malawisar äter på växter!

#1 - 20 november 2005 17:00
mina malawis käkar på mina växter, vad ska ja göra? jag vill så gärna ha växter så ta bort dom blir det inte att jag gör. kan det bero på att jag kanske matar för lite eller....hjälp mig!
/nyligen startat ett 222liters kar
#2 - 20 november 2005 18:49
[QUOTE=Choffe]mina malawis käkar på mina växter, vad ska ja göra? jag vill så gärna ha växter så ta bort dom blir det inte att jag gör. kan det bero på att jag kanske matar för lite eller....hjälp mig!
/nyligen startat ett 222liters kar[/QUOTE]

Vissa Malawis går kanska hårt åt växter , Vilka sorter har du?
annars är växter som kan fungera Anubias , Jätte Vallisneria och Java ormbunken
#3 - 20 november 2005 18:51
jag har rödzebra, saulosi och Labidochromis Super Red Hongi men det är bara saulosi honorna som har ätit vad jag har sett.
#4 - 20 november 2005 18:56
[QUOTE=twiser][QUOTE=Choffe]mina malawis käkar på mina växter, vad ska ja göra? jag vill så gärna ha växter så ta bort dom blir det inte att jag gör. kan det bero på att jag kanske matar för lite eller....hjälp mig!
/nyligen startat ett 222liters kar[/QUOTE]

Vissa Malawis går kanska hårt åt växter , Vilka sorter har du?
annars är växter som kan fungera Anubias , Jätte Vallisneria och Java ormbunken[/QUOTE]

Jag har Malawisar och bla anubis, Jätte Valleberia och Paniculatus-svärdplanta
Ta en titt på mina bilder på hemsidan
#5 - 20 november 2005 19:17
fin sida du har:)
#6 - 20 november 2005 19:21
varför undrade du twister?
#7 - 20 november 2005 21:56
Blev lite fel där , Undrade närmast vilka växter du har , Vissa växter är ju som godis för vissa malawis :) , Har testat en hel del växter och dem enda som får vara i fred är just Jätte Vallisneria, Anubis och Java...
#8 - 21 november 2005 09:55
jaha! oj då:o . jag vet inget namn på den men den har avlånga blad som har samma tjocklek hela vägen ut. i affären sa dom att den är vanlig i malawisjön fast den inte finns där fiskarna finns.
men det är ju bara saulosi honorna som äter på växten, varför bara den?
#9 - 21 november 2005 13:12
[QUOTE=Choffe]jaha! oj då:o . jag vet inget namn på den men den har avlånga blad som har samma tjocklek hela vägen ut. i affären sa dom att den är vanlig i malawisjön fast den inte finns där fiskarna finns.
men det är ju bara saulosi honorna som äter på växten, varför bara den?[/QUOTE]

Låter som vallisneria , Finns lite olika sorter mina tuggar oxå på dem men inte så mycket att dem försvinner.. Testa Anubis annars , finns även någon lökväxt som jag vet att dem inte tuggar på...
#10 - 21 november 2005 14:04
tack så mycket för alla svar:)
#11 - 21 november 2005 15:37
[QUOTE=Choffe]fin sida du har:)[/QUOTE]

Man bugar och bockar
#12 - 21 november 2005 16:55
när jag startade mitt 400l malawi så satte jag ner 6st valeseneria spiralis i mellanstorlek lite här å där. växterna frodades å sköt upp nytt osv grymt bra, varken mina njasse, moorii eller golden käkade på växterna och dem är ju ändå vegetarianer. sen en månad tillbaka så släppte jag i 6st livingstoni och dem jävlarna som är köttätare tuggar av valeseneriorna som blivit höga.
men men sånt är livet. bara att plantera nytt och ge näring :)
#13 - 24 november 2005 15:50
jag märkte idag att det flyter omkring desimeterlång bitar från min vallisneria...jag har sett dom två små saulosi honorna (ca 4 cm) äta på växten men det känns som att dom inte skulle kunna bita av bladen så är det möjligt att det är någon av mina 3 ancistrus malar? vad ska jag isf göra åt saken om det finns något att göra?

Annons