Malbajs!

#1 - 11 februari 2005 11:48
Ja, jäklar vad min nya mal bajsar! Det ligger flera strängar med bajs på min fina blästersand efter nattens algfrossa. Inte speciellt estetiskt tilltalande!;)

Finns det något bra knep att hålla rent efter malen?

Han bor i ett 128 l akvarie med ett Fluval 4 plus innerfilter som är inställt på näst lägsta effekt, kanske 800 l/h.
#2 - 11 februari 2005 11:54
är det en pleco? de brukar skita som bara den....

suga upp skiten är väl ett bra och smidigt alternativ...
#3 - 11 februari 2005 12:09
Det är en Pterygoplichthys joselimaianus.

Jag har ännu inte behövt slamsuga botten. Jag har gjort små dagliga vattenbyte via spann tidigare. Nu kommer jag att gå över till stora veckovattenbyten med slang istället. Är det en god idé att även köpa en slamsug och städa mellan veckobytet?
#4 - 11 februari 2005 12:20
Jag städar nästan aldrig botten och det funkar bra för mig, det samlar sig aldrig nån synlig avföring nån längre tid, det bryts ner i akvariet. Men det funkar ju att suga bort det i samband med vattenbytet eller oftare om man vill det.
#5 - 11 februari 2005 12:55
Jag hoppas ju, när akavriet har fått en god biobalans, att slippa slamsuga och endast byta vatten. Än så länge har jag nog lite för få nedbrytningsbakterier för den här sortens avföring!

Jag fick mig nästan en liten chock när jag såg vad malen ställt till det med under natten - en massa bajs, nästan inga synliga alger och ordentligt tillstökat bland sand och stenar! Inte något ont som inte för något gott med sig :).
#6 - 11 februari 2005 13:02
Men håll med om att det är lätt att ta lite skit när man har en så snygg mal! ;)
#7 - 11 februari 2005 13:16
[QUOTE=Hasse H]Men håll med om att det är lätt att ta lite skit när man har en så snygg mal! ;)[/QUOTE]

Absolut!
#8 - 11 februari 2005 15:18
Så din började inreda om akvariet med en gång? Min väntade ett år ungefär... Den bökade bara upp några nyplanterade stängelväxter men nu gräver den riktiga hålor.. Men vacker är den!
#9 - 11 februari 2005 16:00
Men min är ganska så stor, så han kanske tycker att det är hans rätt?
HazelCR
#10 - 12 februari 2005 05:51
[QUOTE=emilym]Ja, jäklar vad min nya mal bajsar! Det ligger flera strängar med bajs på min fina blästersand efter nattens algfrossa. Inte speciellt estetiskt tilltalande!;)

Finns det något bra knep att hålla rent efter malen?

[/QUOTE]

Städa själv eller få lite hjälp. Jag får lite hjälp av ett helt gäng pansarmalar. De bökar rejält i blästersanden, så att skit finfördelas och nedbrytningsbakterierna gör sitt jobb snabbare.
Om du inte redan har ett gäng pansarmalar, så kan det vara en ide att testa.

Man jag slamsuger botten vid vattenbyten också.
#11 - 12 februari 2005 09:27
Jag anser inte att jag har plats för fler fiskar, tyvärr. Men malawisarna är ganska så bra på att bita sönder strängarna. Jag provade också att plocka upp dem för hand, det funkade helt OK.

Annons