Malerier

#1 - 31 december 2005 10:19
Varje gång jag byter vatten blir mina malar sämre, de ligger på botten och flåsar, vad kan det bero på? Låter jag bli att byta vatten "trivs de som fisken i vattnet", senast när jag hade andmatsinvasion och vattnet var mycket mörkare såg de ut att må mycket bättre...

Två av mina ancistrusar har dessutom fått "spruckna" fenor, jag har kollat nitriten även vid botten och det är <0,1ppm.... Vad är det jag gör fel egentligen?
#2 - 31 december 2005 11:52
Hur mycket vatten byter du?
Hur ofta?
Vilken temp?
Du kanske har metaller lr ngt i vattnet och bör använda vattenberedningsmedel?
Spruckna fenor kan ju vara andra fiskar som har bitit lr att dom har simmat emot ngn vass sten. [:-127]
#3 - 31 december 2005 16:14
[QUOTE=Buckshot]Hur mycket vatten byter du?
Hur ofta?
Vilken temp?
Du kanske har metaller lr ngt i vattnet och bör använda vattenberedningsmedel?
Spruckna fenor kan ju vara andra fiskar som har bitit lr att dom har simmat emot ngn vass sten. [:-127][/QUOTE]

20-30% 1-2 ggr på 14 dagar beroende på hur malarna mår... Jag använder AquaSafe, behöver jag något utöver det...? Jag har lite för mjukt vatten här men har marmorstenar i vattnet för att kompensera för detta... Funderade på om jag har fått lite mycket salt i vattnet, även om jag har heltäckande ramp så dunstar det lite och det brukar jag inte räkna med när jag byter vatten...

Det är de två minsta ancistrusarna som har trasiga fenor, den större hanen har inte en skråma. Det verkar som om honan börjar bli könsmogen, har sett ett par patetiska försök till lek, tror du att de kan skada sig på varandra när de håller på?
#4 - 31 december 2005 16:14
26-28 grader också, missade det... :D
#5 - 31 december 2005 16:55
[QUOTE=Gummiankan]26-28 grader också, missade det... :D[/QUOTE]

Byt med bara kallvatten och se om det gör ngn skillnad.
Malar kan vara känsliga för kopparutfällningar i varmvattenrören.

Saxat från ciklid.se;
"När jag bytte alla mina kopparrör i huset & sen gjorde vattenbyte med varm vatten dog alla mina malar. Förmodligen pga kopparfällningar,har sen bara använt kallvatten.Även med ny inköpta malar har det funkat bra"
#6 - 31 december 2005 17:12
hmm 20-30% varannan vecka låter ganska lite, kanske kan du pröva med 30% varje vecka och se om det blir bättre?

vad är det för malar?
#7 - 31 december 2005 18:25
Jag vet att man ska byta vatten regelbundet o.s.v... jag är inte jättebra på att följa det... men mina fiskar verkar inte lida av det!? Min ancistrus hane har jag haft i 7-8 år och han är omkring 13-15cm. Just nu verkar han ha försvunnit från sin båt... kan inte hitta honom så förmodligen gömmer han sig under en stock och det betyder nog fler ungar...
Hur många ancistrusar är lagom att ha i ett 220 l akvarium? Har bara gett bort 4st av förra omgången ungar och det innebär att jag har omkring 15st ungar i varierande storlek, förutom hanen (13-15cm) och en hona på 11-12cm
#8 - 1 januari 2006 02:54
[QUOTE=Buckshot]Byt med bara kallvatten och se om det gör ngn skillnad.
Malar kan vara känsliga för kopparutfällningar i varmvattenrören.[/QUOTE]

låt vattnet rinna en stund först så är det problemet löst.
kopparn löser ju bara ut i stillastående vatten, den mängd som löses ut i rinnande vatten är noll å inget nästintill.

kallt vatten är riskfyllt en del har fått fiskdöd pga det.
vattenberedningsmedel ska binda den koppar som finns i vattnet om det används
#9 - 1 januari 2006 13:26
Vanligt vis byter jag ca 20% varje vecka, men sedan malarna har blivit dåliga har jag dragit ner på det.

Kallvatten låter inte så skonsamt... Tror jag provar med att spola i en kvart innan istället. Hoppas att det funkar, hade tänkt att lura ancistrusarna till att leka lite... :D
#10 - 1 januari 2006 13:45
ojoj, nu ligger min hane på rom igen! Förra kullen har lämnade boet för ungefär en vecka sen... Stackarn lär ju bli utstliten av 2 romstinna honor.. får nog köpa en hane till.

Förresten har jag lite probolem, i akvariet går stora guramis och stora sorgmanteltetror och jag tvivlar inte på att de gladeligen äter upp nykläckta yngel. Vad kan jag göra för att säkra ynglenas överlevnad? Har 2 stora rötter som täcker va 2/3 av längden på akvariet (150cm, 450l).. En tanke var att pilla bort rommen och lägga i en yngelbur, men lite jobbigt att göra det varje gång? Och då lär sig väl inte ynglena att fläkta sin rom?

Lenis
#11 - 1 januari 2006 22:55
[QUOTE=Gummiankan]Vanligt vis byter jag ca 20% varje vecka, men sedan malarna har blivit dåliga har jag dragit ner på det.

Kallvatten låter inte så skonsamt... Tror jag provar med att spola i en kvart innan istället. Hoppas att det funkar, hade tänkt att lura ancistrusarna till att leka lite... :D[/QUOTE]
Kallvatten är ju bland det första man triggar fiskar med, när man vill ha de i lek.
Bytte själv rejält med vatten idag (50%) och betydligt kallare än det som redan var kvar.
En timme senare så höll tre Pansarmalar på med nåt som liknade lek, såg aldrig någon rom, men de var på varran och "kysstes" och simmade som tokar sida vid sida.
Kanske skall man flytta de till ett ensamt kar nån gång...
#12 - 3 januari 2006 18:17
[quote=Gummiankan]20-30% 1-2 ggr på 14 dagar beroende på hur malarna mår... Jag använder AquaSafe, behöver jag något utöver det...? Jag har lite för mjukt vatten här men har marmorstenar i vattnet för att kompensera för detta... Funderade på om jag har fått lite mycket salt i vattnet, även om jag har heltäckande ramp så dunstar det lite och det brukar jag inte räkna med när jag byter vatten...
[/quote]

Tillsätter du salt också? Många malar (t.ex. Corydoras) sägs ogilla det och det är dessutom helt onödigt om man inte har fiskar som kräver det.
#13 - 3 januari 2006 18:25
[quote=Magnuz]Tillsätter du salt också? Många malar (t.ex. Corydoras) sägs ogilla det och det är dessutom helt onödigt om man inte har fiskar som kräver det.[/quote]

de flesta fiskar mår bra av en liten mängd salt i vattnet. ju mindre skillnad i salthalt mellan fisken och vattnet desto skonsammare för fisken. dessutom är det svamp- och bakteriedödande, och minskar risken för skador orsakade av nitrit och nitrat.

Annons