Malbebisar och mat

#1 - 5 september 2005 09:27
Igår fick jag hem tre små små sugmalbebisar som sitter på akvarierutorna och lite överallt. Jag undrar nu hur jag ska få i dem mat, utan att tetrorna snor allting. Jag ser att malbebisarna käkar från glaset, deras små munnar "knaprar" hela tiden, men själv kan jag inte se några alger på rutorna. Finns alger där ändå?
Idag var jag och köpte några tabletter som man ska sätta fast på glaset och hon i affären sa att malar äter sånt. Men tetrorna åt upp hela tabletten, innan varken jag eller malarna hann blinka. Jag satte tabletten nere vid bottnen, och de små malarna hann inte hitta dit. Jag släckte belysningen i akvariet, för att tetrorna inte skulle ta maten.
Har ni några tips, så att mina bebisar kan få i sig lite käk?
#2 - 5 september 2005 09:39
Jag tror nog att de överlever på alger, men jag har stoppat ner gurka och tomater till mina som extra tillskott. Det ta inte tetrorna.
#4 - 5 september 2005 10:10
Mina tetror är helt sjuka på åtminstonde gurka.

Varje gång jag ger min mal gurka så är tetrorna där som ekrar runt ett nav. Jag har också ett gäng Platy som gilllar grönfoder som är med i konkuransen.
Mina malar är dessutom för snälla, de väntar snällt på att tetrorna skall bli klara och ha mindra bråk runt gurkan.
De gillar lugn och ro.

Jag har en gammal blomkruka modell liten som "grotta" till malarna. På natten när belysningen släckts och tetrorna samlats bland växterna för sin vila. Då smyger jag ner en algtablett in i krukan till malarna.

Oftast brukar inte tetrorna hitta dit förän på morgonen och då har malarna haft lugn och ro hela natten.
#5 - 5 september 2005 18:51
Jag har nu lagt ned en bit gurka till malarna, men jag tror inte att någon av dem har ätit. En av dem har hittat till platsen där tabletten satt, och förmodligen käkat lite av det som ramlade ned bland stenarna. De andra sitter på glaset och munnarna rör sig, så jag vet inte om det betyder att de letar efter mat eller att de har hittat (för mig) osynliga alger. Jag har alltid trott att alger är gröna och att man ser dem. I så fall har jag inga alger på glaset ialla fall.
Jag är lite orolig att de inte hittar gurkbiten på bottnen. Jag har lagt den delvis under en rot för att den inte ska flyta upp. Men de kanske hittar dit inatt, vad tror ni?
#6 - 5 september 2005 19:02
kan köra en sked av rostfritt stål genom gurkan.

tog du bort kärnhuset ?
#7 - 5 september 2005 19:03
Ja, jag tog bort kärnhuset. Jag trodde att det kanske skulle lösa upp sig och göra vattnet dåligt. Borde det ha varit kvar, menar du?
#8 - 5 september 2005 19:08
[QUOTE=Premiärakvaristen] Jag trodde att det kanske skulle lösa upp sig och göra vattnet dåligt.[/QUOTE]

bra tänkt.
om det gör vattnet dåligt är väl inte direkt nån fara om man har ok rening men det ska tydligen kunna göra vattnet disigt efter vad jag läst.
ska inte ligga i för länge heller då det börjar ruttna men 24 timmar ska inte va n¨gra problem
#9 - 5 september 2005 19:12
Jag hoppas bara att bebisarna hittar den. Karet är ju inte så stort, men de sitter ju högt uppe på glaset. Tetrorna har iaf inte rört gurkbiten.
#10 - 5 september 2005 19:20
om dom är intresserad av gurka komemr dom snart att hitta den.

annars kan du prova squash och zuchinni också.
#11 - 5 september 2005 19:30
Tack för svaren! Jag hoppas att de inte ska svälta ihjäl :) !
HazelCR
#12 - 10 september 2005 15:09
Favoritmaten till mina ancistrusyngel verkar vara squasch och därefter ärtor utan skal.
Tips från Sonja är att förvälla t.ex. skivor av squasch, då sjunker de utan skedar. Det har underlättat oerhört mycket för mitt hushåll. Nu kan nämligen ungarna röra om i OBoy- kopparna igen.

Till Lenis säger jag bara om det var så jag skulle ha tänkt, så klarar vi definitift inte av det. Jag själv har tre. Det känns som för många alltsomoftast. ( Jäklar, fel tråd, men du läser säkert iaf.)

Åter till ancistrusyngel. Hur många yngel föder ni upp samtidigt? Jag har två kullar i ett 100 liters och det tenderar att få dåligt vatten om jag inte sköter det med i princip dagliga vattenbyten, trots pumpöverkapacitet m.h.a. ett ytterfilter.
Lekparet, särar ni på era ett tag och sedan flyttar ihop dem igen, eller? Fler yngel får iaf jag svårt att ta hand om, även om akvarieaffärerna verkar vilja ha in många, bara de har kommit upp lite i storlek.
#13 - 10 september 2005 22:34
hehe jag läser tråden HazelCR! :)

det jobbiga med ancistrus är att de tar så lååång tid på sig att bli säljklara.
#14 - 12 september 2005 09:28
[QUOTE=Premiärakvaristen] Karet är ju inte så stort, men de sitter ju högt uppe på glaset.[/QUOTE]
Läste i förra veckan i en tråd där jag har för mig att Tant "Nancistrus" nämnde att, om ancistrussmåttingarna sitter högt uppe på glaset så kan det vara ett tecken på en förhöjd nitrithalt.
#15 - 12 september 2005 17:14
Varje gång jag mäter nitrithalten så är den nästan nere på noll. Jag följer instruktionerna på infobladet mkt noggrannt och har dropptest, inte sticka. Så jag hoppas att jag fått korrekt mätvärde.
#16 - 15 september 2005 23:20
[QUOTE=HazelCR]Favoritmaten till mina ancistrusyngel verkar vara squasch och därefter ärtor utan skal.
Tips från Sonja är att förvälla t.ex. skivor av squasch, då sjunker de utan skedar. Det har underlättat oerhört mycket för mitt hushåll. Nu kan nämligen ungarna röra om i OBoy- kopparna igen.
[/QUOTE]
Vad trevligt att det funkar så bra med förvällningen. :D

Annons