Malaysiska sandsnäckor när?

#1 - 19 januari 2009 20:04
Har ett nystartat akvarie med 4 st Platy som pilotfiskar, det har varit igång i tre dagar nu. Hur snabbt kan jag sätta in Malaysiska sandsnäckor?
#2 - 19 januari 2009 20:13
du kunde hällt i dem med en gång.. De överlever allt! :)
#3 - 19 januari 2009 20:25
sting skrev:
du kunde hällt i dem med en gång.. De överlever allt! :)

Men vad lever stackarna på?
#4 - 19 januari 2009 21:00
Ehm.. fiskfoder, äckelpäckel o annat som ligger på/i bottnen:) Du kommer inte behöva mata dem. Men lägger du i en algtablett så kommer de fram o börjat käka efter en stund.
#5 - 19 januari 2009 21:21
Måste fråga ( sorry om jag hoppar in i din tråd bara sådär)

Vad är det som gör att folk vill ha dessa odjur?
#6 - 19 januari 2009 21:26
Samarin4 skrev:

För att de inte är odjur. Äter döda växtdelar, gammal mat som inte blivit uppäten. Och just malaysiska sandsnäckor gräver runt i bottensubstratet och luftar det, bra för växternas rötter samt att det förhindrar gasfickor. Ja, där har du svaret ;)
#7 - 19 januari 2009 22:31
rörelsen som de skapar i gruset motverkar dessutom vår största fiende "CYANO"
#8 - 19 januari 2009 22:41
Malaysiska sandsnäckor är dessutom snygga, i alla fall de stora på ett par cm, och de brukar inte klättra runt på rutorna och störa utan håller sig oftast i och på sanden.
#9 - 19 januari 2009 22:51
Samarin4 skrev:

Dom äter upp gröna prickalger? som sätter sig STENHÅRT och har sabbat min fina röda slimeline! :d
Att slita med nagelborste hjälpte inte ett skit, men snäckor tydligen.
Bilagor:
#10 - 19 januari 2009 23:13
är dessa sandsnäckor såna snäckor som ibland bara dyker upp när man köper växter eller tänker jag på något annat?:S

Finns det ingen annan snäcka man kan ha för sånt istället, eller något annat djur?
#11 - 20 januari 2009 06:11
Ni glömde dock att skriva att dom förökar sig ohämmat så om man stoppar i såna så blir man nästan garanterat inte av med dom !!!!!

Dock så kan jag dela med mig ett tips på hur man gör utan att tömma hema karet och det är sänka ph´t under 5 några dagar så dör dom garanterat.

Hade en miljard i ett 540 liters kar för några år sen med altum o diskus och malar, dock så skedde ph sänkningen lite väl ofrivilligt och som tur e så klara alla fiskar sig oxå men annars är ett tips att flytta ev. fisk och sen i med ekbarkextrakt o sänka.

Sen kan man ha roligt o rengöra sanden efter det :D :D
#12 - 20 januari 2009 06:21
Sandsnäckor och botior

Jag gillar sandsnäckor som gräver i sanden, bra för akvariet. Problemet är precis just det där med miljarder av dem. För att balansera har jag två dvärgbotior (sidthimunki; väldig fredliga och dagaktiva om du frågar mig). Hade först 1 botia (de vill gärna vara fler) för att se vad som skulle hända. Han trivdes som fisken, men han fixade inte alla snäckorna. Så det blev som planerat en till (de 2 simmar alltid tillsammans). Efter 3 dagar var de soprent på snäckor. Kan man ha 1,5 botior? ;) Jag skulle vilja ha botia/snäckbalans. Har nån lyckats?
#13 - 20 januari 2009 06:24
Jag har 6 stycken pakistan botior, alla botior vill ju helst vara över 5 stycken för att trivas riktigt.

Jag har också en balans på snäckor, ser nån uppe då och då, men resten håller sig nere eftersom de vet att risken är stor att det bara blir skalet kvar av dom om de går upp. ;)
#14 - 20 januari 2009 08:53
Finns det risk att när snäckorna dör "förpestas" vattnet?
Jag är glad för mina sandsnäckor men de är måååånga nu - även om de håller sig till sanden så börjar den se ut en levande massa ;)
#15 - 21 januari 2009 07:58
lägg i lite broccoli och håva sedan när den är full med snäckor!!
#16 - 21 januari 2009 08:16
Om sandsnäckorna blir så många att dom är "för" många, beror det endast på att dom har stor tillgång på mat.
Jag har nog ett par hundra i mitt 450l med 100kg grus. Det är sällan jag ser dom alls.
Något tommt skal som kommer upp och ligger på botten ibland, annars håller sig dom där dom ska, i gruset.
#17 - 22 januari 2009 08:42
heeke skrev:
Om sandsnäckorna blir så många att dom är "för" många, beror det endast på att dom har stor tillgång på mat.

Jag tycker inte jag matar för mycket men man vet aldrig. Fiskarna är inte tjocka i alla fall, en dag uppehåll i matande.

Jag blir alltid oroligt för de två äppelsnäckorna jag har i samma akvarium men om sandsnäckorna förökar sig så är det väl okej med maten :)
#18 - 23 januari 2009 19:33
Finns det nån chans att hålla balansen mellan Malaysiska sandsnäckor och Anetome helena?

Vilka förökar sig snabbast? Säg att man stoppar ner 10 st Malaysiska sandsnäckor och 5 st Anetome helena. Hinner Anetome helena äta upp alla sandsnäckor innan dom har blivit flera?

Vill gärna ha sandsnäckor men på ett litet mer kontrollerat sätt.
#19 - 23 januari 2009 19:45
Jag har dessa båda snäcksorter i mitt ena kar eftersom Malayerna blev lite många, men snäckätarna har inte en chans än så länge och ligger under med 541461-0. Kanske det blir ändring när de förhoppningsvis börjar föröka sig:).
#20 - 23 januari 2009 19:51
ansjo skrev:
Jag har dessa båda snäcksorter i mitt ena kar eftersom Malayerna blev lite många, men snäckätarna har inte en chans än så länge och ligger under med 541461-0. Kanske det blir ändring när de förhoppningsvis börjar föröka sig:).

Ha ha, är Malayerna så jäkliga på att föröka sig alltså. :eek:

Vad sysslar Helenorna med då? Min erfarenhet är att dom ligger i gruset och sover för det mesta. Har hittat några tomma snäckskal, men några mördarmaskiner är ju dom knappast.

Men Helenorna känner inte lika mycket för att kopulera då m.a.o. :p
#21 - 23 januari 2009 19:54
Det kanske är för att vi sitter med näsorna tryckta mot rutan för att se vad de håller på med, då hade inte jag heller kopulerat:p!
Sedan kanske de bara är honor, för jag har aldrig hört en kille heta "helena":D...
Äh, lite allvar nu, så förökar de sig tydligen ganska sakta och det kanske man ska vara glad för så man inte ersätter ett problem med ett annat;).
#22 - 23 januari 2009 19:56
Har man bottenfilter så är dom väldigt praktiska också. Och sandbotten kan man ju bara glömma utan dom...

//C
#23 - 23 januari 2009 20:00
Mhmm.. Har funderat lite från och till men efter att ha läst igenom denna tråden tror jag nog att jag skaffar lite Malayser till blästersanden. Blir de för många tillsätter jag några helenor :)
#24 - 23 januari 2009 20:02
Då kan du få 541460 av mig så har jag bara en kvar:D! Smart va;p?
#25 - 23 januari 2009 20:04
ansjo skrev:
Då kan du få 541460 av mig så har jag bara en kvar:D! Smart va;p?

Nja.. Eller så kan du behålla 541459 oxå får jag två ;)

Synd att du inte ska ner på auktionen då :D .... Undrar vad du hade kunnat få för en spann med Malayser :p
#26 - 23 januari 2009 20:06
Äter Malayser alger också? Isåfall är dom ju utmärkta invånare, ifall man nu kan hålla antalet nere...
#27 - 25 januari 2009 11:07
Var får man tag på dessa gynnare??
#28 - 25 januari 2009 11:12
aronman skrev:
Var får man tag på dessa gynnare??

Bli guldmedlem och lägg ut en annons på zoopet, jag fick 25 gratis snäckor skickade till mig dagen efter att annonsen kom ut.
#29 - 25 januari 2009 11:49
JojjeN skrev:
Bli guldmedlem och lägg ut en annons på zoopet, jag fick 25 gratis snäckor skickade till mig dagen efter att annonsen kom ut.

Får väl prova med detta :)
Tack för tipset.

Annons