Maltips?

#1 - 15 januari 2007 22:21
Hej!

Jag hade tänkt skaffa mig en eller två lite större malar, c:a 15-25 cm i längd, till mitt stora kar.

Är ute efter någon sort som städar litegrann på bottnen och som inte är någon jätterädd mal när det kommer till andra fiskar. Akvariet är på 400 liter, har engelsk sjösten som bottenmaterial, lagom med växter, rötter och några gömställen [skall ordna en grotta/kruka till dem dock].

Karets nuvarande invånare:

1 guldfisk.
3 slöjstjärtar.
1 klogroda.
3 saxrasboror.
1 kampispar.
7 sebrafiskar.
3 siamesiska algätare.
2 små ancistrus.
c:a 30-40 glödbandstetror.
& 2 sebraciklidsyngel som jag hoppas bli av med mkt snart....

Ja!

Som sagt, en större mal, anpassningsbar och tålig, gärna snygg, helst inte alltför dyr - vad tror ni? Vet att det är svårt att ge tips men låt mig gärna få höra lite om era favoritmalar och liknande. :)
Guest
#2 - 15 januari 2007 22:45
en som jag kom och tänka på som oftast visar sig och uppfyller dina krav är L075 hemiancistrus/peckoltia sabaji blir runt 20cm. även baryancistrus arter uppfyller dina krav tycker ja

Kolla på artregistret på www.goc.se
Bilagor:
#3 - 16 januari 2007 22:48
hej jag fick en gibiseps tror jag den heter häromdagen som är 35-40 cm och den verkar väldigt trevlig åker och visar upp sig och städar hela tiden :)
#4 - 18 januari 2007 06:56
Lutt skrev:
en som jag kom och tänka på som oftast visar sig och uppfyller dina krav är L075 hemiancistrus/peckoltia sabaji blir runt 20cm. även baryancistrus arter uppfyller dina krav tycker ja

Kolla på artregistret på www.goc.se

Baryancistrus vill ha väldig cirkulation i karet och fanns det inte kampfiskar i karet som inte vill ha någon vattenrörelse alls...
#5 - 18 januari 2007 09:54
Jag har ett sällskapskar med bla scalarer (mao inte så stark cirkulation) och har en L134 och en L141. L141 ska ju tydligen kunna trivas väldigt bra utan stark cirkulation, och L134 verkar occkså trivas bra:) 134 blir väl runt 11 och 141 runt 15 cm..

/Hans

Annons