Malawiciklider och vattenbyten

#1 - 19 augusti 2005 12:02
Jag har fått rådet att dra ner på vattenbytena i mitt malawikar för att få ordning på växterna. Hur klarar malawisarna detta? Har ett 310 liters med ett ytterfilter (Eheim 2215 620 l/h). Filteret är inkört, räcker det för att rena vattnet så jag kan byta, säg 1 ggn varannan månad?
#2 - 19 augusti 2005 12:58
Varannan månad? låter ju inte bra desutom tror jag växter uppskattar vatten byten. En gång i veckan låter bättre: du kan ju tillsätta näring till växterna efter vatten bytet .
#3 - 19 augusti 2005 14:48
Varannan månad?? Nja, det är nog lite för sällan :rolleyes:

Det enda som händer (som kan gynna växter) när du struntar i att byta vatten, är att nitratnivåerna stiger. Växterna kommer fortfarande vara begränsade av frånvaron av andra näringsämnen.
Om du tillsätter gödning (tex PMDD) så kommer växterna inte vara begränsade på samma sätt. Men det är lite grann att sätta sig in i.. Att strunta i att byta vatten kommer dock varken växter eller (speciellt!!) fiskar må bättre av.

Har du testat att köra utan växter? Inte bara för att det i de flesta fall är biotopriktigt, men jag kör helt utan växter i mitt malawikar och jag tycker det är bra mycket snyggare nu än när jag hade ett par i.
#4 - 19 augusti 2005 16:31
Jag kör växter i min malawi balja, iofs bara valisneria, men i alla fall... den frodas nått gud så förbaskat, att den nära klassas som ogräs... sån tur är tycker ynglena om o gå o beta på dem... och sen hjälper snårigheten nere i botten nivå till att få ynglena att överleva den första veckan. (Ja mor spottar i stora baljan)
Däremot har jag lite tur med min valisneria, den håller sig i botten nivå, den växer i sidled nått hemskt, men inte mer än att den hålls efter på höjden...

Och, Valisneria är ju biotopriktigt... nåttånär i alla fall (kanske inte just tigervalisneria, det vet jag inte riktigt.)
B!
#5 - 19 augusti 2005 19:34
har man bra filter och bra balans kan man lägga av med vattenbyten TOTALT.
finns dom som bara fyller på vatten som avdunstat och gjort så i flera år utan problem.

men det kräver ju bra balans.
#6 - 19 augusti 2005 21:18
[QUOTE=Raven]har man bra filter och bra balans kan man lägga av med vattenbyten TOTALT.
finns dom som bara fyller på vatten som avdunstat och gjort så i flera år utan problem.

men det kräver ju bra balans.[/QUOTE]

Utan fiskar då?
#7 - 19 augusti 2005 21:39
[QUOTE=Raven]har man bra filter och bra balans kan man lägga av med vattenbyten TOTALT.

Det där är ett väldigt kontroversiellt uttalande Raven. Är det så du sköter om dina fiskar ,eller växter? -Geezer-
#8 - 19 augusti 2005 21:43
Sjöar och hav funkar ju rätt bra utan vattenbyten (regn=påfyllnad av avdunstat vatten) så visst går det. ;)
#9 - 19 augusti 2005 21:50
[QUOTE=heeke]Sjöar och hav funkar ju rätt bra utan vattenbyten (regn=påfyllnad av avdunstat vatten) så visst går det. ;)[/QUOTE]
Visst funkar det så, men med en firre till 100m3....-Geezer-
#10 - 19 augusti 2005 22:15
[QUOTE=Geezer][QUOTE=Raven]har man bra filter och bra balans kan man lägga av med vattenbyten TOTALT.

Det där är ett väldigt kontroversiellt uttalande Raven. Är det så du sköter om dina fiskar ,eller växter? -Geezer-[/QUOTE]

nope men polarn.
har ett 540kar och har grundat med ett gäng guldbarber 10st.
2 små 1 stor mal och en 8-10 andra fiskar.
lite växter svagt ljus.

ph vet ja ligger på runt 7 och nitrit finns inte.
dom andra värdena vet jag inte men fått höra att dom ligger inom ok värden.
den äldsta fisken i karet är 5år och snart börjar guldbarbarna dö av då dom bara blir 6år gamla.

ingen växtgödning eller andra kemikalier gör mindre vattenbyte max 1gång i månaden

Så nej, om du hypotetiskt skulle låta vattenmassan avdunsta flera gånger gånger om skulle du inte märka någora toxiska nivåer. Många low-techare har kört sin burk i flera år utan vattenbyten - bara påfyllning, och då får man ändå en viss uppbyggnad av makroämnen t ex natrium/calcium/magnesium.

skrivet av defdac i annan tråd.

Annons