Mammut ZOO

#1 - 12 oktober 2004 20:54
Hej, har någon varit på Mammut ZOO, är den affären bra? Jag har varit på deras hemsida och det verkar vara ett bra zoo. Jag tänkte dra dit snart och köpa lite grejer jag behöver. De flesta av mina växter ser lite bleka ut och deras blad blir bruna så jag tänkte köpa växtnäring, vilken är den bästa?
#2 - 12 oktober 2004 21:23
Köp absolut inte växtnäringen TMG (Tropical Master Grow=bästa gödningen enligt många Zoopetare) på Mammutzoo. Den är svindyr där!! Det bästa och billigaste alternativet är att köpa av Patrick: www.pwss.nu

Mammutzoo är en affär som har dyra priser och rätt lite fisk/tillbehör men den är helt klart bättre än andra butiker. Förövrigt är det mycket bra skött!
#3 - 12 oktober 2004 21:40
Var där för första gången igår på en snabbvisit och tyckte dom verkade bra. Lite dyrt men å andra sidan är det väll inte billigt att ha ett zoo så centralt. Som corydoras mad sa så verkar det väldigt bra skött och dom har fin fisk.
#4 - 13 oktober 2004 02:45
åh... jag minns den gamla goda tiden när de låg på Sveavägen, det va tider det!

Jag håller med föregående skribenter i nästan allt... Trevlig liten butik, trevlig personal, välskött osv... men svindyr? det finns dyrare i stockholm! Tyvärr har vi ingen "billig" här (vad jag sett). Det vore kul om det dök upp en Hornbach i krokarna!
#5 - 13 oktober 2004 05:42
Ja när de låg på sveavägen då hade de mycket fisk.
#6 - 13 oktober 2004 06:02
De har väl ett hyfsat sthlm pris på fisk och ett bra utbud med lite udda arter.
#7 - 13 oktober 2004 06:11
Jag föredrar Alba zoo på folkungagatan, de har lite större utbud på fisk,men inte så mycket malawisar och tanganika tror jag.
Dessutom har de bättre priser.
#8 - 13 oktober 2004 07:12
Helt okej butik. Som tidigare sagts är det mycket trevlig personal. Priserna får väl anses normala för en sthlm-butik. Hittade en till axelot där inne vilket var mycket trevligt eftersom jag har haft svårt att hitta butiker som har sådana :)
#9 - 13 oktober 2004 07:47
JAg gillar inte alls mammut zoo,okunnig och dryg personal tycker jag...Undviker helst att handla där, tyvärr...
#10 - 13 oktober 2004 10:25
Vem har du träffat på då? Fantastiskt bra bemötande och bra kunnande är mina erfarenheter, men drygheten är kanske kopplad till dig som person vad vet jag?

Sen måste jag reflektera på priset, om man kollar mot andras priser så ligger dom knappast över (men jag vill minnas att corydoras mad är aningen "priskänslig" *S*)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 oktober 2004 10:55
Utan att kunna uttala mig i själva ämnet om hur Mammut Zoo är eftersom det nog är mer än 15 år sen som jag besökte dom och då låg affären vid Sergels Torg så kan man kanske förstå om Royal Theed inte blev så där jättebra bemött eftersom han enligt sin egen profil jobbar i en konkurrenade zooaffär, vad vet jag[;)].
Så här står det i profilen
"23 årig kille i sthlm. jobbar på aquaria och i djuraffär"
#12 - 13 oktober 2004 12:37
Om man köper TMG, ska man då bara hälla i det i vattnet? Kan man få algproblem med det?

Jag har ett yngelakvarium på ca 16 liter som jag ganska nyligen köpt. Skulle det kunna funka med några "Otocinclus affinis" som städare där? Just nu har jag bara lite vallisnerior däri :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 oktober 2004 12:45
Dina senaste frågan är väl snarare en fråga som hör hemma i kategorin "Malar" resp. "Växter och alger".
#14 - 13 oktober 2004 12:50
Ja ja men vi pratade lite om växtnäring och jag kunde lika gärna passa på att fråga om den saken.
#15 - 14 oktober 2004 08:20
Jo. möjligheten finns ju, tänkte inte på det, vem vet de kanske kände igen mig?
Tyckte visserligen att de var det redan innan jag började jobba i djuaffär..(har inte varit där särskilt länge)
JAg vet inte. HAr väl bara då haft otur, men tycket väl det har hänt lite för många ggr isåfall.
Jag handlar faktiskt daggmask där för det är enda butiken jag vet att det brukar finnas. har iof inte letat så värst, men de andra ggr jag har varit där och ställt en fråga eller köpt nåt (ja nu ska man iof fråga kunden om vad man har hemma osv det är bra, det klagar jag inte på)men när de ger en tex fel information eller säger nåt som inte alls stämmer, och man själv säger ngt annat då blir det en helomvändning, och jag får bara en dryga svar tillbaka efter. Jag vet inte. kanske jag som är underlig. Alla människor kanske är så här-.---
#16 - 14 oktober 2004 14:37
Nu tänkte jag skriva samma sak här eftersom det är här det handlar om och efter vad jag lästa på andra länekn om att jag bar mig illa åt.

VAdå bär mig illa åt?
Nu blir jag sur. Ursäkta. Finns ingen som ger dig Kjell rätt att prata skitsnack om mig att jag bär mig illa åt för att jag tycker ngn är otrevlig mot mig som kund. DÅ blir jag sur.

Det handlar inte om vilken butik jag jobbar i eller ej. jag har varit kund (mammut zoo) där i ca 3 år och har bara jobbat i våran butik i ca 3 månader som förövrigt bara är extra.

Det handlar väl inte om att vara otrevligt mot mig bara för jag jobbar i en annan butik eller om jag är kunnigare än butikspersonalen. man kan vara trevlig för det. JAg vill bara ha ett trevligt bemötande när jag kommer till en butik.
Förövrigt har mammut ett schysst sortiment.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 oktober 2004 14:49
Jag har påtalat att en person som jobbar i en konkurrerande affär knappast kan betraktas som objektiv.
Skulle man t.ex. ta det på allvar om en volvohandlare recenserade SAAB eller tvärtom.
Överhuvudtaget så tycker jag att det är oseriöst av en som äger en affär eller är anställd där att recensera andra - är man i den situationen bör man istället hålla tyst.
#18 - 14 oktober 2004 15:37
Vad spelar det för roll om jag jobbar hos en konkurrant eller ej?
Som kund i en butik vill jag få ett trevligt bemötande. Ett enkelt hej och ett leende räcker. Får jag inte det då tycker jag att det är dåligt.
Det är inte mer med det...
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 14 oktober 2004 15:49
Vad spelar det för roll om jag jobbar hos en konkurrant eller ej?

Du är inte trovärdig -
lika lite som en SAAB-försäljare hade varit det om han pratat ner Volvo.
Lika lite som jag hade varit det om jag hade kritiserat "Akvarieguiden.nu" (även om vi inte på något sätt är ekonomiska konkurrenter).
lika lite som om någon på Mammut Zoo hade nedvärderat "din" affär.
Skillnaden är att varken jag, SAAB-försäljaren eller de på Mammut skulle få för oss att nedvärdera "konkurrenter" - det anser du tydligen vara OK. Därför är du inte trovärdig.
#20 - 14 oktober 2004 15:50
Och dessutom så sa jag inte vad jag tyckte som konkurrant utan som kund i den butiken.
Hur kan du ens uttala dig om mig? du känner mig ju inte.

Tycker jag var vädligt klumpigt sagt av dig...

#21 - 14 oktober 2004 16:01
Jag e nog på Kjells sida..
E man i branchen får man knipa tyst!

Givetvis skall man inte bli illa bemött någonstans, men som skrevs innan så faller trovärdigheten fullständigt.

För övrigt hoppas jag ursprungsförfattaren, Pulcher, fått svar på sin fråga om Mammut Zoo.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 14 oktober 2004 16:02
Och dessutom så sa jag inte vad jag tyckte som konkurrant utan som kund i den butiken.

Hur kan du ens uttala dig om mig? du känner mig ju inte.

Nej och självklart är SAAB-försäljaren helt objektiv när han rackar ner på Volvo - han uttalar sig ju gubevars inte som anställd på Saab utan som privatperson[:-56]
Då har jag en fråga till dig - vilken affär jobbar du i - det vore intressant att veta om det är den affärens allmänna policy att deras anställda pratar ner andra affärer.
#23 - 14 oktober 2004 16:15
Kan du vara så snäll och sluta haka upp dig på hela "konkurrent" ämnet då det är föga troligt att dom vet att jag jobbar i en butik som kan ses som konkurrent till dem. Jag har tidigare sagt att jag har varit kund hos dem i 3 år nu och att jag enbart jobbat extra i 3 månader. De har alltid kommit med ett otrevligt bemötande, i min mening är det att de inte hälsar eller dylikt.

Alltså kan det näst intill vara omöjligt att det skulle ha något med min arbetsbakgrund att göra.

Kan vi vara överens med det?
Som sagt, om vi bortser från detta så kan jag väl som kund ha rätt till att vara kritisk. Om ni inte ser mig som "trovärdig" är egentligen inte mitt problem.
Jag svarade på inlägget från min synvinkel som kund. Punkt slut

Nej, jag tänker inte säga var jag jobbar för att jag står fast vid att jag kritiserar dom ur kundens synvinkel. Jag har inte varit negativ mot deras priser eller sortiment, tvärtom.
Om mitt inlägg gör någon påverkan hos andra så är det troligen sämre för min affär då jag säger att dom har det bra när det gäller priser och det är det kunden väljer först. Om ni nu fortsätter att tror att jag talar skit om dom då jag är konkurrent så föreslår jag att ni kommer med bättre argument till att jag bör vara tyst.
#24 - 14 oktober 2004 16:19
Men herregud... Vad spelar det för roll om Royal jobbar i en djuraffär? Det finns väll Volvo handlare som kör Saab?! Tycker absolut att man ska bli bemött bra i alla äffärer, oavsätt om man jobbar i branchen. Expeditien är där för att få kunden att känna sig välkommen m.m. Annars kunde man ju slopa att ha expiditer och ha internet affär i stället.

Jag kan själv inte se varför Royal skulle vilja prata illa om en konkurrent. Han jobbar där, som han sagt, bara extra och borde inte bry sig ett skit hur bra det går för vare sig Mammut Zoo eller den han jobbbar i.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 14 oktober 2004 16:24
Kan vi vara överens med det?

Det är inte det som det handlar om - utan att du jobbar hos en konkurrent som tjänar mer pengar om andra affärer får mindre med kunder. Därför är du inte trovärdig utan skall hålla tyst ifrågor som denna.
Min fråga kvarstår var jobbar du?

Jag kan själv inte se varför Royal skulle vilja prata illa om en konkurrent. Han jobbar där, som han sagt, bara extra och borde inte bry sig ett skit hur bra det går för vare sig Mammut Zoo eller den han jobbbar i.

Därför att hans affär får sälja mer om konkurrenterna får dåligt rykte - det handlar om trovärdighet.
Själv vågar han ju inte en tala om var han jobbar.

E man i branchen får man knipa tyst!

Givetvis skall man inte bli illa bemött någonstans, men som skrevs innan så faller trovärdigheten fullständigt.

I det nya Zoopet så kommer det ju en ganska omfattande avdelning där man på ett seriöst sätt skall kunna sätta betyg på olika akvarieaffärer och även internetbutiker.
Där kommer vi att vara väldigt noggranna med att ange regler för vilka som inte får recensera. Dels så är ju detta viktigt för att det i sig skall bli en objektiv bedömning och dels tappar ju hela bedömningen i trovärdighet om det skulle visa sig att recensenterna är ekonomiskt involverade i branschen.

Ingen kan ju heller vara helt objektiv även om vi ofta tror oss vara det. Hur skulle t.ex. jag på ett objektivt sätt kunna jämföra Akvarieguiden och Zoopet. Utifrån min utgångspunkt är jag kanske objektiv när jag anser att Zoopet är bättre eftersom Zoopet är uppbyggt på det sätt som jag vill att en akvariehemsida skall se ut.
På samma sätt är då de som står bakom Akvarieguiden lika objektiva när de anser att Akvarieguiden är bättre, eftersom de byggt upp en sida som överenstämmer med hur de vill att en akvariehemsida skall se ut.
Ingen av oss är självklart objektiv i en sådan fråga och vi uttalra oss inte heller om varandra - utan det är ju upp till utomstående att avgöra.
#26 - 14 oktober 2004 16:37
utan att du jobbar hos en konkurrent som tjänar mer pengar om andra affärer får mindre med kunder

Nu fortsätter du att haka upp dig på det här med konkurrenter
vilket mina inlägg INTE handlar om. Jag får samma lön varje
månad, om det går dåligt för en annan butik så påverkar det
inte mig. Hade jag däremot varit chef för butiken så har du
rätt till att säga att jag ska vara tyst, för då hade jag
troligen tjänat på att det går dåligt för den andre.

Ännu en gång vill jag påpeka att mina tidigare inlägg handlade
om hur jag ansåg som kund hur butikens personal betedde sig.

Du har ingen rätt att säga att jag ska vara tyst när mina inlägg
inte handlar om det du själv påstår.

Därför att hans affär får sälja mer om konkurrenterna får dåligt rykte

Ännu en gång så har jag talat ut från kundens synvinkel samt att
jag inte skulle tjäna något på det att tala skit om dom om jag nu
varit ute efter det, vilket jag ännu en gång påpekar att jag inte är.

Själv vågar han ju inte en tala om var han jobbar

Det har inget med om jag vågar eller inte. Jag har klargjort flera
gånger att jag kritiserar dem som kund, därför lämnar jag min butik
utanför detta då den inte har något med ämnet att göra.

Kan du förstå det?

Och för att avsluta detta:
Om jag skulle säga upp mig från mitt jobb, skulle jag plötsligt då
få säga hur mycket skit som helst utan att du reagerar och drar
felaktiga slutsatser?
#27 - 14 oktober 2004 16:41
Är detta demokratiskt kjell? Jag tror att det kommer leda till att många begränsar sina profiler och är noga med att inte säga var man jobbar, bara för att man vill rösta. Är jag objektiv om jag är bästa kompis med, låt oss säga Patrick på PWSS, och röstar på hans affär?
Hur ska du kunna kontrollera allt detta? Att göra så att vissa inte får rösta pga var man jobbar kommer inte hålla. Jag tror att det kommer leda till att forumet begränsas eftersom alla måste vara objektiva.
#28 - 14 oktober 2004 16:46
<b>Hade jag fått bestämma så hade denna tråd varit låst för längesedan.</b>

Bara pajkastning som inte leder någonvart. Vi har något som kallas för yttrandefrihet men ibland bör den begränsas. Jag vet hur lätt det är att glida in med inlägg efter inlägg i en diskussion som inte leder någonvart och tyvärr så ser man det inte alltid själv när man är mitt i alltihopa. Men det syns väldigt väl för oss andra.

<b>Love and peace grabbar!</b>
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 14 oktober 2004 16:50
Jag får samma lön varje månad, om det går dåligt för en annan butik så påverkar det inte mig.

Din affär kanske ligger illa till ekonomiskt och du riskerar att få sparken - vad vet jag - du vägrar ju t.o.m. tala om för vilket konkurrentförtag du jobbar.

Om jag skulle säga upp mig från mitt jobb, skulle jag plötsligt då få säga hur mycket skit som helst utan att du reagerar och drar felaktiga slutsatser?

Ja om du inte längre jobbar hos ett konkurrerande företag utan med något helt annat så skulle du med bibehållen trovärdighet kunna uttala dig om olika affärer.
Därmed inte sagt att du därmed får prata hur mycket skit som helst som du skriver eftersom det finns tryckfrihetslagar.

Därmed anser jag denna tråd vara avslutad - förtal av konkurrerande företag är inte acceptabelt i Zoopets forum, lika lite som reklam för "egna" företag.
Vill någon göra det får han/hon söka sig någon annanstans - i fortsättningen kommer det till att leda till avstängning.
#30 - 14 oktober 2004 16:50
Hejja Marie!
Lås tråden....
#31 - 14 oktober 2004 16:53
Din affär kanske ligger illa till ekonomiskt och du riskerar att få sparken - vad vet jag - du vägrar ju t.o.m. tala om för vilket konkurrentförtag du jobbar.

Ännu en gång speklulerar du. Lite synd att du tror att jag sitter
och ljuger här för min egen vinning, framför allt när jag inte
nämner där jag jobbar. Jag måste vara skicklig på att "peka" var
alla andra ska gå istället för den affär jag tidigare sagt har
bra priser och sortiment.

Därmed anser jag denna tråd vara avslutad - förtal av konkurrerande företag är inte acceptabelt i Zoopets forum, lika lite som reklam för "egna" företag.

Härligt att veta att jag inte gjort något sådant.
Jag kan känna mig lugn framöver då jag håller mig
till dina regler, Kjell.

Jag ser helst att du svarar på Simosaurus inlägg innan du låser
tråden så att du inte lämnar något ouppklarat. Vet en del adminer
som flyr undan med "låsknappen". ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 14 oktober 2004 16:58
Är detta demokratiskt kjell? Jag tror att det kommer leda till att många begränsar sina profiler och är noga med att inte säga var man jobbar, bara för att man vill rösta. Är jag objektiv om jag är bästa kompis med, låt oss säga Patrick på PWSS, och röstar på hans affär?

Hur ska du kunna kontrollera allt detta? Att göra så att vissa inte får rösta pga var man jobbar kommer inte hålla. Jag tror att det kommer leda till att forumet begränsas eftersom alla måste vara objektiva.

Detta är ingen demokrati - jag själv (och Christian) är juridiskt ansvariga för vad som skrivs här.
Förtalas någon eller några så är det vi som straffas.
Självklart har du helt rätt i att detta är svårt för att inte säga oerhört svårt att kontrollera, men oftast kryper det för eller senare fram vem som ligger bakom (vi har tidigare uteslutit folk för liknande saker).
Alternativen är tre
1/ att antingen stoppa alla skriverier, positiva som negativa om företag i branschen. Detta tycker jag dock vara en tråkig väg eftersom forumet blir mindfre informativt.
2/ tillåta allt och vänta tills det smäller - dvs vi blir stämda. Denna väg väljer inte vi - då lägger vi hellre ner Zoopet.
3/ eller som vi gör nu. Försöka att vara vaksamma och ha en så noggran kontroll som möjligt och hoppas att det räcker.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 14 oktober 2004 17:08
Härligt att veta att jag inte gjort något sådant.

Jag kan känna mig lugn framöver då jag håller mig

till dina regler, Kjell.

Problemet är väl snarare att jag inte anser att du gör det i denna tråd, men om du fortsättningsvis följer vår (min och Christians) bedömning av våra egna regler och inte din egen tolkning av dessa så blir det inget problem för dig i framtiden[;)]
Ha en bra kväll - och härmed låses också tråden på allmän begäran eftersom vi alla börjar bli trötta[:-89]

Annons