med mycket, mycket sarkasm*
#3 - 8 april 2010 17:00
får panik på USA. SLUTA VARA NÅN JÄVLA VÄRLDSPOLIS MED VANSINNGA ÖVERSITTARFASONER! de säger att de jagar terrorister...se er själva i spegeln då dumjävlar.
#4 - 8 april 2010 17:09
Vilken hemsk film!!skildrar verkligen krigets grymheter/baksidor...
#5 - 8 april 2010 17:28
skildrar typ hela kriget i min mening.
#6 - 9 april 2010 16:02
Ser inga större fel i helikopterbesättningens aggerande fram tills att de öppnar eld mot minibussen. En grupp mäniskor som ev. verkar förbereda ett bakhåll (beväpnade + att en person ser ut att ta eldställning vid hörnet) är att betrakta som ett legitimtmål. Ett fordon som plockar upp skadade är ett mer tveksamt mål men kan mycket väl vara ett legitimt mål.
Sen kan man definitivt anmärka på deras språk bruk (skratta åt att en kropp blir överkörd t.ex.)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 april 2010 16:50
Rambo skrev:
Ser inga större fel i helikopterbesättningens aggerande fram tills att de öppnar eld mot minibussen. En grupp mäniskor som ev. verkar förbereda ett bakhåll (beväpnade + att en person ser ut att ta eldställning vid hörnet) är att betrakta som ett legitimtmål. Ett fordon som plockar upp skadade är ett mer tveksamt mål men kan mycket väl vara ett legitimt mål.

Sen kan man definitivt anmärka på deras språk bruk (skratta åt att en kropp blir överkörd t.ex.)

Men oj då hur kan det vara ett mer tveksamt mål bara för att det råkar vara skadade. Skjuta ihjäl folk tycker du är helt OK, men inte att skratta åt dom. Sorry, man blir ju mörkrädd när man läser ditt inlägg:mad:
#8 - 9 april 2010 17:17
Givet att väpnad konflikt kan i sig anses som något försvarbart kan jänkarnas agerande inte klandras. De sk irakiska frihetskämparna är inte skyddade enligt folkrätten eller krigsrätten. De är att anses som olagliga kombantanter och skyddas ej av de regler som gäller för stridande styrkor. De är sålunda fria mål och får bekämpas vid upptäckt. Så långt krigsjuridiken.

På den aktuella filmen ser man att två av killarna faktiskt bär på AK 47 och därför utgör ett legitimt mål. Att kräva att bara de i sällskapet ska beskjutas är naivit, lika naivt av de fotografer och övriga som sprang omkring mitt inne i ett stridsområde tillsammans med beväpnade vakter och amerikanska helikoptrar surrande i skyn.

Att sedan köra fram till en stridsplats med ungar i en van för att plocka upp folk som just beskjutits är inte bara idiotiskt men rent utav brottsligt. Vad f...n hade de där att göra ?

Arga katter får rivet skin... och särskilt om de slutar tänka...
#9 - 9 april 2010 17:27
Jag försöker hålla mig ifrån såna här filmer, därför ser jag aldrig nyheterna. Ingen ide att jag blir arg i onödan eller ledsen, för jag kan inte göra ett skit åt det, om jag kunde så skulle världen se annorlunda ut.
#10 - 9 april 2010 17:37
sympatisk inställning fast vi kan ju inte låtsas att skit inte förekommer bara för att vi inte ser det på TV... och motsvarande... gå i taket men först när något visas, som om att inget av det existerade om det inte syns i rutan...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 april 2010 17:37
platoman skrev:
Givet att väpnad konflikt kan i sig anses som något försvarbart kan jänkarnas agerande inte klandras. De sk irakiska frihetskämparna är inte skyddade enligt folkrätten eller krigsrätten. De är att anses som olagliga kombantanter och skyddas ej av de regler som gäller för stridande styrkor. De är sålunda fria mål och får bekämpas vid upptäckt. Så långt krigsjuridiken.

På den aktuella filmen ser man att två av killarna faktiskt bär på AK 47 och därför utgör ett legitimt mål. Att kräva att bara de i sällskapet ska beskjutas är naivit, lika naivt av de fotografer och övriga som sprang omkring mitt inne i ett stridsområde tillsammans med beväpnade vakter och amerikanska helikoptrar surrande i skyn.

Att sedan köra fram till en stridsplats med ungar i en van för att plocka upp folk som just beskjutits är inte bara idiotiskt men rent utav brottsligt. Vad f...n hade de där att göra ?

Arga katter får rivet skin... och särskilt om de slutar tänka...

Skjut alla som befinner sig i närheten av någon med ett vapen.
Vad f...n hade de som mördade där att göra.
#12 - 9 april 2010 18:06
Kjell, man kan absolut ha olika synpunkter på konflikten som sådan men förutsatt att den är legitim så är faktiskt det som visas på filmen beklagligt men logisktoch ingalunda mer upprörande än de allierades bombning av Dresden t ex... men krig suger hur man än vrider och vänder på det.
#13 - 9 april 2010 18:13
Friendly-fire är ett jätteproblem.
Men utan USA skulle järnridån finnas kvar och ligga mitt i Atlanten minst.
Och Marx och Engels skulle vara din morgonbön så att säga...
Face reality...
#14 - 9 april 2010 18:14
Men oj då hur kan det vara ett mer tveksamt mål bara för att det råkar vara skadade. Skjuta ihjäl folk tycker du är helt OK, men inte att skratta åt dom. Sorry, man blir ju mörkrädd när man läser ditt inlägg:mad:

Eftersom jag är officer tycker jag naturligtvis att det är ok att i krig eller i en krigsliknande situation använda dödligt våld. Dessutom är jag övertygad om att militärt våld och hot om militärt våld är en mycket viktig komponent i lösandet av vissa konflikter (dock aldrig den enda komponenten).

Att man dödar någon betyder inte att man inte behöver visa respekt för den personen (därför skrattar man inte när en kropp blir överkörd, iof kan det vara en stress reaktion men det bör undvikas)

Att USA med allierade inte skulle gått in i Irak när de gjorde det men att nu när de är där inte bara kan åka hem är en annan något mer komplex fråga.
#15 - 9 april 2010 18:17
Det var detta jag väntade på,och så kom det till slut roligt att det dröjde så länge...ingen är vinnare i ett krig kvittar vilka sidor man står räckor inte dessa ord??

Vem är God vem är Ond??alla har sina åsikter tills det själv drabbar dem eller kanske en närstående då jäklar är det andra åsikter..så det är nog bättre att man lägger ner denna tråd tills man blir i luven på varandra..Slut på mina åsikter av detta.det roliga jag gav aldrig en åsikt om detta vems sida jag stod på det kan man nog ha för sig själv tycker jag..
#16 - 9 april 2010 18:18
Rambo skrev:
Eftersom jag är officer tycker jag naturligtvis att det är ok att i krig eller i en krigsliknande situation använda dödligt våld. Dessutom är jag övertygad om att militärt våld och hot om militärt våld är en mycket viktig komponent i lösandet av vissa konflikter (dock aldrig den enda komponenten).

Att man dödar någon betyder inte att man inte behöver visa respekt för den personen (därför skrattar man inte när en kropp blir överkörd, iof kan det vara en stress reaktion men det bör undvikas)

Att USA med allierade inte skulle gått in i Irak när de gjorde det men att nu när de är där inte bara kan åka hem är en annan något mer komplex fråga.

Väl valda ord...
#17 - 10 april 2010 00:09
erikthur skrev:

Och Marx och Engels skulle vara din morgonbön så att säga...

o vad är problemet med det??? mycket trevligare än den kapitaliska bönen vi ber nu tycker jag.
#18 - 10 april 2010 00:11
platoman skrev:

den Krigsjuridiken satte Bush upp. så jag håller inte med dig. Samma med Guantanmobasen. Plötsligt utanför all kontroll för de var inte "lagliga kombatanter" o ska därmed inte befattas under regler för krigsfångar.
Det bestämde Bush med...o som vi vet var ju han inte den brightaste El Presidente som staterna haft.
#19 - 10 april 2010 04:47
hannesc skrev:
den Krigsjuridiken satte Bush upp. så jag håller inte med dig. Samma med Guantanmobasen. Plötsligt utanför all kontroll för de var inte "lagliga kombatanter" o ska därmed inte befattas under regler för krigsfångar.

Det bestämde Bush med...o som vi vet var ju han inte den brightaste El Presidente som staterna haft.

Nope.... detta är sedan länge internationellt erkända krigslagar. Civilklädda och beväpnade kämpar som kutar runt i tätbebyggda områden samt blandar sig med civilbefolkning som skydd omfattas inte av vare sig genevekonventionen elller andra skyddsregler... så är det bara. Naturligtvis ursäktar det inte övergrepp och felbedömningar men diskussionen måste ändå bygga på fakta för att den ska vara meningsfull.
#20 - 10 april 2010 05:47
hannesc skrev:
o vad är problemet med det??? mycket trevligare än den kapitaliska bönen vi ber nu tycker jag.

Problemet är den otrevliga diktaturen som då skulle följt med - det onda sovjetimperiet.
;)
#21 - 10 april 2010 06:02
vad fan skulle det vara bra för:mad:, varför skjuta Civila som inte har gjort något:mad:. det är inte ett jävla dator spel[:(!]
#22 - 10 april 2010 06:35
asså jag vågar inte ens kolla! :S jag har vart inne på denhär forumet många gånger men har aldrig vågat klicka...
#23 - 10 april 2010 08:10
JacobT skrev:
vad fan skulle det vara bra för:mad:, varför skjuta Civila som inte har gjort något:mad:. det är inte ett jävla dator spel[:(!]

Beväpnade personer utan uniform klassas som "krigsbanditer" enligt genevekonventionen och får bekämpas.
Om man upptäcker en grupp beväpnade personer inne i ett fientligt område så väntar man inte på att de ska öppna eld mot en själv eller ens kamrater.
#24 - 10 april 2010 08:43
Rambo skrev:
Beväpnade personer utan uniform klassas som "krigsbanditer" enligt genevekonventionen och får bekämpas.

Om man upptäcker en grupp beväpnade personer inne i ett fientligt område så väntar man inte på att de ska öppna eld mot en själv eller ens kamrater.

ja jag vet[:o], men det låter som de tror att det är ett dator spel[:(!] men det är faktiskt riktiga människor!
#25 - 10 april 2010 09:38
erikthur skrev:
Problemet är den otrevliga diktaturen som då skulle följt med - det onda sovjetimperiet.

;)

haha! aaa kan väll hålla med om att sovjet inte var toppen kanske, men kan inte riktigt skirva under på att USAs "styre" är så mycket bättre. mår mest dåligt av deras utrikespolitk (o inrikes med för den delen.) (ska väl tillägas att det blivigt en smula bättre sen Obama, men det är bara på vissa punkter)
#26 - 10 april 2010 10:30
JacobT skrev:
ja jag vet[:o], men det låter som de tror att det är ett dator spel[:(!] men det är faktiskt riktiga människor!

Ganska vanligt fenomen hos piloter och andra som strider på stora avstånd där motståndaren blir avpersonifierad. Hjärnan verkar skydda sig genom att intala sig själv att det inte är på riktigt.
#27 - 10 april 2010 10:32
JacobT skrev:

Jag förstår inte alls vad du menar, enligt mig så låter det som vanligt "combat" talk, förutom då när dom skrattar etc efter striden.

Annons