Mallawi och Siamesisk algätare???!!!!!

#1 - 14 juli 2003 06:18
Hej!

Är inte den här kommbinationen välldigt underlig??
en kompis till mig testade att lägga ner en siammesisk algätare i sitt mallawikar.... jag sa att dettta endast fick ske om jag va med och kunde fiska upp den om de skulle bli aggresiva mot den... jag stod bered med 2st stora håvar och iaktrog noga vad som hände...... vilket va ...ingenting...?
malawicikliderna som är mellan 3-16cm (siamesen är ca. 8-10cm) kom såklart fram och kollade på den nya invånaren. De följde nyfiket efter den då den sökte igenom det nya karet, men inget tecken på aggresivitet från malawisarna. tillslut va den inte lika intressant längre och de lämnba den ifred....

Hur tror ni framtiden ser ut för den här siamesiska algätaren? är den mörk eller förvånansvärt ljus?

tacksam för svar och synpunkter!
#2 - 14 juli 2003 08:04
Har själv siamensis ihop med malwi (rödzebra) och det går för mig alldeles utmärkt. Siamensis är ju inte direkt någon timid fisk så vad gäller "temperament" tror jag inte den har några större problem om man inte har de allra hetsigaste cikliderna.

Det man däremot kan säga om siamensisen är att den kommer mycket mer till sin rätt om man har ett stim av den än bara nån enstaka. Det är vad jag har märkt i alla fall.

Kan väl säga att bland de fiskar jag har i det här karet (160L sällskapsakvarie med 5 rödzebra, 8 siamensis, 5 ameca splendes och två ancistrus.) så är de enda artöverskridande konflikter jag sett att zebrarorna ibland är på och "puffar" på ancistrusarna ifall dessa är framme dagtid. I övrigt verkar fiskarna alla ha hittat sina egna nicher och ignorerar varandra rätt fett.

/Bjorn
#3 - 14 juli 2003 08:20
Hej!
ok tack! va bra.. jag ahr nämligen 2siameser jag vill bli av med... då kan ju han ta dem oxå så har han 3st... inget stimm men en liten grupp kanske...

TACK för svart!
#4 - 18 juli 2003 09:13
Beror tydligen helt på storlek på Malawi resp Siameserna.

Jag har två ganska stora Venustus (ca 15cm) som tyckte det var mäkta bra att jag släppte ned 5 st Siameser på ca 4cm i baljan.
I början gick det bra för siameserna är mycket snabbare än mina feta Venustus. Men det hindrade dem inte ifrån att försöka nafsa åt sig en lite då och då. Och det verkar som "Trägen vinner", för varje morgon jag vaknade så saknades det en Siames och nu är de alla försvunna.

Å några fler "fast food" siameser lär det inte bli. [:-21]
#5 - 18 juli 2003 09:24
Ursprungligen skickat av Thorlake

Beror tydligen helt på storlek på Malawi resp Siameserna.

Jag har två ganska stora Venustus (ca 15cm) som tyckte det var mäkta bra att jag släppte ned 5 st Siameser på ca 4cm i baljan.

Att släppa in så små fiskar till en så stor fisk som dessutom är en bakhålls-predator som livnär sig just på småfisk är nog ingen bra idé, nej...

Hade det rört sig om vuxna 15cm siameser hade det nog varit en annan historia.
Kan berätta att min sista siames nu är runt 7-8 cm, och får allt sämre humör ju större den blir - den spöar mina gobies och mina snäcklekare så fort den stöter på dem.

Jag tror inte jag kommer att köpa någon fler siames efter den här. Har bara varit problem med eländet.

Annons