Malwi i 450L?

#1 - 20 november 2006 14:33
Hejsan har fått mig ett 450L och ja hade tänkt ha malwi , ungefär 3 sorter? vilka kom med bra förslag MVH / Sebastian;)
#2 - 20 november 2006 14:44
hur månnga honor och hanar ska ja ungefär ha? MVH / Sebastian
#3 - 20 november 2006 15:08
golden, rödsebra och blå johanni tycker vi är finast. Men så är det de vi har oxå. :)

4-5 hanar totalt så de kan ha ett bra revir var. 1-3 honor per hane.

Ha sen gärna ett gäng ansistrusar som kan städa efter cikliderna.

Många grottor i olika storlekar rekomenderas.

Du kommer inte från göteborgsregionen och ska till auktionen, det kommer många fina malawisar dit.
#4 - 20 november 2006 15:10
_Lena_ skrev:
golden, rödsebra och blå johanni tycker vi är finast. Men så är det de vi har oxå. :)

4-5 hanar totalt så de kan ha ett bra revir var. 1-3 honor per hane.

Ha sen gärna ett gäng ansistrusar som kan städa efter cikliderna.

Många grottor i olika storlekar rekomenderas.

Du kommer inte från göteborgsregionen och ska till auktionen, det kommer många fina malawisar dit.

Jepp håller med, men istället för johanni har jag socolofi :p :D

EDIT-- Haha lite kul att du väljer malawi fast de inte kommit som förlag i din andra tråd :) Bra val! :D

//MVH Tulle
#5 - 20 november 2006 15:16
hehe:D kan ngn ge bilder typ på ett malwi-kar ska se ut mVH/ sebbe
#6 - 20 november 2006 15:25
hur ja ska bygga upp osv, tacksam för ja ska handla på fredag behöver svar.
#7 - 20 november 2006 19:09
Skulle faktis behöver hjälp;> Kan man ta vanliga stenar i naturen tex vid en kanal och lägga i akvariumet eller ska de bara vara kalksten?
#8 - 20 november 2006 19:48
Det behöver definitivt inte vara kalksten men man får inte plocka sten hur som helst i naturen.
#9 - 20 november 2006 19:50
#10 - 20 november 2006 20:11
Bilder på mitt malawikar finns på min zoon
l
l
l
V
Där är lito olika, hade först kalksten o nu röd lavasten. :D

//MVH Tulle
#11 - 20 november 2006 20:41
Så här ser vårt ut:

Som du ser kan det se ut lite hur som helst, men grundreglerna är väl mycket sten och gömställen, växter är inte nödvändigt (vill du kan du ha tåliga växter typ javaormbunke och anubias) och gärna fint grus (så att de kan gräva).

Jag ser det även som en fördel om man har mörka färger i karet, och något lysrör som får fiskarnas färger att synas bra, Power Glo tycker jag är fint, gärna i kombination med något lite gulare rör.

har man inga växter finns en viss risk för mycket alger, så en tålig algätare som tex Ancisturs kan vara att rekkomendera.

vad det gäller sorter kan du ju ha rätt många olika i 450 liter, men det blir snyggast (tycker jag) om man har många av varje art, och har färre arter, än om man blandar. En snygg balnding i ditt kar kunde vara Blå delfinciklid och golden, tex.
#12 - 20 november 2006 21:58
Okej tack för alla svar de var riktig goa. Kan komma med bilder på fredag/lördag om ja har fått upp akvariumet:-D MVH / Sebastian
Bilagor:
#13 - 20 november 2006 22:06
Jaopp bilder är alltid kul :D

//MVH Tulle
#14 - 21 november 2006 06:26
aa:) kommer någ börja med golden och blå delfinciklid passar rödzebra in där ? MVH / Sebastian
#15 - 21 november 2006 09:32
Jadå, det ska nog inte vara några problem. typ tio golden, tio rödzebra och tio delfinciklider (fast sen är det nog rätt fullt, delfincikliderna blir ju rätt biffiga)
#16 - 21 november 2006 12:55
Hehe tack så jätte mycket , de lät ganska mycket;D men kommer börja lite snålt faktis kommer typ bara börja med 5 golden & delfinciklid av dom men hur ser man skilnad på dom så ja inte köper för mycket av hanar/honor MVH / Sebastian
#17 - 21 november 2006 14:09
Det är rätt knepigt, med båda arterna, speciellt om de inte är fullvuxna. Goldenhanar är i regel lite strakare i färgerna, och har iblandett svart band som går hela vägen längs med ryggfenan, ända ut i spetsen. honorna kan ha samm band, men det går inte hela vägen bak.
delfinciklider är sårt när de är små, men hanarna får ju panpuckel.
#18 - 21 november 2006 14:45
Tänk på att sen möblera om lite i akvariumet varje gång du lanserar nya fiskar (iaf nya malawis malar brukar funka fint) så att de nya inte blir mobbade.
#19 - 21 november 2006 22:37
Tackar har bestämt mig helt och hållet nu håller tummarna för de ska bli bra:D MVH / Sebastian

Annons