malr med zebra seklider

#1 - 17 februari 2005 11:01
HEJ....jag undar om man kan ha malar med zecra seklider för jag har hört att zebra seklider kan vara vålsamma vid parning
#2 - 17 februari 2005 11:45
japp, jag kunde inte ha nån mal i mitt sebraciklidakvarium, faktum var att jag inte kunde ha någon fisk... men då hade jag ju ett 170 liters med ett par och massa barn...
#3 - 17 februari 2005 20:07
Jag har 4 knorrmalar, två segelfens pleco, en albino pleco, två clown pleco, fyra vändmalar, tre pictus och två gökmalar i mitt akvarium med malawi ciklider (200L). Har även två pilnäbbar och två hummrar i samma akvarium. Vist kan cikliderna vara elaka men jag rekomenderar att inte skaffa små malar som tex. pansarmalar. Mina ciklider, (röd hongi, kameliont, lombardoi, röd-zebra, golden och johanni) är alla par och är allt mellan 5-8cm nu. Kommer bli runt 10-14cm stora. Skaffa malar som blir kanske i samma längd eller större än dina fiskar, men jag kan inte lova att dina ciklider håller sig sams med dem. För mig fungerar det utmärkt!

//Camilla
#4 - 17 februari 2005 23:02
[QUOTE=C.Ciklid]Jag har 4 knorrmalar, två segelfens pleco, en albino pleco, två clown pleco, fyra vändmalar, tre pictus och två gökmalar i mitt akvarium med malawi ciklider (200L). Har även två pilnäbbar och två hummrar i samma akvarium. Vist kan cikliderna vara elaka men jag rekomenderar att inte skaffa små malar som tex. pansarmalar och malar som inte är så stora. Mina ciklider (12st) är allt mellan 5-8cm nu och kommer bli runt 10-14cm stora. Skaffa malar som blir kanske i samma längd eller större än dina fiskar, men jag kan inte lova att dina ciklider håller sig sams med dem. För mig fungerar det utmärkt!

//Camilla[/QUOTE]

ciklider är ju olika, just sebror är ju ju ruskigt aggresiva, hade en mal som var många ggr större än mina sebraciklider o han fick rejält med spö innan han fick komma till ett lugnt sällskapsakvarium...
#5 - 18 februari 2005 07:34
Visst kan du ha det. Sen beror det väl på hur stort karet är?

Jag har 450L med ett Zebraciklidpar, ett Jackdempsey par, Eldbukar och 5 st Ancistrusar. Zebrorna har yngel sådär var 14 dag men bryr sig inte om Malarna alls. Faktum är att ca 20cm från Zebrornas grotta så brukar min största ancistrus hane ligga och vakta rom.

Men som sagt det går nog bra, se bara till att det finns extra många gömställen i början så dom kan komma undan.

Annons