Malawikäk

#1 - 28 december 2003 17:03
Jag tycker att mina malawisar växer på tok för långsamt. Så därför tänkte jag höra mig för om tips och idéer lite! Jag matar dem i dagsläget enbart med räkmixen! Men är det någon som provat eller har erfarenhet av att mixa i lite proteinrikare grejor i mixen?

Jag vill dock helst undslippa att köpa de svindyra alternativ som djuraffärerna säljer, är det någon som provat att blanda i någon form av t.e.x proteinpulver?? Det finns ju en hel uppsjö.. Men tål malawisarna det tro?

De flesta ciklidfoder på marknaden har ju en proteinhalt på mellan 30-40% medan räkmixen kanske kan ligga på högs 10-15???

Så är det någon som har tips och ideer/förslag om detta? Tacksam för svar, för firrarna måste verkligen börja växa nu! =)

Mvh/Viggo
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 december 2003 18:06
Man kan ju prova med att blanda i lite billig fiskpellets. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att de växer långsamt - i sin naturliga miljö växer en fisk hela tiden och når alltså max.storlek före sin död. Därför är det bara bra om fiskarna växer långsamt även i akvarium.
#3 - 28 december 2003 19:33
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Man kan ju prova med att blanda i lite billig fiskpellets. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att de växer långsamt - i sin naturliga miljö växer en fisk hela tiden och når alltså max.storlek före sin död. Därför är det bara bra om fiskarna växer långsamt även i akvarium.

Jag tycker att åtminstone de mindre fiskarna i karet står mer eller mindre stilla i växten! Visst är det kanske bra, men det är väldigt mkt små fiskar i karet, och det ser inte alltför roligt ut!
Jag tycker de är lite märkligt att andras fiskar växer till sig men inte mina. Många vänners fiskar växer betydligt fortare än mina småttingar.
Men antagligen beror det väl på deras svindyra tillskott på pellets antar jag!
Antar att jag helt enkelt får investera i en svindyr burk även jag ifall jag ska få dem att växa till sig en aning. Jag som tyckte att "hobbyn" redan var tillräckligt dyr.. :)

#4 - 3 januari 2004 10:03
Jag matar mina Malawi med TetraMin PRO, 1-2ggr i veckan får dom räkmix. Mina fiskar växer på och får mycket fins fäger av denna maten!
#5 - 3 januari 2004 10:37
Är det i ditt stora kar eller lilla kar som dom växer sakta? Har malawis i ett 100 l och min kompis i 200 l. fiskarna är köpta samtidigt fast hans har växt 2 cm ca mer än mina
#6 - 5 januari 2004 19:57
Hej!
Mina i ett 200 liters kar(mbunas) växer relativt lagom tycker jag. De färgar ut fint, och hanarna får sina fina färger. Jag matar mycket varierat med räkmix, cyclops (börjar bli för smått), artemia (frusen vuxna), svarta mygglarver och torrfodret aquatic Nature Cichlid Excel-food, vilket jag anser är ett billigt högkvalitetsfoder, som enbart kostar 95 kronor för 140 gram. Ger fina färger, form och bra tillväxt. Visst finns det billigare, men det är bättre och billigare att köpa ett bra foder än att få sämre fiskar som kanske drabbas av sjukdomar=)

Mvh Malawi´n
#7 - 5 januari 2004 20:26
Hej Hej!

Ja jag tror oxå att du kan variera dina fiskars kost,inte föratt det är nåt fel med räkmix men fiskarna mår säkert bra av lite variation i sin kost.
Om du vill ha mer protein i räkmixen så är det ju bara att öka räkmängden och minska på ärtorna/spenaten!
Fiskmat kanske är dyr i akvariebutikerna,men den räcker iofs rätt länge.
#8 - 6 januari 2004 18:28
du försök med röda mygglarver jag har själv malawi och dom växer bra
#9 - 7 januari 2004 00:48
Hmm!
Jag har hört att man inte ska ge sina malawi´s röda mygglarver!?
#10 - 7 januari 2004 02:18
nej inga mygglarver.. men däremot vattenbyten..byter du för lite vatten tror jag det kan hämma tillväxten.. & framförallt storleken på karet..har jag märkt iallfall..
#11 - 23 januari 2004 09:34
Obs jag skrev fel man ska inte mata malawisar med röda mygglaver jag om ursäkt för det misstaget[:-118][:-118]
#12 - 23 januari 2004 16:28
Skulle inte mata några fiskar med röda mygglarver...

Mvh Malawi´n
#13 - 23 januari 2004 20:34
om man ger dom mygglarver så kan dom inte få yngel!
#14 - 23 januari 2004 20:49
...
Ngt sådant är det nog.
Man ska heller inte ge dem ngt från varmblodiga djur, efter som det bara sätter sig i levern. (de kan inte ta upp sådant fett...)
Det ska alltså vara kött och liknande från fiskriket mm.

Mvh Malawi´n
#15 - 23 januari 2004 20:50
men man kan ge dem svarta och vita mygglarver, det är bara röda som det blir problem med:)

Mvh Malawi´n
#16 - 23 januari 2004 20:53
Viggo:
De växer nog betydligt fortare om de får en varierad kost med bra proteinhalt. som jag ahr sagt tidigare; köp dyrare foder, få bättre fiskar. Mitt foder matas ca 4 ggr per vecka, och det har räckt i 1 1/2 år för 95 kronor. (kvalitétsfoder) INget foder är egentligen särskilt dyrt om man jämför med andra husdjur. Frysfoder kostar ju bara mellan 25-50 kronor, och det räcker länge!!!
(sedan att det finns konstiga typer som inte vill röra vid fryst el. levande foder är bra underligt...)

Mvh Malawi´n

Annons