Malawisar, som (tydligen) inte går att få tag i?

#1 - 10 juni 2005 19:15
Labidochromis caeruleus, Kakusa. Tydligen inget min fiskaffär kunde ordna, lite konstigt då de handlar av Simontorp, det borde inte vara omöjligt, eller hur?

Metriaclima barlowi. Tydligen inte alls intressant ur handelsperspektiv, då den som ungfisk har honans färgning, och altså är brunaktiga, med gula fenor.

Den ena av de här två skulle jag vilja ha tar i ett par exemplar av, men jag hittar ingen handlare som har möjligheten att erbjuda mig dem... tips?

Sitter sen och funderar på ett par Synodontis njassae. Men tydligen är de ändast tillgängliga som viltfångade, återigen enligt Simontorps telefon kontakt med butiken. (Vilket tydligen även för övrigt betyder att Simontorparna inte kan erbjuda mig några, vilket i sin tur innebär att min handlare inte har nånting att erbjuda mig här i heller.) Nu är sistnämda inte nån ciklid direkt, men om nån vet var det går att få tag på även dessa, lär det ju vara någon som har lite koll på cikliderna, i samma sjö.

B!
#2 - 10 juni 2005 20:11
http://www.akvarieteknik.se/privat/produktkategorier.asp?ProduktgruppsID=4000&Produktgruppsnamn=MALAWI+CIKLID&MENY=2

Akvarieteknink har de 2 första fiskarna, sen har de några synodontis också, dock ej den du ville ha.

Du kan kolla bland deras återförsäljare om det finns en butik nära dig

http://www.akvarieteknik.se/retailers.asp

Jag mejlade dem och fick svar dagen efter ang viktoria zebror, väldigt snabb service till skillnad från 3 andra kända fisksäljare som efter 1 vecka ännu ej hört av sig.

Lycka till med fiskletandet.
#3 - 10 juni 2005 20:41
ser dåligt ut med nån återförsäljare innom avstånd jag kan ta mig till på egen hand (buss/cykelavstånd innom/från Helsingborg) men jag ska blädra genom deras lista mer nogrant lite senare, tack för tipset.

B!
#4 - 10 juni 2005 21:19
Är inte L. caeruleus "Kakusa" vanlig golden?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 juni 2005 22:07
[QUOTE=Azur]Är inte L. caeruleus "Kakusa" vanlig golden?[/QUOTE]
SVar ja
#6 - 11 juni 2005 05:35
Vad vet jag, jag plankade namnen ur zoopet databasen *- )

Om det nu refereras till den som "vanlig golden" tycker man att det inte borde vara några problem att ordna fram den, så varför har butiken vid kontakt med simontorp fått ett "nej, kan vi inte ordna" ? Aja, det löser sig, vill i alla fall helst ha Metriaclima barlowi... Tack för hjälpen.

B!
#7 - 11 juni 2005 05:52
[QUOTE=Azur]Är inte L. caeruleus "Kakusa" vanlig golden?[/QUOTE]

Jo. Det kan omöjligt stämma att den fisken inte går att få tag i. Vanligaste malawin i Sverige efter röd zebra? Min zooaffär har iaf alltid ett gäng inne. Dock vet jag inte vad de har för leverantör..
#8 - 11 juni 2005 06:13
Sanolikt visste de inte vad Kakusa stod för, låter som det troligaste / enklaste svaret.
Hur som haver, jag har slängt ut ett par trevare, med lite tur, kan jag få tag i ett par Synodontis njassae, och ett "gäng" Metriaclima barlowi... det borde inte vara något problem att hålla 5 st av de senare i 375 liters baljan, hoppas jag... senare ska den byttas ut mot en 540, eller vad jag nu får tag i med samma längdmått... Tumregeln, fler honor än hanar är antagligen inte fel, även om det är lite synd, hanarna som är snyggast...

B!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 juni 2005 08:25
Vissa fiskar har ju fått ett så vanligt handelsnamn att man nästan helt har glömt bort det vetenskapliga namnet.

Gå t.ex. in i en akvarieaffär och fråga efter Xiphophorus helleri (dvs svärdbärarare) så kommer nog också många att stå undrande.
#10 - 15 juni 2005 19:20
Mr B, kolla med Johnny i Malmö http://www.cichliden.se/
han kan säkert hjälpa dig!
#11 - 15 juni 2005 21:07
Skickade ett email nyss, får se vad de svarar med.. får man anta att de som driver butiken är danskar? Jag är ordblind + ointresserad av stavning generelt, men till och med jag hittade en del lustigheter på sidan, som dock ser rätt lovande ut.

Tack för tipset.
B!
#12 - 21 juni 2005 12:41
Det är riktigt att johnny är dansk. Mycket fin fisk har han, det mesta är viltfångat. Vill man ha något speciellt från malawi så är det nog dit man ska åka om man bor i lund/malmö-området.

Dock kan jag säga som så att golden får du tag på överallt, men riktigt fina golden är en annan femma.......
#13 - 21 juni 2005 12:52
Hur kan jag ha missat en fiskbutik som ligger mindre än en kilometer hemifrån (även om jag är helt ointresserad av ciklider)?
Mvh Cecilia (fullständigt chockerad)
#14 - 22 juni 2005 08:35
jag har haft "vissa" kontakter med Jhonny... Väldigt trevlig erfarenhet, väldigt trevlig... trist man är så förbaskat fattig.. det blir inga synodontis njassae, i alla fall inte innom överskådlig tid... sitter och funderar på om jag inte ska ha ett par av mina psuedothropeus sp acei med, för att föra in lite fler blandade gener... lämpligast blir väll antagligen att försöka få ett par som går för sig, och blanda in F1'or med de som avlar av sig för att öka mixen på gener... synd o släppa i de vildfångade, om nu nån nån gång vill ha sådana... Sen har jag ju kommit på att jag vill ha Metriaclima estherae "Minos Reef" med... och jag ser hur hålet i plånboken bara växer...

Jag tackar för länken till Jhonny, den kommer att vårdas...
B!
#15 - 22 juni 2005 21:46
Jag var där (cichliden) idag och slog till på följande:

1-1 Nimbochromis venustus
1-2 Protomelas Lobochilus VF
1-2 Tyrannochromis Macrostoma VF

Butiken är ju fortfarande under uppbyggnad, men redan nu har Johnny en massa trevliga Malawis. Helst hade man velat slå på stort och ta med butiken hem, men de "mörka krafterna" där hemma är starka.... ;)

Hur som helst. Har ni vägarna förbi, tycker jag absolut att man ska titta in på en kopp kaffe & en pratstund.

//Peter

Annons