Malawiyngel

#1 - 6 augusti 2006 22:23
Hej alla! Döm om min förvåning ,När jag gjorde vatten byte idag så såg jag ett Afrayngel på ca 1 cm. Jag har 4 st Afra (helblåa)och 5 st golden i min hörnburk på 157 liter.Det finns mängder av gömställen i mitt akvarium.
Fråga 1 Hur länge kan ynglet levt då det är ca 1 cm?
Fråga 2 Hur många yngel ungefär är det i en Afra-kull?
Fråga 3 Hur stor är chansen att detta yngel överlever då jag inte hittat flera? Jag har ju inte matat med yngelfoder
Fråga 4 Ska jag mata med yngelfoder till EN liten plutt eller kan han klara sig ändå,han lr hon har ju trots allt klarat sig utan hittils?Tacksam för svar.
#2 - 6 augusti 2006 23:30
Svar 1 kanske upp emot två veckor.
Svar 2 Det beror på honans storlek och kondition, runt 20 är vanligt i en ung honas första kull av de flesta malawiciklider av den typen.
Svar 3 Hygglig, mer än 50% De flesta ynglen går åt första dygnet. Sen brukar det vara ganska lugnt.
Svar 4 Några få yngel brukar kunna leva bra på vad de kan hitta, om det blir magert kan du försöaka finfördela lite foder.
HazelCR
#3 - 7 augusti 2006 04:21
En första kull på 20 låter mycket. Det är inte min erfarenhet av mina Mbuna. Mina ger ofta knappt 10 vid det första tillfället. Minirekordet är för en liten Goldenhona 2 st.

Övriga svar från Erik...Jag instämmer.
#4 - 7 augusti 2006 04:52
Min lilla rödzebra hona spotta förra veckan för första gången det blev 4 yngel.
#5 - 7 augusti 2006 06:39
Oj! Om man bortser från Golden och demasoni har jag aldrig fått mindre än 10 ägg i mbuna-kull. Fast det är klart, 20 i en afras första kull kanske var att ta i lite.
#6 - 7 augusti 2006 17:56
Jag hade samma erfarenhet som trådskaparen, hittade ett gul-orange:t yngel för ett par veckor sedan vid ett vattenbyte. Nu vet jag inte om det var ett saulosiyngel eller ett rödzebrayngel, men det var lite mindre än 1 cm. Ca 3 sekunder efter jag hittade det (måste skrämt fram det när jag slammade bottnen under min rot) så kom det en stor blå saulos-hanne och käkade upp det. Så på din tredje fråga så måste jag enligt egen erfarenhet svara : inte speciellt stor. Såvida du inte har väldigt fredliga ciklider.
#7 - 7 augusti 2006 17:57
Tack för svaren! Jag hittade faktiskt ytterligare en,så 2 nya individer att fodra.

Annons