malawikombination (Metriaclima zebra)

#1 - 19 januari 2003 14:53
Hej
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av malawi så tänkte jag kolla här innan jag skaffar någon fisk. Skulle denhär kombinationen funka bra i mitt 310liters:

Metriaclima zebra "Nkhungu Point" (eller annan i gruppen Metriaclima zebra)
Rödzebra
Golden

Funderar möjligen på att byta ut rödzebra mot socolofi eller Nkhungu Point mot socolofi.

Det är mest Nkhungu Point som jag inte vet om den passar in i min kombination? Risk att Nkhungu Point och rödzebra blir korsade? Någon som har erfarenhet av fisken? Hur (blå) starka i färgen brukar Nkhungu Point honor vara? Vill gärna ha starka färger i karet...
En hane av varje och 3-4 honor av varje blir det lagom?
#2 - 19 januari 2003 16:08
M. zebra och M. estherae är närbesläktade och det finns risk för korsning mellan dessa arter. Att byta ut någon av dem mot Ps. socolofi som du själv föreslår kan nog vara en bra idè. Annars tycker jag att det verkar vara en vettig sammansättning med fisk till ditt kar.

Mvh
Michael Persson
#3 - 19 januari 2003 17:45
ja vill du ha socolofi så har jag 4 st, bor i växjö. bor du i närheten så får du gärna ta dem för 20/st

Calle
#4 - 19 januari 2003 19:27
ok, bra att veta.
ska nog byta ut rödzebra mot socolofi eller om jag hittar någon annan ersättare...

jag bor inte i närheten av växjö, så jag kan nog inte köpa dina socolofi, men tack ändå :-)
#5 - 19 januari 2003 21:31
ingen fara =)
jag har både Bright blue och socolofi..kom på att det inte var så genomtänkt

Calle

Annons