Hej,
Tjohoo! Idag såg jag det första lilla simmande/upptäktsfärdande lilla ynglet (Interruptus) och vad fint det var!! Ca 1cm och brunt, med svarta ränder.:D
...Men är det normalt att mamman jagar ynglen, som om de vore mat åt henne?:confused: Jag såg henne jaga ynglet och hon missade ett par gånger då ynglet var snabbare och han gömma sig. Hon simmade rakt in i glaset, där ynglet var, så det small i glaset. Hade stackarn kommit emellan hade det väl dött? Det verkade allt annat än "yngelvårdande" i alla fall...:mad:
Jag undrar nu hur jag ska inreda yngelkaret, den dagen alla ynglen är ute och mamman är flyttad tillbaka till stora karet?
Måste/bör man t ex ha grus på botten i ett yngelkar? (Karet står på en mörkrun bänkskiva). Ska man lämna ett par enskillda kolstenar, som de kan simma runt?
Jag har ett par grottor i karet idag, då mamman fortfarande är kvar och ännu har en kraftig påse under hakan... Har höra att för mycket inredning/gömställen i ett ynglekar bara är av ondo, då ynglen kan bli aggresiva och börja försvara revir mot varandra.
-När är det lämpligt att börja mata med nykläkt Artemia? Redan nu, eller då alla är ute?
-Hur ofta bör jag byta vatten åt de små, i mitt 63liters yngel-akvarium? Har hört att fiskarna utsöndrar något ämne och att om koncentrationen av det ämnet blir för stort, så slutar fiskarna växa... (Man ska alltså inte ha ett för litet yngelkar om man vill att fiskarna ska bli fullstora). Jag tror alltså att man kan dryga ut koncentrationen av ämnet, genom lite tätare vattenbyten... [:o]
Även andra bra tipps mottages tacksamt!:)
Tacksam för svar/synpunkter!
Matts