Malawikar utan växter?

#1 - 24 juni 2006 17:00
Många som kör malawi har ju inga eller få växter i sina akvarium?
Fyller inte växterna någon viktig funktion?, dom tar väl bort koldioxiden och nitratet i vattnet?
Hur gör man då om man inte vill ha några växter?
#2 - 24 juni 2006 23:21
koldioxiden spelar ingen större roll, ska till rätt mycke innan den blir farlig och har man ytcirkulation vädras den ur rätt effektivt.

ja växter sänker nitrat/fostfat halterna bl.a och har man då inga växter får man kompensera med vattenbyten.

går även att kompensera med nitrat och fosfat filter men är rätt avancerad och i vissa fall dyrt.
#3 - 25 juni 2006 00:51
Men det är väl bara stoppa i nån/några växter Anubas, cilkid gräs osv , tycker det är snyggare när det är lite grönt i karet ..:P
#4 - 25 juni 2006 01:08
krävs LITE mer än några anubias.
några anubias ger ingensomhelst vint för dom växer för sakta utan antingen är det stor växtmassa eller snabbväxare som gäller.
#5 - 25 juni 2006 09:35
50% vattenbyte i veckan om man tillsätter bikarbonat annars räcker det med 30% i veckan. Har aldrig haft några problem med nitrit.

Mvh Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 juni 2006 09:47
[quote=mange016]Men det är väl bara stoppa i nån/några växter Anubas, cilkid gräs osv , tycker det är snyggare när det är lite grönt i karet ..:P[/quote]
Förutom Ravens kommentar så vill jag bara tillägga att ciklidgräs inte ens är en akvarieväxt utan en krukväxt som kommer att ruttna i akvariet och försämra vattnet ännu mer.
#7 - 25 juni 2006 09:51
jag har vallisneria i mitt malawikar. o vallisnera växer ju också i malawisjön så det är ju naturligt...

mvh christoffer
#8 - 25 juni 2006 14:34
Ett rejält sjok Ceratophyllum är bra för eventuella trakasserade fiskar, Ceratophyllum ska ju också finnas i sjön, växer fort och den är bara att lyfta ut om man vill håva.
#9 - 25 juni 2006 15:22
Vi har också vallisneria i vårat malawi akvarium och det funkar jätte bra förutom att sebra cikliderna nafsar lite, men inget märkvärdigt.

Annons