Var får man tag i dessa snäckor??? skulle haft såna i mitt malawi kar så det blir lite rörelse i sanden..
Om nån har såna och vill bli av med dom skicka ett PM.
Eller vet vart man kan få tag i dessa!!
Mvh Mattias
Radioaktiva Räkor skrev:Själv har jag två "varianter" en som blir helt elfenbensvit och en som varierar mellan svart/grå/beige. Den senare är mer dagaktiv än den elfenbensvita. Kan ju dock vara så iochmed att dom bor i olika kar, vad vet jag :)
//C
Nix, de är levandefödare.Eurydike skrev:Såna här lägger väl inte ägg på växter och så, så de kan man väl inte råka få med?
De verkar mestadels spridas via småttar som sitter på växter.
Förresten. Jag ser ju nu att du skriver att det är olika storlekar.... Undrar om inte alla de där jättestora jag sett hos mig på ca 3 cm är mörka, nu när jag tänker efter.... Hur kan jag ha fått in en ny sort?
mmm skrev:Jag har läst någonstans att om man har sandsnäckor så brukar man inte ha några andra snäckor (t.ex. posthornssnäckor). Vet inte ifall det stämmer...
Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.maria_ skrev:Har jag också läst. Då blev jag inte glad, för jag hade nyss köpt posthornssnäckor. Men så blev det inte. Har tre miljoner av både sandsnäckorna och posthornen.
Azur skrev:Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.
Det verkar som om det funkar likadant med dammsnäckor (Lymnaea/Radix), i alla fall har jag aldrig fått förökning på dem i kar där det finns malajsiska sandsnäckor. De enda "ogräs-snäckor" som verkar kunna föröka sig i de kar där jag har sandsnäckor är små genomskinliga skålsnäckor (?Acroloxus?).
Posthorn har jag inte haft på väldigt länge, så jag vet inte ifall de i längden kan förekomma tillsammans med sandsnäckor.