Malhjälp tack

#1 - 10 april 2007 14:28
Jag har tre olika sorters malar i mitt akvarium. Hur många behöver de vara av varje sort i ett 120 L akvarium och vad heter de exakt?

Jag har två malar som i min "akvariebok" heter pansarmalar fast mina är albino (?). De är något rosa och har röda ögon, ser ut som små grisar/ubåtar. Väldigt aktiva på dagarna och pigga. I djuraffären sa dom att de åt skiten på botten, vilket stämmer.

Sen har jag en ganska avlång mal som har samma färg som de jag nyss beskrev, dvs något rosa med röda ögon (albino?). De ska vara algätare och är ljusskygga har jag märkt, bara framme på natten och när man tänder lyset försvinner dom. De har ett platt huvud med massa små korta spröt på och har en "sugpropp" till mun. De har jag oxå två utav.

Den sista malen är avlång med platt huvud och sugpropp till mun. Den är brun med vita prickar tror jag, har inte hunnit sett den så mycket då jag köpte den i förrigår.

Jag antar att jag har för lite malar av varje sort för att de ska trivas och ska iväg till sta'n imorgon för att handla de som behövs och vill ha lite hjälp med va de rackarna jag har heter och hur många fler de ska vara.

Tacksam för snabba svar
#2 - 10 april 2007 15:32
Den första är en Albino pansarmal av släktet Corydas.. Sök i Zoopets artregister ..
Den andra är nog en Ancistrus av ngn sort, svårt att avgöra vilken, det är en djungel av korsningar arter som inte är kartlagda..
Ancistrus är en trevlig relativt lättlekt fisk som inte alls är blyg när den väl har gjort sig hemmastadd... Bollmora akvarieförening har en guldartikel om att få den att leka.. Googla!! ;-)
#3 - 10 april 2007 15:36
Zigismund skrev:
Den första är en Albino pansarmal av släktet Corydas.. Sök i Zoopets artregister ..

Den andra är nog en Ancistrus av ngn sort, svårt att avgöra vilken, det är en djungel av korsningar arter som inte är kartlagda..

Ancistrus är en trevlig relativt lättlekt fisk som inte alls är blyg när den väl har gjort sig hemmastadd... Bollmora akvarieförening har en guldartikel om att få den att leka.. Googla!! ;-)

Den andra arten du beskrev, vilken utav malarna va det? Googla har jag gjort men jag är ganska trött efter att ha läst information på 1000tals sidor utan att bli klokare. Man måste väl vara guldmedlem för att kolla i artregistret?
Tack för hjälpen med den första arten =)
#4 - 10 april 2007 15:37
Zigismund skrev:
Bollmora akvarieförening har en guldartikel om att få den att leka.. Googla!! ;-)

Eller gå direkt hit! ;)
#5 - 10 april 2007 15:40
Eller gå direkt hit! ;)

Aha, ok, tack. Något som jag glömde fråga Zigismund, hur många bör dom vara för att trivas, vet du mörjligen det?
#6 - 10 april 2007 15:42
gasoline skrev:
De är något rosa och har röda ögon, ser ut som små grisar/ubåtar.

Vilken störtskön förklaring :D

Jag kan verkligen se de rosa grisubåtana med röda ögon framför mig:D :p

(Absolut inte menat som kritik, tyckte bara att det lät kul)
#7 - 10 april 2007 15:49
Miaadr skrev:
Vilken störtskön förklaring :D

Jag kan verkligen se de rosa grisubåtana med röda ögon framför mig:D :p

(Absolut inte menat som kritik, tyckte bara att det lät kul)

Haha, nej, jag tar det absolut inte som kritik. Det var bara ett desperat försök att få hjälp med va det heter =P Och det är ju alltid kul att få roa någon =)
#8 - 10 april 2007 15:50
Pansarmalarna är stimfiskar, så 5-6 stycken är lagom. Ancistursarna tycker jag inte du behöver öka på med, men det är min personliga åsikt.
#9 - 10 april 2007 15:53
Miina skrev:
Pansarmalarna är stimfiskar, så 5-6 stycken är lagom. Ancistursarna tycker jag inte du behöver öka på med, men det är min personliga åsikt.

Ok, då ska jag köpa fler sådanna imorgon. Vet du ifall det spelar någon roll ifall de jag köper inte är albino eller ej?
vilken utav minna andra malar är Ancistursarna? Den bruna med prickar eller de albinoliknande saken? Hade tänkt skaffa en lek kamrat åt den bruna då den är ensam.
#10 - 10 april 2007 15:55
En fundering bara, är ditt akvarium nystartat? I så fall är det nog bäst att vänta ett tag innan du köper fler fiskar.
#11 - 10 april 2007 15:56
gasoline skrev:
Aha, ok, tack. Något som jag glömde fråga Zigismund, hur många bör dom vara för att trivas, vet du mörjligen det?

Jag har en hanne och tre honor men det är i ett 420l, två honor en hanne kanske?? De äter mycke alger så kolla om de bajsar, om inte behöver de algtabletter som komplement som är bra som godis ibland annars också, men inte för ofta för då tar de inte alger... :p
#12 - 10 april 2007 16:00
gasoline skrev:
Ok, då ska jag köpa fler sådanna imorgon. Vet du ifall det spelar någon roll ifall de jag köper inte är albino eller ej?

vilken utav minna andra malar är Ancistursarna? Den bruna med prickar eller de albinoliknande saken? Hade tänkt skaffa en lek kamrat åt den bruna då den är ensam.

Jag skulle nog köpa albino för att få dem att stimma, men kanske det går med andra oxå, det vågar jag inte säga något om.

Ancistrusarna skulle jag gissa att är den bruna med prickar, men det finns även en gul variant, albino. Titta här på zoopet på artbeskrivningarna för dem och se om de liknar dina. Man måste inte vara gold-medlem (däremot finns det en del artbeskrivningar som man måste vara det för att komma åt).
#13 - 10 april 2007 16:01
gasoline skrev:

Den med skägg ar Ancistrus och det är en hanne om den har skägg på näsan.. Lr Mushtasch eftersom det är under näsan.... :D
Ancistrus är lite mer personlig än Corydas (Rosa grisar) eftesom de inte är stimfisk.. :p Ancistrus finns som Albino den med..
#14 - 10 april 2007 16:01
Knyttet skrev:
En fundering bara, är ditt akvarium nystartat? I så fall är det nog bäst att vänta ett tag innan du köper fler fiskar.

Har haft akvariumet i 1 månad tror jag. kanske lite mer
#15 - 10 april 2007 16:08
just vad det gäller pansarmalarna kan du ha olika sorter i samma, albino går bra tillsammans med fläckiga, eller de vanliga grå t ex. Men om du vill att de ska leka framöver är det bra om du har runt 6 st av samma typ. I vårat 240 liters har vi 8 st totalt, av fläckiga och de vanliga grå. De håller ihop bra
#16 - 10 april 2007 16:21
Berta skrev:
just vad det gäller pansarmalarna kan du ha olika sorter i samma, albino går bra tillsammans med fläckiga, eller de vanliga grå t ex. Men om du vill att de ska leka framöver är det bra om du har runt 6 st av samma typ. I vårat 240 liters har vi 8 st totalt, av fläckiga och de vanliga grå. De håller ihop bra

Ok, jag har väl inga planer på att de ska leka direkt, vill bara ha ett fint akvarium och fiskar som trivs. Men att blanda pansarmalarna ska alltså inte vara några problem och du tycker att jag ska skaffa någon till?
#17 - 10 april 2007 16:32
#18 - 10 april 2007 16:53
Zigismund skrev:
Den med skägg ar Ancistrus och det är en hanne om den har skägg på näsan.. Lr Mushtasch eftersom det är under näsan.... :D

Ancistrus är lite mer personlig än Corydas (Rosa grisar) eftesom de inte är stimfisk.. :p Ancistrus finns som Albino den med..

Jag vet inte riktigt jag har den fisken som va i länken då bilden var suddig. Dom kan inte heta albinoancistrus då? Fick en länk av någon och bilden stämde. Och jag vet nu att min pansar mal är albino =) Ok, men då blir det inga fler saker med sprät på huvudet, dessutom är det bara bra då dom är läskiga =P
#19 - 10 april 2007 17:07
gasoline skrev:
Jag vet inte riktigt jag har den fisken som va i länken då bilden var suddig. Dom kan inte heta albinoancistrus då? Fick en länk av någon och bilden stämde. Och jag vet nu att min pansar mal är albino =) Ok, men då blir det inga fler saker med sprät på huvudet, dessutom är det bara bra då dom är läskiga =P

Lite fler bilder av mina malar och de är inte läskiga de är Charmiga :mad: ;) :D

Den sista är lite blyg så det blev en bild på avstånd plus att akvariet är medicinerat nu därav den gröna tonen på bilden..
#20 - 10 april 2007 17:12
Zigismund skrev:
Lite fler bilder av mina malar och de är inte läskiga de är Charmiga :mad: ;) :D

Den sista är lite blyg så det blev en bild på avstånd plus att akvariet är medicinerat nu därav den gröna tonen på bilden..

Aha, ok. Ja, dom där ljusa malarna va sådanna jag har, de läskiga =P Men hanarna har alltså spröt på huvudet och ej honorna? Då har jag alltså två hanar, kan det bli problem?
Den sista malen är jag säker på att jag inte har men den andra bruna malen du visa kan vara en sådan jag har. Min är fortfarande så liten (liten bebis typ) så jag ser den ju ej så ofta som sagt var och jag skaffade den i helgen. Så det är ju svårt att avgöra ifall det kan vara någon av de där. Men den bruna med spröt på huvudet är samma fisk som de ljusa va?
Jag är otroligt tacksam för de hjälp jag fått utav dig :)
#21 - 10 april 2007 17:23
Ja Albinon Long Fin är en variant/avlad av Ancistrus sp.
Den gul fläckiga är en annan art lite dyrare och svårare men så vacker.. :) Golden Nugget L-177 som betyder Guld korn [:o]
Den allra sista är ett yngel.. Som Wiktor har vaktat i en kruka tillsammans med dens nio syskon.. :p Liite stolt är jag ;)
#22 - 10 april 2007 17:27
Zigismund skrev:
Ja Albinon Long Fin är en variant/avlad av Ancistrus sp.

Den gul fläckiga är en annan art lite dyrare och svårare men så vacker.. :) Golden Nugget L-177 som betyder Guld korn [:o]

Den allra sista är ett yngel.. Som Wiktor har vaktat i en kruka tillsammans med dens nio syskon.. :p Liite stolt är jag ;)

Ok, jag tror nog inte jag kan bli klokare än såhär. Men dom där ljusa, ska dom vara ljusskygga eller är det något fel jag gör, dom är bara uten när det är mörkt.
Ja, den lilla men gula prickar var väldigt fin.
#23 - 10 april 2007 17:33
gasoline skrev:
Ok, jag tror nog inte jag kan bli klokare än såhär. Men dom där ljusa, ska dom vara ljusskygga eller är det något fel jag gör, dom är bara uten när det är mörkt.

Ja, den lilla men gula prickar var väldigt fin.

Ancistrus är lite halv blyg men är ändå ute på dagarna, särskilt när de är riktigt hemmastadda.. Föresten så kan väl hanarna bråka lite med varann men annars så är de otroligt snälla...
#24 - 10 april 2007 17:51
Hmm, ok. Jag har ju haft malarna i nästan en månad men har bara haft de i mitt nya akvarium i 2 v (?), borde dom inte vara hemmastadda då? Har inte flyttat på något eller så och när dom är framme och det är mörk och jag tänder tacklampan försvinner dom fort som f*n..
Ok, men du tror inte att de blir några problem mellan dom då? ser dom sällen i närheten av varandra då jag kikar efter dom men har aldrig sett dom röra varandra på något konstigt sett som möjligen skulle kunna vara ett bråk.
Är den där bilden på dig?
#25 - 10 april 2007 18:10
Jepp det är jag..
Jo då är det lungt mellan dem kanske mer bråk om du skaffar honor som de ska impa på..
Mata med lite förväld (uppkokt) morot, brockoli. Rå potatis gillar de med och lägg det framme så att de syns så kan de inte motstå frestelsen och då får du se dem ..
#26 - 12 april 2007 16:51
Zigismund skrev:
Jepp det är jag..

Jo då är det lungt mellan dem kanske mer bråk om du skaffar honor som de ska impa på..

Mata med lite förväld (uppkokt) morot, brockoli. Rå potatis gillar de med och lägg det framme så att de syns så kan de inte motstå frestelsen och då får du se dem ..

Hmm, ja, du ser ju iaf inte ut som en fiskmänniska =P
Ok, nej, hade inte tänkt skaffa fler sådanna, så jag får hoppas att det bli lugnt mellan dom.
Och gissa vad, utan att jag behövde lägga fram något så har de börja komma fram i mörkret under stenarn, dvs att de sätter sig på ljusa platser under stanrna =) Glad jag vart, man får se dom lite. Försökte ta kort på dom med digitalkameran men det var för mörk =( Aja, thats life!
Jag kom på en till fråga.. Pansarmalar är ju köttätare, äter de då på de fiskar som dött?
Tack för att du tagit dig tid att svara på minna frågor, och fler kommer jag nog att komma på =P
#27 - 12 april 2007 17:36
Jo men döm inte fisken efter utseendet.. :D
Jag har många strängar på min lyra, och nu har jag fått nytändning på fiskfronten så jag planerar en fiskig tatuering så småningom.. ;)
Jo de äter de mesta men inte bajs som många tror, de finfördelar så att det går ner i gruset och bryts ner av bakterier, lr följer med in i filtret.
Även Ancistrus gnager på lik som de finner, äter det mesta men i huvudsak grönt. Men dött ska tas bort för det kan va smittbärare och dyl...
#28 - 12 april 2007 17:42
Zigismund skrev:
Jo men döm inte fisken efter utseendet.. :D

Jag har många strängar på min lyra, och nu har jag fått nytändning på fiskfronten så jag planerar en fiskig tatuering så småningom.. ;)

Jo de äter de mesta men inte bajs som många tror, de finfördelar så att det går ner i gruset och bryts ner av bakterier, lr följer med in i filtret.

Även Ancistrus gnager på lik som de finner, äter det mesta men i huvudsak grönt. Men dött ska tas bort för det kan va smittbärare och dyl...

Nej, man ska ju inte det och det är ju du ett bra bevis på =P
Nej, jag vet att det inte äter bajs. men alla fiskar äter väl sinna döda i princip? Hur som helt, jag hittade ett öga och en svans från en neontetra idag och då var det ju lite försten, eller? Men däremot försvann en guppyhona för mig, den var borta i typ 2 dagar, då gav jag mig av på fiskjakt =P Hittade henne död i hörnet av mitt trasselgräs, hon luktade fan.. Det var äckligt!
#29 - 13 april 2007 09:54
När det mesta är uppätet så låt de hållas, men ser du ngt dött så ta upp det...
Wiktor ligger i sin favorit kruka och fläktar så jag har nog yngel inom 5 dagar :D Lr så lockar han på honan än för hon ligger utanför och glor. :p
Men jag kör en medicinkur på hela akvariet, har en Palettciklid som inte mår bra, så man får väl se om ynglen pallar för det. [B)] De klarade förra kuren men nu är det starkare grejjer...
#30 - 13 april 2007 16:25
Ahh, vi får hoppas att det blir något då =) Vad är det för fel på din firre?
Köpte sådanna dära algtabletter då jag tror att jag inte har tillräckligt med alger i mitt akvarium, jag la i en och de ända som INTE åt va minna algätare, för den hamna ju i ljuset :S Hoppas inte minna andra fiskar spricker, då de vart matade i morse.

Annons