Malawikar?

#1 - 26 september 2005 18:17
Ska snart skaffa större kar 250-310l för malawi. Vill inte ha vanliga malawi som Rödzebra eller Golden. Är demasoni svåra?
Vilka stenar är lämpliga? Lite bilder på era malawikar skulle inte skada. :)
Anda rekomenderade arter? Är ytterfilter nödvändigt? Kan man köra innerfilter?

Tips välkommna.
#2 - 26 september 2005 18:24
vet inte om demasoni är svåra men en art som är väldigt fin fast dock inte så jätte ovanlig är Hongi, väldigt fina:) sen har du ju Johanni också fina ;)
Kan kolla på min zoon på mitt malawikar men dock vääldigt gamla bilder har uppdaterat det väldigt mycke:D ska lägga in nya bilder snart:D
En bra och snygg sten är ju alltid lava sten, riktigt snyggt med ett sten rös särskilt med malawi:D

Lycka till !:)
HazelCR
#3 - 26 september 2005 18:31
Demasoni är lite svåra. De hålls nog bäst i en grupp, inte alltför liten.
#4 - 26 september 2005 18:40
[QUOTE=HazelCR]Demasoni är lite svåra. De hålls nog bäst i en grupp, inte alltför lite.[/QUOTE]

6-7 st eller mer?
HazelCR
#5 - 26 september 2005 18:54
Helst 10 eller fler, sägs det. Du får en del utrymme till andra fiskar ändå i ett 300 liters.
#6 - 26 september 2005 18:55
tänkte ha 2-3 arter i karet. Bla. ca 10 demasoni och 1-2 andra arter som komponerar både färg och temprament.
#7 - 26 september 2005 19:02
Pseudotropheus demasoni är den mbuna som anses vara svårast att hålla. Många har stora problem med dem, att de blir sjuka eller magrar av, ofta beroende på vissa individers aggressivitet, vilket leder till stress. Andra har inte som helst problem med dem. Min erfarenhet säger att de flesta som lyckas har många, ofta 20 eller fler. Jag har dock hört talas om fall där det varit mycket få individer och det har lyckats.

Lämliga polare skulle kanske kunna vara Melanochromis auratus, de har ungefär samma temprament. Man kan även prova med någon Tropheops, de är också väldigt aggressiva, om nu det är rätt taktik att mixa aggro med aggror dvs... Det kanske inte alls är fel att slänga i lite golden för att lugna ner det hela lite. Det blir ju en snygg färgkombination med. ;)
HazelCR
#8 - 26 september 2005 19:07
Jag gogglade iväg till några demasonisidor och på en av dem tyckte skribenten att man skulle ha så många som 25 stycken. Andra sidor skriver 10.

Kanske kan du tänka dig P. flavus istället. Det är ju en fisk med likartad teckning och storlek, men åt det gröna hållet. Då behöver du inte alls så många.
#9 - 27 september 2005 06:28
Både P. Flavus och M. Auratus var döläckra! Ni ger mig beslutsångest ;D
#10 - 27 september 2005 06:52
Här är medlemmarna i NCS:s bilder på sina kar:

http://www.ciklid.se/medlemsbilder_kategori.asp?KATEGORI=Akvariebild
#11 - 27 september 2005 06:59
Tack dinajel. :)
#12 - 27 september 2005 07:40
Varför inte Melanochromis cyaneorhabdos "maingano" istället för demasoni? Ganska lika i färgställning, men mycket lugnare. Samt att de skulle vara väldigt snygga ihop med P. Flavus... eller Golden med för den delen (som jag har) ;)
#13 - 27 september 2005 07:50
Superfin Emilym. Tack.
#14 - 27 september 2005 08:51
Om du ändå skall kolla på långrandigt kan du även spana in Melanochromis johanni och Melanochromis interruptus. Du bör dock inte blanda någon Melanochromis med Melanochromis auratus, även om de skiljer sig så pass mycket i färgen. Korsningsrisken är mycket stor.
#15 - 27 september 2005 13:43
Jag har kört demasoni i mindre grupp, jag hade 8 stycken. Jag tror det var 4 hannar och 4 honor och de fungerade bra i ett 250l hörnakvarium tillsammans med 20 goldens. De lekte och gav rejält med yngel hela tiden :)

De mobbade bara ut en liten hanne, resterande fisken klarade sig fint Jag skulle dock inte köpa färre än 10 ifall jag köpte ett gäng idag.

När det gäller hongi skulle jag inte köpa dem. De är supersnygga när de färgar men är de inte dominanta eller i lek så ser de ut som skit, bruna och tråkiga.

Auratus är en supersnygg melanochromis. har dock inte haft den själv men det blir väl att jag köper några nån gång i framtiden ;)

Melanochromis interruptus är en ganska rolig melanochromis. Jag har 10 viltfångade och det jag kan säga om dem är att de har riktigt fina färger. Istället för ett helt längsgående band är det mer varierat, min dominante hanne är helt sammetssvart på båda sidor med endast lite blåa markeringar i "pannan". Mina underlägsna hannar har band som är avbrutna med jämna mellanrum. Arten är helt enkelt lite varierande när det gäller hannarna (vilket jag tycker är roligt) och honorna är vacker gula till lätt orangea. Rekommenderas varmt!

I ett 300l hade min upptsättning sett ut såhär:
10 demasoni - blåsvart
10 M.interruptus - blåsvart + gult
5st Metriaclima zebra, rödzebran tycker jag är tråkig, man ska ha de riktiga randiga zebrorna. men man får ju välja själv :)

Filtrering som garanterat funkar enligt mig: ett ytterfilter som pumpar runt 800-1000l/h och ett innerfilter som pumpar runt 1000l/h. Då har du ett perfekt "filteringspaket".
#16 - 27 september 2005 13:49
Tack för den detaljrika infon, Jonas! :D
#17 - 28 september 2005 21:21
C.Afra Edwardi är riktigt snygga tycker gärna tillsamans med golden,
JeBoro
#18 - 29 september 2005 18:59
ja afra edwardi är vackra men också väldigt aggressiva. om du vill ha några som är lätta att ha tycker jag att Labidochromis sp Perlmutt är bra fiskar och dom är mycket lättlekta. Dock är bilden på artbeskrivningen mycket dålig, fiskarna är mycket vackrare än på den bilden
#19 - 29 september 2005 19:22
Hur många individer kan jag ha i ett ca 300l?
#20 - 30 september 2005 07:53
#21 - 30 september 2005 10:21
Blanda inte Golden och pearlmutt bara, väldigt lätt att det blir korsningar samt att Pearlmutten kommer att ta reviret från Goldensen (som då inte kommer att se lika snygga ut)

ett tips är att hålla sig till en art från de olika släktena. Dvs bara en Labidochomis, en Melanochromis osv.
#22 - 30 september 2005 12:17
har 10 st i mitt 160. och malawi gillar o leva "trångt" så, kanske 15 20 st? beror ju också på storleken på dom vill du ha små alltså 7 -12 cm så kanske de skulle bli bra med 15? men vill du ha lite större som typ 20 cm 30 kanske du inte kan ha så jätte många.
#23 - 30 september 2005 12:34
Tack IGEN för alla givmilda svar. Ni bara matar mig på kunskap ska ni veta! ;)
#24 - 30 september 2005 13:32
Sök på fiskar från gruppen Aulonocara. De fiskarna tycker jag är läckra. Samt så är det många som är lämpliga för akvarier runt 200-300L.

Som denna, Aulonocara baenschi
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=374
#25 - 30 september 2005 15:27
Tack för de Gimbo! Såg dom på Akvarielagret idag, såg väldigt fina ut!

Blir antagligen ett större kar *Hehe!* På 150cm långt. Fick bra priser på Lagret på två alternativ. Najs! ;D
#26 - 1 oktober 2005 10:29
Härligt...! Större akvarier är aldrig fel :)
Då kan jag rekomendera Blå Delfinciklid, de gillar jag skarpt.
#27 - 1 oktober 2005 12:28
vad heter den vexten du hade i ditt malawi kar vad heter den?

[QUOTE=Luminax]vet inte om demasoni är svåra men en art som är väldigt fin fast dock inte så jätte ovanlig är Hongi, väldigt fina:) sen har du ju Johanni också fina ;)
Kan kolla på min zoon på mitt malawikar men dock vääldigt gamla bilder har uppdaterat det väldigt mycke:D ska lägga in nya bilder snart:D
En bra och snygg sten är ju alltid lava sten, riktigt snyggt med ett sten rös särskilt med malawi:D

Lycka till !:)[/QUOTE]
#28 - 1 oktober 2005 13:44
menar du den större till höger ? det är en java ormbunke :)

Dock en lite större version som fått växa ett tag, funkar väldigt bra med mina malawi dom älskar att gömma sej bakom den och den döljer pumpen bra också. Och dom har inte ätit nånting på den.
#29 - 1 oktober 2005 14:54
[QUOTE=Gimbo]Härligt...! Större akvarier är aldrig fel :)
Då kan jag rekomendera Blå Delfinciklid, de gillar jag skarpt.[/QUOTE]

Jo de e härligt!

Nja, tycker inte om delfincikliden. Tycker den ser "klubbig" och tråkig ut.

Annons