nu är jag trög, men gäller försäkringar generellt inte skador som uppkommit på grund av akvarier, eller är det bara om akvarierna inte förvarats/hanterats på ett korrekt sätt som försäkringen inte gäller?
tja....jag ringde runt till 4-5 bolag för ett par tre år sedan, och en av frågorna som jag hade var
just om möbeln, alla bolagen sa i princip samma sak:
1) Är det en möbel som är köpt i en affär som anger att det är en möbel som är till för XX-liter så är det ok.
såvida man inte ställer ett 400 liters kar på en möbel som i butiken angavs vara till ett 200 liters.
2) bygger man en egen möbel, så skall det vara byggd för att hålla belastningen. Problemet blir bevisbördan.
den kommer att läggas på kunden, dvs han/hon måste bevisa att man har byggt den enligt konstens regler.
dvs i princip måste man fota varje moment (varje skruv som skall in i möbeln) eller filma hela bygget.
rent krasst....det är inte många av IKEA's möbler som funkar rakt av för kar. De flesta måste moddas en del
för att klara belastningen.
men sagt det förr,,,,säger det igen...jag begriper inte det här...jag jobbade bara i 10 år på det bolaget....
...på deras utvecklingsavdelning....
.