Malmat

#1 - 22 oktober 2006 20:15
Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som vet något som är effektivt att mata sina malar med för att få dem att växa lite snabbare. (Tex. räkmix för malar eller liknande).

undrar även om någon vet någonstans man kan köpa lite ovanligare malar i malmö trakten.

Har just nu:

5st Ansistrus
1st L001
1st bluespoted
1st greenghost L200

M.V.H Linus
#2 - 22 oktober 2006 20:17
gurka, squash, broccoli, ärtor, "maltabletter" räkmix..
finns mycket bra mat man kan/ska mata sina malar med.
#3 - 22 oktober 2006 20:25
Tack så Mycket andreassofus.

Men du vet inte vart man kan hitta ett räkmixrecept specielt utformat för malar?

M.V.H Linus
#4 - 22 oktober 2006 20:28
nej,, vet inte om det finns nåt speciellt recept just till malar men...
har ett recept som du kan få som jag kör med i alla fall.

500g räkor med skal,
400g vitfisk
500g Ärtor
500g spenat
5 droppar mulitivitamin
100g gelantinpulver+ 2,5dl vatten
spirulinapulver om man vill..
#5 - 22 oktober 2006 20:31
Okej tack så mycket men vad vilken sorts multivitamin skall jag använda och kan inte malarnas munnar ta skada av kylan?

M.V.H Linus
#6 - 22 oktober 2006 20:35
multivitamin för gnagare går bra.. du köper den i djuraffärerna..
vilken kyla menar du? menar du från den frysta räkmixen?

bryt av en bit och lägg biten i en liten skål eller nåt med lite ljummet vatten i så tinar de fort.. man ska inte ge fiskarna fryst mat..

sen förstår du att man ska köra allting i en mixer väl? så att det blir en jämn massa.
sen kan du ta vanliga fryspåsar och platta ut maten i, så du får en kaka som är kanske 0,5cm
#7 - 22 oktober 2006 20:40
Okej ja jag förstod att allt skulle ner i mixern ;).
Men om man tinar upp mixen blir den inte svår för malrna att äta då eftersom dom har en sugmun?

M.V.H Linus
#8 - 22 oktober 2006 20:43
nej de går allt bra.. då får dom ju fortare i sig maten :)
men just räkmix hör väl inte till de vanliga att man matar malarna med.

det är nog bättre o mata med grönsaker.
många malar är väl mer eller mindre vegetarianer. (rätta mig om ja har fel)
#9 - 22 oktober 2006 20:46
ja det stämmer väl ganska bra att dom är vegitariander men problemet är ju att grönsaker innehåller mestadels vatten.

Och jag tycker ju själv inte om grönsaker så det vore ju synd att plåga dom med att trycka i dom sånna onyttigheter hehe ;)

M.V.H Linus
#10 - 22 oktober 2006 20:48
det finns massor vitaminer och dyligt i grönsakerna som är jättebra för malarna.. sen älskar dom o äta grönsaker.
se till att inte ha grönsakerna i karet mer än ett dygn eller så.

brukar även trä grönsakena på en sked så att dom sjunker till botten.. dom flyter annars
#11 - 22 oktober 2006 20:52
okej tack för alla svaren och tipsen.

M.V.H Linus
#12 - 22 oktober 2006 21:14
linkie1986 skrev:
Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som vet något som är effektivt att mata sina malar med för att få dem att växa lite snabbare. (Tex. räkmix för malar eller liknande).

undrar även om någon vet någonstans man kan köpa lite ovanligare malar i malmö trakten.

Har just nu:

5st Ansistrus

1st L001

1st bluespoted

1st greenghost L200

M.V.H Linus

En av de viktigaste förutsättningarna för att malar ska växa är bra syrerikt vatten med jämn vattenkvalité i hela akvariumet och sedan mata med foder som ej skitar ner för att bibehålla bra vatten t.ex en bra Wafers som du kan hitta hos Håkanstorps Zoo. (http://www.mm-design.se/3.html)

Vi har dåliga erfarenheter av räkmix till malar, vet inte om det berodde på skalen som alltid finns bitar av, problem även med köpt räkmix, så vi vågar inte använda detta mer.

Det pratas även om att gelantin eller havregrynsgröt som bindemedel ska vara mindre bra, men detta har jag inte verifierat.

Lycka till.

//Calle
#13 - 22 oktober 2006 21:18
amazonfarmen,, vad är wafers för något?
#14 - 22 oktober 2006 21:30
amazonfarmen,, vad är wafers för något?

Wafers är bottentabletter som oftast (tror jag) är ganska platta.:)

Det brukar finnas både AlgWafers (som nästan alla våra malar ratar) och dem som har blandat innehåll.
Dock så har vissa en förmåga att lösa upp sig väldigt snabbt, vilket gör att malarna inte får i sig så mycket + att det skitar ner vattnet/bottnen mycket.

//Calle
#15 - 22 oktober 2006 21:33
tänkte det samma hehe
#16 - 22 oktober 2006 21:33
tror ja har sett sånt i så fall.. en förpackning med platta (som ett tjockt papper) långa grön bruna saker som ser ut som hoppressade alger eller tång eller nåt sånt??

är de rätt?
#17 - 22 oktober 2006 22:33
tror ja har sett sånt i så fall.. en förpackning med platta (som ett tjockt papper) långa grön bruna saker som ser ut som hoppressade alger eller tång eller nåt sånt??

är de rätt?

Det finns lite olika typer, på bilden kan ni se två olika om ni tittar noga den mörka är Tropical AlgeaWafers, den ljusare Sera O-Nip (mer tablettformad som en liten brustablett i storlek/form).
Vet inte om dessa är så bra,, ni ser ju vad som har hänt musen:D :D :D

Här finns en större bild.
http://www.amazonfarmen.se/Zoopet/dead-mice-2.jpg

//Calle
#18 - 22 oktober 2006 22:34
haha ska nog skippa o testa just den här typen i alla fall :p
nej de va ju inte den här typen som ja har sett i alla fall. men som sagt så finns det väl olika typer.
#19 - 22 oktober 2006 22:40
haha ska nog skippa o testa just den här typen i alla fall :p

nej de va ju inte den här typen som ja har sett i alla fall. men som sagt så finns det väl olika typer.

Det finns även sorter som är väldigt tunna och mindre, tror Sera kallar dem Catfish Chips.

//Calle
#20 - 23 oktober 2006 13:32
Tropical algee waffer är en utsökt föda för malar tycker jag och har inte haft döda malar pågrund av detta men dock skall man uppmärksamma att man inte enbart skall mata med ensidigt foder malar äter ju flingor, räkmix(som oxå mina äter med glädje) gurka är en glädjespridare då alla malar och räkor tillsamans tuggar i bunke på dessa en 10cm gurkbit med en sked igenom för att sänka den den är oftast borta dagen efter, ärtor(skalade) det är en sugkaramell hehe där de plockar åt sig och simmar iväg.
Jag matar även med nykläckt artemia frusen som levande svrta mygg dafhnier ja lite blandat i fryst foder, sen att man har stockar i karet, jag e ingen duktig på namn men har en stor röd fin stock i karet vilket ger mina "vanliga" aniscar fin rödbrun färg och min Gula verkligen gulfärg, i mitt yngel kar för malar ligger det blandade träbitar och de är förtjusta i dem...
Men att algee waffer skulle vara dödliga för fisk(möss vet jag inte, men äter de ensidig foder så kanske =O)) har jag iaf inte lagt märke till och de får alla sånna waffer min discusar tuggar gärna på dem om man krossar dem lite och all annan fisk med.
Men som Calle säger syrerikt och friskt vatten ser till att de växer bra och snabbt

Jag har
L204 nytt par =O)
L201 Nytt par =O)
guld ansistrus 2 par
vanlig brun ansistrus 1 par
#21 - 23 oktober 2006 13:53
*lånar tråden*

Vilken är segelfenspleco´s favoritmat?
Mvh Daniel
#22 - 23 oktober 2006 21:58
peterhaack skrev:
sen att man har stockar i karet, jag e ingen duktig på namn men har en stor röd fin stock i karet vilket ger mina "vanliga" aniscar fin rödbrun färg och min Gula verkligen gulfärg, i mitt yngel kar för malar ligger det blandade träbitar och de är förtjusta i dem...

Vad har du för "stockar" i karen som ger dina malarna sina färger:confused: :confused:

peterhaack skrev:

Men att algee waffer skulle vara dödliga för fisk(möss vet jag inte, men äter de ensidig foder så kanske =O)) har jag iaf inte lagt märke till och de får alla sånna waffer min discusar tuggar gärna på dem om man krossar dem lite och all annan fisk med.

Detta är absolut inget jag har påstått:( , dock så har jag sagt att våra malar ratar dessa (ca 20 olika arter L-malar, ej några Ancistrus sp.) och hur bra de är, det kan jag inte uttala mig om, man kan inte påstå att dessa är super till alla malar, kanske till "vanliga" Ancistrus sp., men visst det är säkert bättre att ge ens malar vad som helst, än inget alls som många tyvärr gör 8av okunskap), ja då under förutsättning att de inte blir liggans i karet och skitar ner vattnet.

Men får helt enkelt prova sig fram till något som fungerar med ens egna fiskar, i vissa fall kanske det bli strul och då får man vara uppmärksam.:)

//Calle
#23 - 24 oktober 2006 04:35
Vad har du för "stockar" i karen som ger dina malarna sina färger:confused: :confused:

Ja vanliga mangrove och ngn som är röd i sig själv, vad blev du fårvånad för, du vet väl att de tar lite färg efter vad de tuggar visst de blir inte gröna av algtabletter eller orange av artemia, men färgen blir starkare av vad de äter, det borde ju inte förvånad dig som är inbiten malfantast =O))

Detta är absolut inget jag har påstått:( , dock så har jag sagt att våra malar ratar dessa (ca 20 olika arter L-malar, ej några Ancistrus sp.) och hur bra de är, det kan jag inte uttala mig om, man kan inte påstå att dessa är super till alla malar, kanske till "vanliga" Ancistrus sp., men visst det är säkert bättre att ge ens malar vad som helst, än inget alls som många tyvärr gör 8av okunskap), ja då under förutsättning att de inte blir liggans i karet och skitar ner vattnet.

Men får helt enkelt prova sig fram till något som fungerar med ens egna fiskar, i vissa fall kanske det bli strul och då får man vara uppmärksam.:)

//Calle

Jag tog det på detta "Det finns lite olika typer, på bilden kan ni se två olika om ni tittar noga den mörka är Tropical AlgeaWafers, den ljusare Sera O-Nip (mer tablettformad som en liten brustablett i storlek/form).
Vet inte om dessa är så bra,, ni ser ju vad som har hänt musen:D :D :D"

Men var inget illa menat om det nu är så du fångar det budskapet!

kanske till vanliga ancistrusar skriver du, men jag skriver ju det med att mina L204 och 201 oxå äter dessa samt mina vanliga fiskar, sen om det är super eller inte men vad jag vet så matade ni ganska mycket med dessa och då åt era malar av detta fodret, men ni har kanske tillagat gourmet mat ist så de blivit kräsna :D, man skall inte skämma bort dem för mycket ;)
#24 - 24 oktober 2006 07:55
peterhaack skrev:
Ja vanliga mangrove och ngn som är röd i sig själv, vad blev du fårvånad för, du vet väl att de tar lite färg efter vad de tuggar visst de blir inte gröna av algtabletter eller orange av artemia, men färgen blir starkare av vad de äter, det borde ju inte förvånad dig som är inbiten malfantast =O))

Självklart vet jag att foder påverkar fiskens färg, men att rötter skulle påverkar malars färg har jag aldrig hört, det var därför jag frågade, så återkom gärna med fakta ang detta:)

peterhaack skrev:

Jag tog det på detta "Det finns lite olika typer, på bilden kan ni se två olika om ni tittar noga den mörka är Tropical AlgeaWafers, den ljusare Sera O-Nip (mer tablettformad som en liten brustablett i storlek/form).

Vet inte om dessa är så bra,, ni ser ju vad som har hänt musen:D :D :D"

Men var inget illa menat om det nu är så du fångar det budskapet!

kanske till vanliga ancistrusar skriver du, men jag skriver ju det med att mina L204 och 201 oxå äter dessa samt mina vanliga fiskar, sen om det är super eller inte men vad jag vet så matade ni ganska mycket med dessa och då åt era malar av detta fodret, men ni har kanske tillagat gourmet mat ist så de blivit kräsna :D, man skall inte skämma bort dem för mycket ;)

Att du kan får det jag skrev till att jag påstår att jag anser att AlgeaWafers skulla vara dödliga för fiskar, (dock inte så bra för musen[B)] . men det är en annan sak!), det fattar jag inte:confused:
Det jag har sagt är "Vet inte om dessa är så bra,," detta efter våra erfarenheter, och JA vi har matade med denna typen av foder ett tag, men som du vet så var det få av våra malar som verkligen åt dem.

//Calle
#25 - 24 oktober 2006 08:03
Självklart vet jag att foder påverkar fiskens färg, men att rötter skulle påverkar malars färg har jag aldrig hört, det var därför jag frågade, så återkom gärna med fakta ang detta:)

Har inga fakta på det, bara vad jag har märkt av själv(men e väl ingen fakta) då man först har små yngel i yngelburar utan rötter och sedan flyttar till kar med liten rot och de äter ju av dessa och som många vet färgar många rötter av sig och JAG tror mig veta att detta blir så med att de färgar ut fisken oxå.. precis som med mat varför skulle det vara annorlunda.

Att du kan får det jag skrev till att jag påstår att jag anser att AlgeaWafers skulla vara dödliga för fiskar, (dock inte så bra för musen[B)] . men det är en annan sak!), det fattar jag inte:confused:

Det jag har sagt är "Vet inte om dessa är så bra,," detta efter våra erfarenheter, och JA vi har matade med denna typen av foder ett tag, men som du vet så var det få av våra malar som verkligen åt dem.

//Calle

Skit samma så tolkade jag det iaf! med tanke på att du drog upp musen;)
#26 - 24 oktober 2006 08:23
peterhaack skrev:
Har inga fakta på det, bara vad jag har märkt av själv(men e väl ingen fakta) då man först har små yngel i yngelburar utan rötter och sedan flyttar till kar med liten rot och de äter ju av dessa och som många vet färgar många rötter av sig och JAG tror mig veta att detta blir så med att de färgar ut fisken oxå.. precis som med mat varför skulle det vara annorlunda.

Vad jag vet (ska dock undersöka detta) så finns det inget i rötter som nämnvärt påverkar fiskens färg, och att yngel sitter på roten beror oftast på att de vill känna sig trygga och söker samtidigt efter mat (som de flesta andra malar gör), vi har alltid en liten rot i yngelkassen för att de ska känna sig trygga.:p
En stressad mal är ofta blek i färgerna.

Att misstolka är lätt, därför är det bra att läsa en extra gång.[:o]

//Calle
Bilagor:
#27 - 24 oktober 2006 09:24
..jag matar alla mina ancistrusyngel med alguewafers. problemet är att de blir liggande till dagen efter, sen är de helt borta. Har prövat JBLs tabletter (minns ej namn) och nu senast tabletter för bottenlevande fiskar, märke Sera. De uppskattas men problemet är ju att alla tabletter förutom algue wafers är tokdyra!

amazonfarmen: om du matar med zuccini, hur ofta gör du det?
#28 - 24 oktober 2006 13:42
Jag har algewafers och min mal gillar det fasst det tar tid att äta upp.
Mvh daniel
#29 - 24 oktober 2006 19:12
lenis3 skrev:
..jag matar alla mina ancistrusyngel med alguewafers. problemet är att de blir liggande till dagen efter, sen är de helt borta. Har prövat JBLs tabletter (minns ej namn) och nu senast tabletter för bottenlevande fiskar, märke Sera. De uppskattas men problemet är ju att alla tabletter förutom algue wafers är tokdyra!

Har man många fiskar så kostar det, senaste året har vi gjort av med kanske 10kg Wafers...

lenis3 skrev:
amazonfarmen: om du matar med zuccini, hur ofta gör du det?

Har nog bara gett Zuccini någon gång för länge sedan, så jag har ingen uppfattning om hur ofta man kan/bör mata med detta.

//Calle

Annons