Malaysiska sandsnäckor.

#1 - 19 januari 2013 16:07
Hej jag har några frågor om dom här snäckorna.

Jag läste på ett ställe att dom kunde få 3 ungar i veckan, betyder det då att dom bara lägger 3 ägg? eller lägger dom ett ägg 3 ggr? Hmmm...

Sen läste jag också att det inte behöver någon kille för att föröka sig och då undrar jag vad dom har för funktion?

Kan dom små snäckorna klara sig över vatten? (mamma vart rädd att dom skulle krypa ut karet och upp i sängen...)

Bryts skalen ner när dom dör eller kommer dom ligga kvar i sanden i alla evighet? Äter dom andra upp skalen kanske för att få kalk(??) till sina egna skal?

Har dom ett skal när dom föds eller är dom skallösa och snor dom ett skal?

Hur länge lever en sån hän snäcka?

Har gått och funderat på detta ett tag och tänkte att jag kunde fråga er :)
#2 - 19 januari 2013 16:22
Lite fakta om sandsnäckan hittar du här.
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38

Och du kan lugna din mamma med att de INTE kryper ur karet. Så det är ingen risk att hon hittar sådana i sängen.. ;)

De har eget skal redan från start.

Hur länge de lever vet jag inte.

Skalen som blir kvar efter att de dött bryts ner vartefter men hur lång tid det tar vet jag inte.

Sandsnäckor är nyttodjur i karet på så sätt att de håller rent på vad som samlas på botten och nere i sanden/gruset.
#3 - 20 januari 2013 09:42
Tackar :) men frågan vad killarna har för funktio återstår och om dom bara lägger 3 ägg åtgången, eller dom kanske ploppar ut färdiga bebisar.
#4 - 21 januari 2013 09:24
de är hermafroditer. dvs alla är både kille o tjej. så det finns inga killar eller tjejjer. utan alla är enkönade. så de förökar sig själva. sen kommer du aldrig se äggen. de är så små. du kommer bara märka att du får fler snäckor

de är nattaktiva så du kommer knappt se dom på dagen. då är de oftast nergrävda i sanden.

men på natten kommer de fram
#5 - 21 januari 2013 09:32
hannesc skrev:
de är hermafroditer. dvs alla är både kille o tjej. så det finns inga killar eller tjejjer. utan alla är enkönade. så de förökar sig själva. sen kommer du aldrig se äggen. de är så små. du kommer bara märka att du får fler snäckor

de är nattaktiva så du kommer knappt se dom på dagen. då är de oftast nergrävda i sanden.

men på natten kommer de fram

Precis, men en fråga kvarstår, som ligger i linje med det SnuffelKuffel frågar om (antal ägg per vecka): Hur fort förökar de sig? Jag har slängt i fem sandsnäckor i yngelburken för några veckor sedan för att se hur fort de skulle "ta sig", men än så länge har jag inte sett fler än dessa fem, oavsett det är natt eller dag.
#6 - 21 januari 2013 09:36
vet faktiskt inte. matar man extra så går det fortare har jag märkt. jag började med 2 st. efter 1 år hade jag ungefär 1000 st.
#7 - 21 januari 2013 09:52
Jag skulle definitivt gissa att de lägger betydligt fler ägg än 3, det låter otroligt lite. Mängden snäckor kontrollerar man främst med hur mycket man matar sina fiskar och om inte det hjälper kan man plocka förhand eller köpa ett snäckätande djur.
#8 - 22 januari 2013 10:15
Dom har dött nu O.o eller tror dom har dött 4 av 5 ligger på sanden och snäckorna är tomma! Och dom som sa i djuraffären att snäckorna inte var så kräsna av sig.
#9 - 22 januari 2013 10:26
Jag fick ca 20 stycken på hercules zoo för 2-3 veckor sedan ser inte mycket av dem på dagarna men som ovanstående säger tittar man när det varit släckt en stund så ser man en hel del av dem på rutorna.

Jag har haft problem med nitrit så matar väldigt försiktigt och har ännu ej sätt någon direkt ökning av sniglar på denna tiden..
Men det kan ju ha blivit fler trots allt.
#10 - 22 januari 2013 10:48
Sv: Malaysiska sandsnäckor.

hannesc skrev:
vet faktiskt inte. matar man extra så går det fortare har jag märkt. jag började med 2 st. efter 1 år hade jag ungefär 1000 st.

Såg att en av dem vältrade sig i pansarmalarnas artemia igår, så nu blir det väl snart bebisar. ;)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#11 - 22 januari 2013 10:50

Jag fick ca 20 stycken på hercules zoo för 2-3 veckor sedan ser inte mycket av dem på dagarna men som ovanstående säger tittar man när det varit släckt en stund så ser man en hel del av dem på rutorna.

Jag har haft problem med nitrit så matar väldigt försiktigt och har ännu ej sätt någon direkt ökning av sniglar på denna tiden..

Men det kan ju ha blivit fler trots allt.

Om karet funkar ska du inte se dem på dagarna. De förökar sig ju nere i gruset, dessutom. Kan som sagt säkert ha blivit fler. Smyg på dem inatt! :D

#12 - 22 januari 2013 10:52
Såg nästan lite äckligt ut med alla sandsnäckor haha. :D
#13 - 22 januari 2013 14:11
Dom har dött nu O.o eller tror dom har dött 4 av 5 ligger på sanden och snäckorna är tomma! Och dom som sa i djuraffären att snäckorna inte var så kräsna av sig.

Är du säker på att de är döda? Levde snäckorna när du la ner dom i karet?
Jag har svårt att tänka mig att de bara dör sådär..
#14 - 22 januari 2013 15:25
Dom grävde ner sig när dom hade varit i akvariet en stund och sen två dagar senare så är dom "döda" eller dom kanske bara sover, väldigt länge.
#15 - 22 januari 2013 18:33
Ok.. du får ha lite koll på dom då. Ligger de på exakt samma ställe i några dagar så är de nog döda. Då är det bara att plocka upp dom och så får du skaffa ett nytt gäng.
#16 - 22 januari 2013 18:35
Vi fixade fem nya idag och 3 av dom gräver för fult medan 2 ligger stilla, men dom är nog bara skrämda av dom nyfikna fiskarna.
#17 - 25 januari 2013 12:23
Ingen har rört sig så tog bort dom idag :(
#18 - 25 januari 2013 12:32

Knax skrev:
Precis, men en fråga kvarstår, som ligger i linje med det SnuffelKuffel frågar om (antal ägg per vecka): Hur fort förökar de sig? Jag har slängt i fem sandsnäckor i yngelburken för några veckor sedan för att se hur fort de skulle "ta sig", men än så länge har jag inte sett fler än dessa fem, oavsett det är natt eller dag.

Nu har vi fått bebisar. Nästan läskigt många. Glöm det där med 3 ägg i veckan. Vi har tiotals nya snäckor nu.

#19 - 25 januari 2013 14:18
Ingen har rört sig så tog bort dom idag :(

Dom också?? Hur många tog du bort? Och hur många kan det vara kvar av de du lade ner. Har du bara några stycken kvar så förmerar de sig vartefter..
#20 - 25 januari 2013 16:21
8 tog jag bort och när jag kollade i dom så var dom toma... :( det är två kvar nu om dom inte ligger döda i någon grotta någonstans.
#21 - 25 januari 2013 17:30

Vad har du för fiskar i karet? Tycker det låter som att någon tar kål på dem...
#22 - 26 januari 2013 11:02
Jag har ca 15 små Malawi, 2 okända sorters mal, 4 skäggmunsmalar och 1 leopar pleco,
#23 - 28 januari 2013 20:16
jag vet inte vad jag ska göra för att få dom att må bra :(
#24 - 29 januari 2013 17:40
Lånar tråden lite...

Hur snabbt kan man stoppa ner malaysiska snäckor? Om akvariet är nystartat hur länge bör man vänta?
Tänker mest på att hinns med att bildas föda åt dom.
#25 - 23 februari 2013 10:43
Ni har jag köpt 3 omgångar av snäckorna men ändå så dör dom, dom i djuraffären sa att min sand kanske var för kompakt så dom kvävdes till döds? Kan det vara så?

Annons