Mallawi eller Tanganyika - HJÄLP !!!

#1 - 30 december 2005 21:34
Nu är drömakvariet beställt och kommer om ett par veckor, hela 475 liter skall ställas i vardagsrummet. Nu har dock den svåra beslutsångesten infunnit sig, Mallawi- eller Tanganyikaciklider :confused: Jag velar väldigt fram och tillbaka, å ena sidan så är ju Mallawiciklider så mycket mer färggranna och vackra, å andra sidan så verkar Tanganyikacilklider ha intressantare beteende. Dessutom så är jag intresserad av snäcklekare, verkar vara roliga fiskar!

Har dessutom fått för mig att Mallawi är något enklare för nybörjaren eller har jag missuppfattat detta?

Hjälp mig nu med argument för/emot de båda! Förslag på fiskbesättning emottages dessutom tacksamt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 december 2005 21:45
ena sidan så är ju Mallawiciklider så mycket mer färggranna och vackra, å andra sidan så verkar Tanganyikacilklider ha intressantare beteende.

Instämmer helt:D

Har dessutom fått för mig att Mallawi är något enklare för nybörjaren

Instämmer helt:D

Så inte gjorde jag ditt val lättare:confused:
#3 - 30 december 2005 21:47
[QUOTE=Loppan11]Nu är drömakvariet beställt och kommer om ett par veckor, hela 475 liter skall ställas i vardagsrummet. Nu har dock den svåra beslutsångesten infunnit sig, Mallawi- eller Tanganyikaciklider :confused: Jag velar väldigt fram och tillbaka, å ena sidan så är ju Mallawiciklider så mycket mer färggranna och vackra, å andra sidan så verkar Tanganyikacilklider ha intressantare beteende. Dessutom så är jag intresserad av snäcklekare, verkar vara roliga fiskar!

Har dessutom fått för mig att Mallawi är något enklare för nybörjaren eller har jag missuppfattat detta?

Hjälp mig nu med argument för/emot de båda! Förslag på fiskbesättning emottages dessutom tacksamt :)[/QUOTE]

Håller med dig. Har stått inför samma beslut. Fastnade på discus. Otippat :)
Oj. Mågna för nackdelar med de båda. En sak som är mer konkret. (rätta mig om jag har fel!!!) Att fylla ett kar med malawi går på mer än att fylla ett Tanganyika. Malawicikliderna trivs i större stim och när fiskmassan ökar så måste även filtermassan öka=ännu mer pengar.
#4 - 30 december 2005 21:49
Så inte gjorde jag ditt val lättare:confused:[/QUOTE]

Inte precis :D Får trösta mig med att jag har flera veckor på mig att bestämma mig, MYCKET surfande blir det fram tills dess. Utblandat med besök på Akvarieleasing för tittande förstås ;-)))
#5 - 30 december 2005 22:24
Jag skulle satsa på Tanganyika,,Har fått för mej att Malawi är mer argsinta.(Men det kanske är helt fel)..0m du vil ha en fin snäcklekare ska du köpa Lamprologus stappersi välldigt fina.:D
#6 - 30 december 2005 22:40
Genrellt sett är nog Tanganyika mer revirhävdande tror jag.. Jag slår ett slag för Tanganyika ifall du gillar att sitta å studera dina fiskar.. Jag har kommit på mej själv ibland att ja snöat in nån timme ibland... Händer nått hela tiden ..
#7 - 30 december 2005 23:32
Skaffa 2 akvarier så är problemet löst ;)
HazelCR
#8 - 31 december 2005 04:59
[QUOTE=Loppan11]Nu är drömakvariet beställt och kommer om ett par veckor, hela 475 liter skall ställas i vardagsrummet. Nu har dock den svåra beslutsångesten infunnit sig, Mallawi- eller Tanganyikaciklider :confused: Jag velar väldigt fram och tillbaka, å ena sidan så är ju Mallawiciklider så mycket mer färggranna och vackra, å andra sidan så verkar Tanganyikacilklider ha intressantare beteende. Dessutom så är jag intresserad av snäcklekare, verkar vara roliga fiskar!

Hjälp mig nu med argument för/emot de båda! Förslag på fiskbesättning emottages dessutom tacksamt :)[/QUOTE]

Förslag från mig blir,

Kör Malawi i 475:an och någon snäcklekare eller iaf någon substratlekare från Tanganyika i en 112:a , som du redan har.

Å till slut blir det kanske som Spaceace skriver.
#9 - 31 december 2005 09:56
Har tänkt på idén med Snäcklekare i ett att 112-liters karen men problemet är att maken vägrar att skiljas från sina Fembandsbarber :mad: . Och skulle jag placera dem i Endler-karet så skulle de ynglena snabbt försvinna, de är väldigt bra på att hålla ynglena borta från Guppy/Svärdbärarkaret idag. Och mina Endlers vill jag INTE vara utan! Tyvärr så har vi nu inte plats för fler akvarier :(

Förresten, varför anses Tanganyika vara svårare än Mallawi? Är det för att fiskarna över lag har mer temperament eller är det något mer?
#10 - 31 december 2005 12:55
[QUOTE=Loppan11]Har tänkt på idén med Snäcklekare i ett att 112-liters karen men problemet är att maken vägrar att skiljas från sina Fembandsbarber :mad: . Och skulle jag placera dem i Endler-karet så skulle de ynglena snabbt försvinna, de är väldigt bra på att hålla ynglena borta från Guppy/Svärdbärarkaret idag. Och mina Endlers vill jag INTE vara utan! Tyvärr så har vi nu inte plats för fler akvarier :(

Förresten, varför anses Tanganyika vara svårare än Mallawi? Är det för att fiskarna över lag har mer temperament eller är det något mer?[/QUOTE]

hmm lite fundersam tycker de är lite fel att generalisera att Tanganyika skulle vara såvrare än mallawi. Det är ju så olika på vilken sorts fisk du skaffar... personligen så föredrar jag Tanganyika framför mallawi efter som att jag tycker att deras betende är så mycket mera intresant.. men om du vill ha akvariet mest bara för att det är vackert att titta på så kanske mallawi passar bättre..
#11 - 1 januari 2006 10:43
Sattsa på Tanganyika !

Jag upplever inte att Tanganyikaciklider är svårare än Malawi iaf fast så har jag ju inte haft malawi nångång.Fast det är svårt och få tag på Tanganyika. I Västerås där jag bor det finns det ca 4 st Tanganyika akvarium och Minst 100 st Malawi !!!
#12 - 1 januari 2006 11:03
Ska man ha ett stort färgglatt och livligt stim är malawi mycket bättre. Jag har ingen större erfarenheter av malawi men de verkar enklare att få en bra mix där. Tanganyika kan vara väldigt revirhävdande så ha du flera arter som lever i samma typ av miljö blir det bråk. Du kan antagligen inte ha lika många fiskar i ett tanganyika-kar som i t ex ett mbuna-kar.
#13 - 1 januari 2006 13:00
"Problemet" med malawi som jag upfattar det är att det finns så otroligt många snygga fiskar att man lätt överbefolkar karet med massa olika arter. Det är ju så kul med ny fisk att man får svårt att hålla tillbaka köplusten.

Själv har jag lovat att hålla högst tre arter i mitt 350 eftersom fler arter blir för rörigt, dock har jag nyligen inskaffat en fjärde art Pseudotropheus spec acei "ngara" den var ju så sabla snygg så jag kunde inte låta bli.

Annars tycker jag malawi är lätta att hålla, överdriv filter/pumpkapaciteten och se till att ha bra vatten samt mata varierat så ska det funka bra.

Om man sen försöker efterlikna deras naturliga habitat så får man ett riktigt intressant akvarium.

Jag har ingen erfarenhet av tanganyika dock skulle jag gärna prova snäckskalslekare om jag hade plats för ett 100 liters.

Lycka till med fiskvalet och ta god tid på dig med väljandet.
#14 - 1 januari 2006 13:06
sattsa på malawi!! i varje fall om du är ute efter att färglatt och livligt akvarium...jag tycker malawi är lite kul eftersom att honorna har ynglen i munnen och inte tanganyika tex (rätta mig om jag har fel!!).

annars så..har ju inte haft tanganyika själv men jag tycker att malawi är helt klart finare än tanganyika!!

lycka till!
#15 - 1 januari 2006 13:24
Det finns både mun och substratruvare i tanganyikasjön, tropheus är väl den mest kända munruvaren.
#16 - 1 januari 2006 13:25
[QUOTE=Malplacerad]Det finns både mun och substratruvare i tanganyikasjön, tropheus är väl den mest kända munruvaren.[/QUOTE]
OK! sorry:o :( [:O]
#17 - 1 januari 2006 13:48
<a href="<A href="http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577">Min">http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577">Min Zoon!</a>
#18 - 1 januari 2006 16:03
frontosor är också en mycket känd munruvare! men jag skulle iaf köra lite malawi... tycker det är roligare fiskar händer mer ;).. mer tempo
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 1 januari 2006 16:12
"Problemet" med malawi som jag upfattar det är att det finns så otroligt många snygga fiskar att man lätt överbefolkar karet med massa olika arter. Det är ju så kul med ny fisk att man får svårt att hålla tillbaka köplusten.

Instämmer - på det nu pågående ciklidutställningen i Göteborg så finns det flera akvarier med malawi - den absolut snyggaste kombinationen är akvariet med enbart Cyrtocara moorii (blå) och Labidochromis caeruleus (gula).
Orspråket - ju fler kockar desto sämre soppa - stämmer verkligen in på sammansättningen av alla akvarier.
#20 - 1 januari 2006 18:12
[QUOTE=Tom_N]frontosor är också en mycket känd munruvare! men jag skulle iaf köra lite malawi... tycker det är roligare fiskar händer mer ;).. mer tempo[/QUOTE]

nja tycker snarare tvärt om de händer mer i ett tanganyika...
#21 - 1 januari 2006 19:17
Jag tycker mbunas, enkelt att få till ett snyggt kar, och det är rätt mycket fart på mbunas också, samtidigt som de inte är direkt kräsna, bare sig med vatten eller mat. Finns dessutom oftast att tillgå i affären.
#22 - 1 januari 2006 19:21
[QUOTE=Nils Holmström]Jag tycker mbunas, enkelt att få till ett snyggt kar, och det är rätt mycket fart på mbunas också, samtidigt som de inte är direkt kräsna, bare sig med vatten eller mat. Finns dessutom oftast att tillgå i affären.[/QUOTE]

bara att instämma.. men som sagt de är ju bara att välja malawi färgrant går enkelt att få väldigt snygt vs tanganyika cikliders intresant betende beror ju helt på vad man är ute efter..
#23 - 1 januari 2006 19:32
Mitt val faller på Malawi av 2 ganska enkla anledningar: pris och tillgång.
#24 - 1 januari 2006 19:39
jag säger bara Tanganyika....speciellt frontosor, mycket fina och intressanta skapelser.
#25 - 1 januari 2006 20:15
475l är lite för trångt för frontosor.
#26 - 1 januari 2006 20:17
[QUOTE=henky]jag säger bara Tanganyika....speciellt frontosor, mycket fina och intressanta skapelser.[/QUOTE]

Men om de är munruvare så är dom ju mest som stora, svartvita malawi :p
#27 - 1 januari 2006 20:18
[QUOTE=Nils Holmström][QUOTE=henky]jag säger bara Tanganyika....speciellt frontosor, mycket fina och intressanta skapelser.[/QUOTE]

Men om de är munruvare så är dom ju mest som stora, svartvita malawi :p[/QUOTE]

Fast mycket lugnare....
#28 - 1 januari 2006 20:20
Lugnare och lugnare, de flesta Aulonocaror och haplisar är ju knappast lika stirriga som mbunas...
#29 - 1 januari 2006 22:09
Så himla roligt och lärande att läsa allt vad ni skriver, tack för alla inlägg! Tvekar fortfarande mellan Mallawi och Tanganyika men det lutar nog ändå mot det senare då jag prioriterar intressant beteende framför vackra färger :D . När det gäller tillgången så har jag ju turen att bo i Stockholm, Akvarieleasing har ett hyfsat stort utbud på Tanganyika (och ett jätteutbud på Mallawi...).

Har förstås tittat MASSOR på olika fiskar och de nedan är några favoriter, mottar gärna kommentarer på vilka av dessa som skulle gå att ha ihop. Akvariet är alltså på 475 liter och 160 cm långt.
[list]
[*][color=black]Lamprologus multifasciatus[/color]
[*]Lamprologus ocellatus
[*][color=black]Lamprologus calliurus[/color]
[*][color=black]Neolamprologus pulcher[/color]
[*][color=black]Neolamprologus leleupi[/color]
[*]Paracyprichromis nigripinnis
[*]Xenotilapia flavipinnis
[*][color=black]Xenotilapia spilopterus[/color]
[/list]Tanken är att ha två olika snäcklekare och sedan 2-3 arter till, skulle det fungera. Hur många av varje art skulle jag då kunna ha, hanar resp honor då?

Jag är verkligen total nybörjare på detta så all hjälp är välkommen!
#30 - 1 januari 2006 22:48
du får ta det här med en nypa salt har inte testat kombinationerna själv så är inte säker på att de skulle funka.. men kan tänka mig att de går bra att ha en snäcklekar grupp kan hända att det går bra att ha flera (vet inte hur de är om det är risk att dom korsar sig kan tänka mig det särskilt vissa) sen så tror jag att det ska gå bra att ha pulcher och nigripinnis med dom... sen så dom sandlevande tror jag får för mycket stryk för att dom ska klara sig... men som sagt ta det med en nypa salt har ej testat själv... bara teorier...
#31 - 1 januari 2006 23:35
[QUOTE=Loppan11]Så himla roligt och lärande att läsa allt vad ni skriver, tack för alla inlägg! Tvekar fortfarande mellan Mallawi och Tanganyika men det lutar nog ändå mot det senare då jag prioriterar intressant beteende framför vackra färger :D . När det gäller tillgången så har jag ju turen att bo i Stockholm, Akvarieleasing har ett hyfsat stort utbud på Tanganyika (och ett jätteutbud på Mallawi...).

Har förstås tittat MASSOR på olika fiskar och de nedan är några favoriter, mottar gärna kommentarer på vilka av dessa som skulle gå att ha ihop. Akvariet är alltså på 475 liter och 160 cm långt.
[list]
[*][color=black]Lamprologus multifasciatus[/color]
[*]Lamprologus ocellatus
[*][color=black]Lamprologus calliurus[/color]
[*][color=black]Neolamprologus pulcher[/color]
[*][color=black]Neolamprologus leleupi[/color]
[*]Paracyprichromis nigripinnis
[*]Xenotilapia flavipinnis
[*][color=black]Xenotilapia spilopterus[/color]
[/list]Tanken är att ha två olika snäcklekare och sedan 2-3 arter till, skulle det fungera. Hur många av varje art skulle jag då kunna ha, hanar resp honor då?

Jag är verkligen total nybörjare på detta så all hjälp är välkommen![/QUOTE]

En riktlinje brukar väl vara att inte blanda fiskar från samma släkte..
#32 - 5 januari 2006 13:45
de kan ju vara en bra riktlinje men det kanske faller bort lite fiskar som man säkert kan ha tillsammans tex Neolamprologus pulcher Neolamprologus leleupi vilka jag inte tror skulle korsa sig men om du hade valt Neolamprologus pulcher och Neolamprologus brichardi hade ju risken vart ganska stor... ett bra sätt är ju att helt enkelt kolla hur dom ser ut gämföra att dom inte är så där jätte lika varandra och då framför allt honorna
#33 - 6 januari 2006 22:29
Tack för alla svar! Velar fortfarande lite mellan Tanganyika och Mallawi, måste nog ta en tur till Akvarieleasing och se fiskarna "live" innan jag bestämmer mig [:-15] . Håller er underrättade om hur det blir sen, ska försöka få några hyfsade bilder också!
#34 - 7 januari 2006 16:40
Sen kan de nog även va problem med 2snäcklekare.. el e de 3!?! dom har ju ändå samma revir.. Iofs med så stort kar kanske de kar!?

Leleupi är svår att hålla flera st...
#35 - 7 januari 2006 18:27
jag hade klart satsat på tanganyika... mycket roligare beteende...
enda anledningen jag kommer på till at de skulle va svårare är att de är känsligare än malawi mot nitrittoppar.... men har man bara bra koll på vattenbytena och värdena så blir det inga problem... istället för mbunas skulle jag klart rekommendera tropheus eller frontosa... har du gott om plats så är sandlekare något av det roligaste man kan ha...
dessutom är det roligare att fylla ett tanganyika... man kan ha botten, mitt och ytfiskar...
#36 - 7 januari 2006 19:06
Har mer eller mindre helt bestämt mig för Tanganyika nu. Två olika snäcklekare borde gå att ha i så pass stor tycker jag, ett snäcksamhälle i varje ände :) . Men jag ska försöka rådfråga någon expert först förstås.

I dagsläget så är det följande fiskar jag vill ha, sen får vi se om vi kompletterar med någon/några. Som sagt, ev en snäcklekare till.
[LIST]
[*]Lamprologus multifasciatus
[*]Neolamprologus pulcher
[*]Paracyprichromis nigripinnis[/LIST]Vill allt gärna ha några några N.Lelupi också men det kanske är att fresta på lyckan :confused:. Kanske även någon Xenotilapia, usch, det finns alldeles för många man vill ha [:-84].
#37 - 8 januari 2006 00:44
1st leleupi är inga problem, inte hos mej iaf.
#38 - 8 januari 2006 00:46
[quote=Mattias Andersson]En riktlinje brukar väl vara att inte blanda fiskar från samma släkte..[/quote]

När du sejer samma släkte, är det då fiskar som tex. börjar på samma latinnamn el va man ska seja ?!

Inte blanda för att? Finns de risk för korsning!!? Att en ocelatus skulle få till de med en multis då el vad ?
#39 - 8 januari 2006 08:18
[QUOTE=sacha]När du sejer samma släkte, är det då fiskar som tex. börjar på samma latinnamn el va man ska seja ?!

Inte blanda för att? Finns de risk för korsning!!? Att en ocelatus skulle få till de med en multis då el vad ?[/QUOTE]

Japp....
#40 - 8 januari 2006 14:06
Vi har ett 450 liters tanganyika med Neolamprologus Pulcher, Cypricromis leptosoma,[COLOR=black]Lamprologus multifasciatus[/COLOR], Neolamprologus leleupi.
Där har ett Pulcher par med deras avkomma helt tagit över 2/3 av akvariet och vi funderar på att helt göra oss av med dom. Vill du ha dom kan du få köpa dom billigt.
#41 - 8 januari 2006 15:41
Ofan, ja de vill man ju undvika givetvis...

Annons